MAN breed aanwezig op TKD 2016 in Almere

De bouw is een breed begrip, het transport en de handling van bouwstoffen zoals beton, asfalt, zand, grind, puin, zijn veelvoorkomende taken waar MAN, als marktleider in dit segment, zich helemaal thuis voelt. MAN is tijdens de TKD 2016 in Almere (26 t/m 28 mei) prominent vertegenwoordigd met een breed programma én een aantal zeer snel leverbare complete bouwvoertuigen. Op een stand van 1.200 m2, de grootste van de aanwezige truckfabrikanten, toont MAN een tiental trucks die de veelzijdigheid van het programma van MAN onderbouwen.
MAN TGS 2nd gen
Beleef MAN op stand 111
De 28 ton’s 6×6 kipper en kraan, de luchtgeveerde en kort draaiende 36 tonner 8×4-4 met gestuurde naloopas en haakarmafzetsysteem, de 38.520 TGX met kabelinstallatie, de 8×4 met 60 ton’s telekraan opbouw, de 49 ton’s 10×4 gestuurde naloopas betonmixer, de 6×6 en 8×6 en 8×8 widespread chassis, de 49 ton’s 10×8 versie met middenasbijplaatsing en de 50 ton’s 10×8 achteroverkipper met widespread gestuurd tandem, het is allemaal te zien en te beleven in Almere.
MAN TGS 2nd gen
De bouw is in beweging, eisen aan emissie, eisen aan CO2 uitstoot, juist daarom staan op de TKD onder het motto “Trucks to GO” een aantal kant en klare en snel leverbare bouwtrucks. De kennis van MAN van de markt en de in Nederland gangbare toepassingen maakt het mogelijk om een groot aanbod te realiseren. Voor geïnteresseerden is het mogelijk om direct de koop te sluiten op de stand. Daarnaast vertellen wij u graag over de mogelijkheden van hybridisering en CO2 reductie met HVO brandstof.

Al 75 jaar is MAN actief met de ontwikkeling en productie van off-roadtrucks en al bijna honderd jaar is het merk leverancier van kippers. Bovendien presenteerde MAN op de IAA in 2012 al voor het eerst een complete lijn Euro 6-voertuigen. Als geen ander merk heeft MAN ervaring met alle technologie die noodzakelijk is om op duurzame wijze te voldoen aan de strenge Euro 6-eisen.
MAN TGS 2nd gen
Uiterst betrouwbare motoren
De MAN Euro 6-motoren zijn daarbij uiterst betrouwbaar. Door de combinatie van EGR (uitlaatgasrecirculatie) en SCR (AdBlue-injectie) heeft MAN het AdBlue-verbruik ten opzichte van de Euro 5-motoren gehalveerd en het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagd. Daarmee is niet alleen een belangrijke bijdrage aan de luchtkwaliteit geleverd, maar ook aan de vermindering van de CO2-uitstoot. MAN is uniek met het toepassen van tweetraps turbolading en het concept van de lagetemperatuur-intercooling.
MAN TGS 2nd gen
Vertrouwde instap- en cabinehoogte
Dankzij deze technieken is MAN in staat om de hoogte van de chassis en de cabineplaatsing te handhaven. De instaphoogte en de cabinehoogte zijn dus op het vertrouwde niveau van de Euro 5-generatie gebleven. Om de koelluchttoevoer naar de radiateurs te verbeteren heeft MAN het front van de trucks aangepast. De bouwvoertuigen hebben een nieuwe robuuste driedelige stalen bumper, die voldoet aan de eisen in de bouw en in geval van schade een goedkopere reparatie mogelijk maakt.

Laag eigen gewicht
In de bouw moeten vaak zware grondstoffen worden vervoerd. Een laag eigen gewicht van het voertuig is dan bijzonder belangrijk. Dankzij slimme constructies behoren MAN’s tot de lichtste trucks in de markt, door de toepassing van hoogwaardige materialen en qua gewicht geoptimaliseerde chassis, vering, assen en cabines. Verder kenmerken de voertuigen zich door hoge toelaatbare aslasten en een ongekende betrouwbaarheid. Niet voor niets is MAN al jarenlang de winnaar van het Duitse TÜV-onderzoek ‘Betrouwbaarste truck’. De kwaliteit komt tot uiting in lage reparatie- en onderhoudskosten en minimale uitval. Stuk voor stuk zijn dit aspecten waardoor MAN in de bouwwereld een marktaandeel van dik dertig procent heeft.
MAN TGS 2nd gen
Meer laadvermogen, minder verbruik
De Nederlandse wetgeving biedt Nederlandse bouwondernemingen veel mogelijkheden om het laadvermogen te optimaliseren. MAN kan samen met de door de MAN-fabriek gecertificeerde ombouwer Wierda Voertuig Techniek (tevens MAN-dealer voor Friesland) een breed gamma van voertuigen met een hoog laadvermogen leveren voor de Nederlandse bouwmarkt. Dankzij het gestuurde en aangedreven op 1800 mm asafstand gebouwde tandemstel ondervindt de truck minder weerstand in bochten, op rotondes en in het terrein en zorgt daarmee voor een lager verbruik. Bijkomend voordeel is het 4 ton hogere toegestane tandemstelgewicht. Met minder aangedreven assen en minder brandstofverbruik. Op de TKD is ook een aantal van deze reuzen te zien.

WVT Hybrid PTO
Ook de hydraulische aandrijving van een kraan of betonmixer op elektriciteit is mogelijk. De zogenoemde WVT Hybrid PTO bespaart brandstof, vermindert de CO2-uitstoot en levert een aanzienlijke geluidsreductie.

De WVT Hybrid PTO wordt parallel geplaatst aan de conventionele aandrijving van de opbouw. Aandrijving met de verbrandingsmotor blijft dus altijd mogelijk. Maar ook elektrische aandrijving is mogelijk. Hierbij wordt de energie geleverd door lithium-ion-accucellen. Een Battery Management System (BMS) stuurt het optimale opladen en benutten van de lithium-ion-accu’s aan. Opladen kan via regeneratie van (rem)energie uit het voertuig, maar kan ook via het elektriciteitsnet (220 V, 380 V), met zonnecellen of andere externe energiebronnen plaatsvinden.
MAN TGS 2nd gen
MAN TeleMatics
Met MAN TeleMatics kunnen ondernemers efficiënt het gebruik van hun voertuigen sturen en zuinig rijden aanmoedigen bij hun chauffeurs. Een TeleMatics-rapport toont hoe zuinig met het voertuig wordt gereden en wat het potentieel is voor verbeteringen, met als resultaat een brandstofbesparing tot wel 10 procent. Bovendien is met MAN TeleMatics in één oogopslag te zien wanneer een voertuig ingepland moet worden voor onderhoud, zoals een servicebeurt of een remmenbeurt. Op die manier kan een ondernemer zijn servicewerkzaamheden duidelijk en actief plannen en vermindert hij in belangrijke mate de werkplaatstijd en -kosten.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *