Er zijn de afgelopen dagen al de nodige blogposts over de preproloog voorbij gekomen, maar deze is minstens zo leuk. Hans Kramer, met wie ik in mijn tienerjaren heel Fryslân doorfietste om truckfoto’s te maken, was er ook aanwezig, waar hij de nodige foto’s en bijgaand verhaal maakte. Hans, bedankt!<
Op 8 november j.l. vond op het eurocircuit Valkenswaard HET jaarlijkse Dakar evenement op eigen bodem plaats. Daar waar Alex Miedema keurig gehuld in een blauw hesje bij de professionals stond, heb ik die dag plaats genomen tussen het publiek. Bijgevoegde foto’s zijn dan ook vanuit publieksperspectief gemaakt.
Ik kom al enkele jaren naar het eurocircuit, met zijn kenmerkende lay-out, om de Pre-proloog bij te wonen. Het evenement groeit nog ieder jaar. Daar waar in de beginperiode het publiek met enkele duizenden bij de baan stond te kijken, inmiddels zijn dat er tienduizenden die zich vermaken met het langsdenderende geweld. Het is ieder jaar weer een geweldige ervaring om op deze manier kennis te maken met de deelnemende teams. Toekijkend vanaf de heuvel op het motorcross gedeelte leverde het ook dit jaar weer mooie plaatjes op van vliegende auto’s en trucks, brullende motoren en hard werkende bestuurders.
Over het algemeen gaat mijn aandacht tijdens de rally uit naar de trucks, maar tijdens de pre-proloog kunnen ook Ten Brinke en Van Loon in de Toyota en Mini op mijn aandacht rekenen. Mooi om deze mannen te zien strijden en elkaar het vuur aan de schenen te zien leggen. Ten Brinke reed lek tijdens de finale, waardoor Van Loon de winst wist te pakken.
Bij de trucks is het mooi om te zien dat een aantal relatief nieuwe deelnemers toch zeer goed mee doen in de mini-competitie op het circuit ondanks dat ze niet allemaal op de limiet lijken te rijden. Van den Heuvel met zijn nieuwe Scania Torpedo, Hoondert met zijn Daf CF en het team van Tilburg Truckparts ook met een Daf CF. Gevestigde namen rijden vanzelfsprekend een tandje harder. Ze kennen de baan dan ook van voorgaande edities. Zo heb ik de heren Van den Brink, De Rooy, Stacey en Lammers over de heuvels zien vliegen alsof ze op die manier een stuk van de baan wilden overslaan. Bij de trucks werd de finale een strijd tussen Stacey (terug met een MAN) en De Rooy (met de kenmerkende Iveco Neus). Ze zijn familie van elkaar, maar in het veld zijn het gewoon concurrenten.
Qua trucks vind ik het daarnaast ook gaaf om te zien welke concepten zijn ontwikkeld. De neus van Iveco was een paar jaar geleden een unicum, inmiddels is Van den Heuvel aangehaakt op dat concept. De ‘oude’ trucks van Ginaf, met dat hoge zwaartepunt en die machtige Catterpillar motoren, zijn uit (Van Velsen rijd er nog een). Daarvoor in de plaats zijn lagere voertuigen gekomen. De Daf CF serie is een leuke binnenkomer voor nieuwe teams en bied een beproeft concept en platform. Niet de snelste in het veld, maar wel relatief doorontwikkeld en betrouwbaar. De Renault-trucks van Mammoet Rallysport zijn nieuw, rijden nu de tweede Dakar. Het is een geweldige stoere machine om te zien en te horen. De kleuren staan hem goed. En still going strong; ik noemt het ‘ het Bekx-concept’; De truck van het rainbow rally team.
Meer van Hans zijn preproloog foto’s zien? De mooiste heeft hij allemaal op truckfan.nl gezet.