Twee lage Scania zwaar transport trekkers voor Gaffert

Directeur Theo Gaffert van het gelijknamige speciaal transportbedrijf in Veghel kreeg precies wat hem voor ogen stond: twee Scania Highline Scania R450“>R450 6×2 trekkers met een kort chassis, twee sturende assen en een schotelhoogte van slechts 88 centimeter. Die daarmee een nieuwe standaard zetten in wereld van het exceptioneel transport. Het hád wat voeten in aarde, maar Scania’s modulaire specificatiesysteem bleek toch de nodige flexibiliteit te waarborgen om exact díe truck te bouwen die nodig was.
Scania R450
Met de bouw van de trekkers met bijhorende Nooteboom semidiepladers werden zowel de truckfabrikant als de trailerbouwer zwaar op de proef gesteld. Want Theo Gaffert wist precies wat hij wilde. Alleen was dat nog nooit gebouwd. “Ik was in de markt voor twee nieuwe voertuigen,” begint Theo Gaffert. “Ik wilde met twee semidiepladers bereiken dat ik zoveel mogelijk klussen zonder aanvullende vergunning – dus binnen de hoogte- en breedtematen – kan aannemen. Een dieplader lijkt daar een goed antwoord. Maar als je er even over nadenkt, heeft een semi dieplader een groter toepassingsgebied. Alleen moet de laadvloer van de semi dan niet hoger zijn dan 75 centimeter en de nek van de trailer niet boven één meter uitkomen. Omdat de dunst mogelijke 18 tons nek voor een hydraulisch gestuurde trailer 12 centimeter zou zijn, mocht de schotel van de trekker niet hoger worden dan maximaal 88 centimeter. Omdat Scania standaard al het laagste chassis heeft in de markt en door de ver doorgevoerde modulaire bouwwijze veel componenten kan combineren, was dit het enige merk die een dergelijke auto redelijk standaard kan leveren.” Uiteraard moesten de trekkers nog wel verder tailormade gemaakt worden. “Door dat gedeeltelijk in eigen beheer en gedeeltelijk bij de Scaniadealer in Veghel te laten verzorgen, heb ik nu precies de voertuigen die ik wil: ultra laag en met een toegestaan treingewicht van 72 ton. Aangedreven via een standaard tweepedaals Opticruise versnellingsbak zonder naafreductie in de aangedreven as”, aldus een tevreden Gaffert.

Het uitgangspunt van de uitdaging was een special order voor twee rondom luchtgeveerde R450 LA6x2/4MLB trekkers met een wielbasis van 385 cm en de zeer zuinige SCR-only motor. Door middel van verschillende aanpassingen kregen de bouwers het voor elkaar daar toch een 6×2 van te maken met een sturende voorloopas. Door de balgen slim aan te passen en gebruik te maken van speciale lage 315/45xR22,5 banden kwam de schotelhoogte precies op 88 centimeter uit. “Minstens zo belangrijk is de korte draaicirkel vanwege het korte chassis. Daardoor zit ook de schotel optimaal zodat we toegestane aslasten optimaal kunnen benutten. Hiermee compenseren we dat we vanwege die lage banden op de voorloopas wel iets draagvermogen inleveren. Maar door de goede configuratie blijft dat nu mooi binnen de marge,” aldus Gaffert. “Door de korte wielbasis, de plaats van de schotel en de kleine achteroverbouw kon ook het laaddeel van de semidieplader aanmerkelijk langer worden dan gebruikelijk. En vanwege de luchtvering rondom, beschikken we over voldoende grondspeling.”
Scania R450
De hoogte van de cabine speelde weer geen rol zodat Theo voor het comfort van zijn chauffeur veilig kon kiezen voor een Highline-uitvoering. “Verder vind ik veiligheid belangrijk. AEB, LDW en Adaptive Cruise Control zijn daarbij niet meer weg te denken. Als extra hebben we er nog twee camera’s naar opzij/voren en naar achteren bijgeplaatst.”

Gaffert BV geldt al sinds 1938 als een specialist op het gebied van exceptioneel transport, kraanverhuur en industriële verhuizingen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *