Post-Kogeko heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Scania trekkers. Recent zette de specialist in geconditioneerd levensmiddelenvervoer, de handtekening voor de levering van 25 nieuwe Scania R410 Topline trekkers met de zeer zuinige zes cilinder SCR-only motor. Bijzonder is dat Post-Kogeko ook start met onderhoud en reparatie via de Scaniaorganisatie. Tot nu toe gebeurde dat in de eigen werkplaats. Post-Kogeko verwacht voordeel van de connectiviteit van de voertuigen met de Scania werkplaats. Hierdoor kan tailor-made onderhoud plaatsvinden.
Bij Post-Kogeko speelt duurzaam ondernemen een belangrijke rol. Het bedrijf let dan ook heel sterk op de CO2-uitstoot. De uitdaging daarbij is dat het overgrote deel van de carbon footprint van het bedrijf voortkomt uit de kerntaak. “Vandaar onze focus op professionalisering van onze chauffeurs én zuinige motoren,” aldus algemeen directeur Dirk Post. “We hebben nog geen ervaring met deze 410 pk SCR-only motor. Hij staat goed aangeschreven en we hebben er alle vertrouwen in dat het verbruik daarmee verder verbetert.”
Daarbij wordt niets aan het toeval overgelaten. Zo start Post-Kogeko in samenwerking met Scania een nieuw intensief chauffeursbegeleidingsprogramma. “Wat betreft het trainen en motiveren van chauffeurs gaan Scania en Post-Kogeko ver terug. Een belangrijk deel van het huidige Scania coachingsprogramma is gezamenlijk hier in huis ontwikkeld en in praktijk gebracht. Inmiddels zijn we zo ver, dat wekelijks de resultaten door planners en voormannen worden overgebracht in een één op één begeleiding,” aldus Chris Beezemer, logistiek directeur. “Maandelijks betrekken we ook de planning daarbij. Want je kunt alleen echt duurzaam bezig zijn als dat in alle geledingen van je operatie top of mind is.”
Opvallend genoeg kijkt men bij Post-Kogeko daarbij niet naar het individuele brandstofverbruik. “Binnen ons Technisch Support Programma hebben wij een aantal profielen gedefinieerd waarin een aantal parameters zijn vastgelegd die bij een bepaald type werk in combinatie met een bepaald voertuig horen. Wij kijken naar anticiperend rijgedrag dat het verbruik positief beïnvloed, zoals uitrollen, gebruik van cruise control, stationair draaien en het aantal forse remmingen. Als een chauffeur daarbij goed scoort, heeft dit automatisch een positief resultaat voor het verbruik.”
De nieuwe Scania R410 Topline trekkers hebben allemaal een voorloopas. “Dat heeft alles te maken met de inzet van deze auto’s in Groot Brittannië,” vertelt Post. “Dat wij voor de grote Topline cabine gekozen heb, komt omdat onze chauffeurs geregeld langer onderweg zijn. Bovendien hebben onze auto’s ook een standairco in het dak en dat komt ook nog weer een paar centimeter naar binnen.”
Geheel nieuw voor Post-Kogeko is het gebruik van de Scania werkplaats voor reparatie en onderhoud. “Tot nu toe deden we het onderhoud zelf,” aldus Post. “Onze eigen werkplaats doet uiteraard goed en preventief onderhoud, maar op basis van een vast schema. Dus misschien wel teveel. De Scaniadealer kan via de Communicator de voertuigen op afstand uitlezen en die gegevens invoeren in het Scania PAP-systeem (Pro Active Planning). Wij denken dat de dealer het onderhoud daardoor nog scherper kan uitvoeren. Net zo belangrijk is dat de dealer via de communicatie met het voertuig kan zien wat er aan staat te komen. Dat kan onze werkplaats niet. Deze koersverandering is bedoeld om te zien of met een onderhoudscontract onze uptime nog verder verbetert en zo mogelijk tegen lagere kosten.”