Peugeot VLV bij Louwman


Peugeot VLV
Sinds zo’n anderhalf jaar is PostNL overgeschakeld op scooters. Deze Peugeot VLV uit 1941 van de Franse posterijen, die in het Louwman Museum tentoongesteld wordt, kun je zien als een voorganger daarvan.
Peugeot VLV
De Peugeot VLV lijkt een driewieler, maar heeft toch echt vier wielen. De achterwielen zitten wel heel dicht bij elkaar, de spoorbreedte is maar 335 millimeter. Ze delen zelfs samen een rem. De Voiture Légère de Ville (Frans voor lichte stadsauto) kwam in 1941 op de markt. Tot en met 1945 werden er in totaal 377 exemplaren gebouwd, waarvan er meerdere richting de posterijen gingen. Ze werden gebouwd in het deel van Frankrijk wat bezet was door de Duitsers. Deze vonden dat ze de fossiele brandstoffen maar het beste zelf konen gebruiken, de VLV is derhalve aangedreven door vier 12V accu’s. Deze geven de Peugeot een topsnelheid van 30 kilometer per uur en een actieradius van 80 kilometer.
Peugeot VLV VLV lijkt een driewieler, maar heeft toch echt vier wielen. De achterwielen zitten wel heel dicht bij elkaar, de spoorbreedte is maar 335 millimeter. Ze delen zelfs samen een rem. De Voiture Légère de Ville (Frans voor lichte stadsauto) kwam in 1941 op de markt. Tot en met 1945 werden er in totaal 377 exemplaren gebouwd, waarvan er meerdere richting de posterijen gingen. Ze werden gebouwd in het deel van Frankrijk wat bezet was doro de Duitsers. Deze vonden dat ze de fossiele brandstoffen maar het beste zelf konen gebruiken, de VLV is derhalve aangedreven door vier 12V accu's. Deze geven de Peugeot een topsnelheid van 30 kilometerVLV lijkt een driewieler, maar heeft toch echt vier wielen. De achterwielen zitten wel heel dicht bij elkaar, de spoorbreedte is maar 335 millimeter. Ze delen zelfs samen een rem. De Voiture Légère de Ville (Frans voor lichte stadsauto) kwam in 1941 op de markt. Tot en met 1945 werden er in totaal 377 exemplaren gebouwd, waarvan er meerdere richting de posterijen gingen. Ze werden gebouwd in het deel van Frankrijk wat bezet was doro de Duitsers. Deze vonden dat ze de fossiele brandstoffen maar het beste zelf konen gebruiken, de VLV is derhalve aangedreven door vier 12V accu's. Deze geven de Peugeot een topsnelheid van 30 kilometer

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *