1 april: Škoda Snowman

Uiteraard is het een 1 april grap, maar te leuk om niet te plaatsen, dit nep-persbericht van Škoda.
Skoda Snowman
Als onderdeel van haar groeistrategie debuteert ŠKODA binnenkort in een nieuw zakelijk segment. Met de introductie van de ŠKODA Snowman brengt het merk eind 2016 zijn eerste sneeuwschuiver op de markt. Met een modern, onderscheidend uiterlijk en aantrekkelijk design richt de Tsjechische onderneming haar pijlen nu ook op het felbevochten segment van pistepreparatie-uitrusting. Dankzij krachtige plug-in hybride aandrijving, innovatieve assistentiesystemen en tal van ‘Simply Clever’ features introduceert ŠKODA innovatieve autotechnologie nu ook op de skipiste.

Al enige tijd werd er volop gespeculeerd over de Snowman, als naam voor de nieuwe SUV van ŠKODA. Nu geeft ŠKODA het geheim echter prijs: de ŠKODA Snowman is een spectaculaire nieuwkomer voor serieus alpineterrein met buitengewone offroadkwaliteiten, met name in de winter. Met dit voertuigconcept overtreft ŠKODA de functionaliteit en all-terrain mogelijkheden van alle bekende SUV-concepten. Bovendien is de Snowman uitgerust met technologie die voorziet in compleet nieuwe mogelijkheden voor pistepreparatie-uitrusting. Voor alpineregio’s, waar milieubehoud een extra grote rol speelt, biedt de plug-in hybride aandrijving eindelijk een passende oplossing. Tegelijkertijd wordt de zware werkomgeving voor de bestuurder een stuk comfortabeler dankzij het innovatieve bedienings- en schermconcept.

De Snowman is een belangrijk element binnen ŠKODA’s 2025 corporate strategie en markeert een gedurfde stap in een nieuw zakelijk segment. In de 25 jaar dat ŠKODA deel uitmaakt van de Volkswagen Group heeft het Tsjechische merk het productgamma op consistente wijze verder uitgebreid. Met de Snowman zet ŠKODA nu een stap in een compleet nieuw zakelijk segment, met een nieuwe consument voor ogen. Vanzelfsprekend stonden ŠKODA’s duidelijke merkwaarden, waaronder de bovengemiddelde ruimte, functionaliteit en uitstekende ‘value-for-money’, aan de basis van de nieuwe ontwikkeling.

De ŠKODA Snowman is 9,13 meter lang (inclusief sneeuwploeg en –blazer) en is 2,50 meter breed exclusief rupsbanden (5,26m inclusief rupsbanden). Het merk introduceert krachtige, emotionele kwaliteiten op de piste dankzij de herkenbare designtaal. Het design is tegelijkertijd esthetisch en functioneel. Optisch creëren de lijen een extra gevoel van breedte en vormen ze een verwijziging naar de traditionele Tsjechische kristalglaskunst.

De ŠKODA Snowman is het eerste productiemodel van ŠKODA met plug-in hybride aandrijving. Het vermogen en koppel bedragen respectievelijk 295 kW/400 pk en 650 Newtonmeter. Bergaf regenereert de zeer efficiënte aandrijflijn energie en voedt die terug naar de lithium-ion batterij. Het vermogen wordt via een tussenbak overgebracht op de twee rupsbanden. De ŠKODA Snowman haalt een topsnelheid van 20 km/u, kan hellingen tot 100 procent beklimmen en rondom zijn eigen as draaien. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt ongeveer 14 liter per uur.

Ook op het gebied van bediening en schermweergave adopteert ŠKODA een nieuwe benadering. Het stuurwiel heeft de vorm van een joystick, waarmee de bestuurder alle functies kan aansturen. Ook de connectiviteit is pure hightech: de ŠKODA Snowman is draadloos verbonden met het bergstation.

De ruime glazen cabine biedt plek aan maximaal drie personen, waarbij de luchtgeveerde bestuurdersstoel verwarmbaar is. Tot de typische ‘Simply Clever’ features van ŠKODA behoren een magnetische sneeuwschophouder, een verwarmde bekerhouder voor een thermosfles en een multifunctionele box voor sneeuwschoenen en een lawinezender. Een opbergvak met klimaatregeling voor onbeslagen zonnebrillen, droge mutsen en droge handschoenen wordt optioneel leverbaar. De asbak voorziet in een automatisch doofsysteem dat gebruikmaakt van sneeuw uit de omgevingslucht.

De ŠKODA Snowman wordt in december leverbaar in Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein en andere belangrijke Europese markten. Prijzen beginnen bij 280.000 euro.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *