Nieuwe bijzondere Scania R450 Topline van Weeda

De nieuwste Scania van Weeda in Klundert is weer een échte eyecatcher geworden. Toch slaat het bedrijf dat bekend staat om zijn rijk aangepaste voertuigen een geheel nieuwe weg in met deze geheel in het thema van de bekende Nederlandse TV-serie Penoza gespoten trekker. Vader Henk en zonen Guido en Marco Weeda kozen deze keer bewust niet voor een machtige V8, maar juist voor de zuinige 450 pk SCR-only motor.
Scania R450
“De tijd van ‘brullen met die spullen’ is definitief voorbij,” geeft Guido uitleg over het besluit te gaan voor een Scania R450 Topline 6×2 met gestuurde hefbare voorloopas. “Tijden veranderen. En mooie trucks blijven absoluut onze passie, maar uiteindelijk moeten we onze hobby wel kunnen terugverdienen met ons werk.” Als je Guido diep in zijn hart kijkt, was hij mogelijk nog wel gegaan voor een V8. “Ik ben nog steeds verliefd op het geluid van dat blok. Maar met de Euro-6 eisen is dat passé. Die diep brommende Euro-3 oerbrul uit de uitlaat komt niet meer terug en je moet ook als bedrijf met je tijd mee.”

Bovendien is Weeda zeer gelukkig met de prestaties van het zescilinder 450 pk blok. “We hebben eerst een proef gedaan met een demo. We waren onder de indruk van het verbruik en de souplesse van deze motor. Ook qua vermogen komen we niets tekort. Dankzij de voertuiggegevens die wij wekelijks van Scania krijgen, kunnen we het verbruik goed monitoren. Ik zal niet zeggen dat wij heel streng zijn, maar ook onze chauffeurs moeten natuurlijk wel netjes rijden. Op die manier krijgen we qua passie en economie het beste van twee werelden.”

De trekker is helemaal toegesneden op het werk in de zeecontainers. “We hebben bewust voor een drieassige trekker gekozen. Dat heb je nodig voor je aslastverdeling. Daarbij hebben wij het liefst een voorloopas. Een naloopas heeft het voordeel dat hij iets korter draait en je bij gladheid even wat meer druk op je trekas kunt zetten. Maar dat heb je in Nederland nauwelijks nodig. Met een voorloopas steekt bij het manoeuvreren de achterzijde van de trekker weer minder ver uit. Dat voordeel weegt in ons werk zwaarder, want schade is zo gemaakt.”

Weeda kocht de auto met tweepedaals Opticruise en de nieuwe vrijloopretarder voor nog meer brandstofefficiëntie. De cabine kwam full spec met nagenoeg alle beschikbare optiepakketten, zoals de extra verstelbare chauffeursstoel en dubbelglas. Alleen is dat bij Weeda meer een uitgangspunt dan het einddoel. Aan de buitenzijde zorgden Sjaak Kentie, MW Design en Van Kessel voor de nodige accenten als een bullbar, lichtbak, de bijzondere zijbeplating die doorgetrokken is tussen de achterwielen, de bijzondere achterzijde van de auto, luchthoorns, extra verlichtingsaccenten en een bijzondere zonneklep die iets lager gemonteerd is dan het standaard model. De lichtmetalen velgen zijn geleverd door de Scaniadealer, maar de vleugels in de naaf komen weer van MW. Bijzonder is ook de polyesterplaat achter de cabine. “Die heeft MW-design gemaakt om een mooi groot vlak te krijgen voor het spuitwerk,” aldus Weeda. De twee Michelinpoppen naast de lichtbak zijn nog origineel. “Die zijn wel meer dan 25 jaar oud en die koesteren wij.”
Scania R450
Het interieur van de trekker is een verhaal apart. “Dat is voor het grootste deel door onze chauffeur Stefan van Spronsen, in samenwerking met Sjaak Kentie, geheel aangepast aan onze smaak,” geeft Weeda uitleg over de totale verbouwing met veel leer en licht van de binnenbekleding, de stoelen en het dashboard. “Dat is tot de laatste schakelaar uit elkaar geweest om het in een speciaal soort woodfinish look te zetten. Ook de geluidsinstallatie mag er zijn. Het uitgangspunt was een dubbel DIN Pioneerinstallatie, maar daar is nog wel nodige bijgekomen van Mosconi. “Dat is een Italiaanse producent van highend car audio met een ongelooflijke vette sound,” licht Weeda toe.
Scania R450
Hoewel het alles luxe in de overtreffende trap is in de cabine, zit er bijvoorbeeld weer geen magnetron in. “Wij zijn niet zo van de haasthap. Als je de hele dag gewerkt hebt, moet je ook lekker je rust kunnen nemen en voor ons is dat toch met een goede maaltijd in een chauffeursrestaurant. Anders kom je helemaal niet onder de mensen”.

De trekker werd in samenwerking met de Scania-dealer in Roosendaal en de verschillende opbouwers in een recordtijd geleverd. “Wij hanteren daarvoor een strikte negen wekenregel,” legt Weeda uit. “Je ziet geregeld dat dit soort trucks maanden opbouwtijd vragen. Dat is bedrijfsmatig niet verantwoord en bovendien een kwestie van precies weten wat je wilt en strak plannen.”

Weeda rijdt gemiddeld 125.000 km per jaar met zijn trucks. Voor zover er tijd is, zijn de Weeda chauffeurs ook goede bekenden op de verschillende festivals. “Daarvan is het Truckstar Festival natuurlijk het grootst, maar we bezoeken ook andere shows. Het leukste is als je daar ziet dat bepaalde accenten die wij bedacht hebben door anderen worden overgenomen. Ik vind dat een compliment. Iedereen leeft tenslotte zijn eigen leven. Dat is niet voor niets ons motto.”
Scania R450
Foto’s Ep van Kooij en Sem Beekers

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *