Afgelopen weekend werden op Autodrom Most in Tsjechië truckraces gehouden die meetellen in het Europees kampioenschap. Jullie hebben al blogs gezien over de mooie meisjes, hulpverleningsvoertuigen, enkele bergingstrucks en een verslag over hoe het was om een paar rondjes mee te rijden. Maar het belangrijkste mist nog: De races zelf! Op zowel zaterdag als zondag werden twee races gereden, waarbij race twee het leukst was om naar te kijken. Niet in de laatste plaats doordat die werden gewonnen door het Tsjechische Buggyra team. Het mooiste van alles was misschien wel hoe het publiek reageerde. IK heb nog nooit zo’n enthousiast publiek gezien als op dit circuit, juichen bij iedere inhaalactie, applaudisseren als hun favoriete coureur voorbij rijdt, heerlijk!
Stilte voor de storm.
Collega Rick Waterson reed mee met Mathew Summerfield.
Bijzondere decors rondom het circuit.
Iveco EuroStar, hoort bij een kermisattractie.
Alleen met een goed bandje mocht je op het paddock komen. Gelukkig hadden de marshalls die dat controleerden een bak vol met die goede bandjes en deelden die uit aan iedereen die het paddock op wilde. De paddock-ervaring is voor mij toch een onmisbaar onderdeel van het truckracen, als je alleen maar op de tribune zit mis je echt ontzettend veel.
Best lastig, drinken met een helm op.
De pitstraat-marshalls (met hun onmisbare fluit) waren stuk voor stuk nogal klein en breed van stuk, in combinatie met de gele tuinbroeken doen ze toch wel aan minions denken.
Stephan Lenz geeft direct de trainingstijden van zijn neef Sascha door op de facebook-pagina van het team.
De Euro 6 uitvoering van de Tatra Phoenix was ook te zien. De Dakar-Phoenix die er naast stond krijgt uiteraard nog een eigen blogpost.
Als je niet goed genoeg bent om een beker te winnen kun je er altijd gewoon nog een kopen.
Lekker druk, maar niet verstikkend. Veel eetstands, veel toiletten, leuk randgebeuren. Mijn complimenten voor het circuit en de organisatie, hier kan menig circuit uit onze eigen regio nog wat van leren.
Terwijl de coureurs poseren voor de fotografen, stroomt het publiek alvast de baan op voor de ‘Grid Walk’.
Race 1!
Norbert Kiss start van pole en rijdt onbedreigd naar een zege. Daar achter is echter een hele mooie strijd te zien om de andere posities.
Met een heftruck op een laadklep rijden… Soms moet je improviseren.
Pers, marshalls, hulpverleners, veegmachines. Eigenlijk nog best druk zo achter de schermen (letterlijk) bij een truckrace.
Race twee alweer. Geen plek meer vrij op de tribunes ondertussen.
MAN heeft nog steeds een heel groot marktaandeel in deze klasse.
Dapper of dom?
Inmiddels is het alweer zondag, de laatste dag van het raceweekend, met een wel heel jonge collega.
Voor race één (of eigenlijk dus race drie) wederom een verplichte poseersessie voor de coureurs. Let ook op de temperatuur…
Dat is geen parkeerplaats…
Prachtige strijd tussen Summerfield en Janiec.
Sascha Lenz had problemen met zijn remmen en daarom moeite om op de baan te blijven.
En toen was het al weer tijd voor de laatste race van het weekend.
Dat was de laatste foto van een HEEL mooi weekend. Vanaf deze plaats wil ik graag nogmaals Autodrom Most (in het bijzonder Hana en Hans Anthony) bedanken voor het organiseren van een fijn weekend en team EK Truckracing voor de gastvrijheid.