Deutsches Zweirad- und NSU-museum


Mijn schoonouders wonen om de hoek van Neckarsulm, de Heimatstad van motor- en automerk NSU. Audi heeft er nog steeds een belangrijke productiefaciliteit. Afgelopen weekend had ik wat tijd over, en ben naar het Deutsches Zweirad- und NSU-museum geweest, gevestigd in een mooi oud pand te Neckarsulm. Met tweewielers heb ik eerlijk gezegd niet zo veel, het wordt voor mij pas interessant als het 3 of meer wielen heeft, maar de tijdelijke (tot 30 juni 2016) tentoonstelling was wel erg leuk: ‘Reisehelden’. De tweewielers waar enkele wereldreizigers hun tochten mee hebben afgelegd worden hier tentoongesteld.


D-Rad RO/4 uit 1924.

Puch uit 1905.

BMW F800 uit 2007.

De persoonlijke fotograaf van Hermann Göring reisde na WO2 met deze ‘Taksy’ motor over de wereld.

Simson SR 4-2 “Star” uit 1965 van Dr. Heinz Langer.

De NSU verzameling staat in de kelder, dit exemplaar staat naast de trap naar beneden.

Hele gave bioscoopstoelen!

De kelder in, een NSU Kettenrad uit 1943.


NSU auto’s uit de beginperiode.

Racemotoren.

Prinz.

Ro80.

Spiess-TT.

TT.

Spider.

BMW R50 uit 1967 in de gang naar boven.

De zaal met motorfietsen uit de periode 1885-1945.

De Dion-Bouton.

Böhmerland uit 1928.

Replica van de allereerste motorfiets, door Daimler.

Motorfietsen van vóór 1900.

Opel uit 1928.

Bimota Tesi 2D uit 2005.

Harley-Davidson werkplaats.

Megola.

Geen wonder dat Opel is begonnen met auto’s bouwen, de fiets waar zijn hele gezin op paste uit 1894 zal niet heel gemakkelijk geweest zijn. Dit is een replica uit 1956, gebouwd door Opel-stagelopers. Hij hangt in de gang van het museum, tussen de beide panden in.

De zaal met fietsen, ben er maar weer snel weg gegaan, van alleen al kijken wordt je moe.


Verderop in de hal een aantal motorfietsen met wankelmotor, waaronder deze Norton P52 uit 1980 van de Britse Interpol.

Messerschmitt KR 200 Kabinenroller uit 1954.

Motorfietsen uit de DDR.

MuZ Skorpion Replica uit 1996.

Ducati.

Replica van de Harley-Davidson uit de film ‘Easy Rider’, 1987.

Vespa miniatuur.

BMW SR1200C Troika uit 2000.

De racehal, BMW’s.

Allemaal racemotoren van legendarische coureurs. Zegt men, ik ken ze niet, maar dat ligt geheel aan mij.

BMW waar Gaston Rahier in 1985 Parijs-Dakar mee won.

Rickert racefietsen.

‘Neckarsulm’ racemotor.

Maico uit 1972.

Maico GS 250 uit 1969.

Montesa COTA 172 uit 1977.

Greeves Trial uit 1961.


Kreidler “Zigarre” uit 1965.

Kreidler uit 1965.

OL-JAP uit 1974.

Eigenbouw ijsspeedwaymachine door Dymarz, met Jawa motorblok, 1975.

Victoria wereldrecordmachine uit 1951.

Kawasaki Dragster Big Spender IV uit 1976, van Henk Vink uit Aalsmeer.

Nog een Kawasaki dragster van Henk Vink, dit keer een exemplaar uit 1985, met straalmotor.

Eigenbouw-motor met NSU onderdelen voor het racen op cementbanen, 1953.

In het museum staan geen vaste stoelen, maar je kunt klapstoeltjes lenen.

“Schwalbe”, een kunstwerk uit 2007 van Stefan Rohrer.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *