MAN TGS 8×4 WS voor H. Schoenmaker BV


MAN TGS 2nd gen
H. Schoenmaker BV uit Beverwijk ging voor de aanschaf van een nieuwe truck niet over één nacht ijs. Het takenpakket dat op deze truck lag te wachten is dusdanig uitdagend dat een standaard oplossing niet toereikend zou zijn. MAN-dealer BTS werkte in nauwe samenwerking met Wierda Voertuig Techniek een taylor-made oplossing uit en dat leidde tot de voor Schoenmaker ideale MAN-truck.
MAN TGS 2nd gen
H. Schoenmaker BV is een aannemingsbedrijf dat gespecialiseerd is in grondverzet en loonwerk. Sloopwerken, werk aan rioleringen en asfaltering-projecten behoren tot de specialismes, maar Schoenmaker is ook gecertificeerd voor saneringen. Het bedrijf biedt aan 20 mensen werk. Door alle verschillende disciplines heeft het bedrijf een indrukwekkend machine- en wagenpark. Dat park bestaat onder meer uit graafmachines, shovels en landbouwtractoren. De drie eigen vrachtwagens fungeren in dit park als een soort van vliegende keep. Zo worden ze gebruikt voor de aan- en afvoer van materialen en machines, maar ook voor het zelfstandig werken met afzetcontainers en de eigen autolaadkraan. Voor de nieuwste truck lag de lat dan ook hoog.
MAN TGS 2nd gen
Vermogen
‘’Wij zochten een allround inzetbare truck met een optimale aslastverdeling en een zo hoog mogelijk laadvermogen’’, aldus H. Schoenmaker. Het werd volgens de typeaanduiding een MAN TGS 43.520, maar dat blijkt niet helemaal correct. Dat cijfertje 43 klopt helemaal, want dat is het tonnage, maar het vermogen is een klein beetje bluf. ‘’Een geintje, maar het is wel degelijk een 480 pk uitvoering’’, aldus H. Schoenmaker. De nieuwe MAN van Schoenmaker is dankzij het 30 tons afzetsysteem in staat om ook de zwaarste afzetbakken te vervoeren. Verder is er een Penz 172R autolaadkraan gemonteerd. Dat is een kraan met een hoge snelheid en een groot bereik. Hoog op de eisenlijst stond verder een zo hoog mogelijk laadvermogen, maar ook een hoog GVW stond op het verlanglijstje. ‘’Wij hebben als aannemersbedrijf veel eigen machines die we vervoeren op onze eigen dieplader- aanhangwagen. Dat is een vierasser die goed is voor 32 ton, en ook daarmee moet de MAN uit de voeten kunnen. Dat is ook de reden dat we gekozen hebben voor wat meer vermogen. Je moet ook met een geladen auto wel lekker mee kunnen komen, dat vind ik belangrijk. Vandaar de keuze voor de D26 motor met 480 pk’’ aldus Hans Schoenmaker.
MAN TGS 2nd gen
Uitgekiend
De MAN is uitgevoerd als 8×4 WSM en dat staat voor wide-spread met een verplaatste tweede vooras. Door die as naar achteren te plaatsen ontstond er een optimale aslastverdeling. De drie achterassen staan nu ieder op 180 cm afstand waardoor er hogere aslasten mogelijk zijn. Bijkomend voordeel van het WS systeem is dat er geen wringing ontstaat. Dat is niet alleen beter voor de ondergrond, maar het scheelt ook slijtage aan de banden. De tweede vooras is bladgeveerd maar lucht-ondersteund. Door een koppeling met de voorste as is er een optimale aslast uitnutting. Deze uitgekiende configuratie is met name van belang door de autolaadkraan die achter de cabine is geplaatst. De MAN TGS is verder voorzien van alle opties die Schoenmaker nodig heeft bij het uitvoeren van de verschillende werken. Zo is de truck onder meer voorzien van een overdruk-installatie voor het werken op saneringslocaties.
MAN TGS 2nd gen

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *