Scania R580 LB8x4/4HNB voor Sandstra Easterein

B. Sandstra & Zn. Uit het Friese Easterein heeft met een Scania R580 LB8x4/4HNB een regelrechte primeur in huis gehaald. Het is namelijk de eerste Scania die met deze configuratie is afgeleverd in ons land. De R580 is namelijk voorzien van een triplestel waarvan de laatste twee assen zijn aangedreven.

Het familiebedrijf B. Sandstra houdt zich bezig met de handel in mest, transport en overslag voor met name de agrarische sector. Vader Bauke Sandstra werkt met een combinatie met afzetbakken en een autolaadkraan terwijl zoon Germ zijn werk doet met een moving-floor oplegger. Voor beide combinaties dient een Scania R580 V8 als basis. Bauke Sandstra: ,,De trekker waar Germ mee rijdt doet het gewoon uitstekend en dat was voor mij reden om mijn R620 om te ruilen voor een nieuwe R580. De vorige had er inmiddels acht ton op zitten, en dat is in dit werk een behoorlijke afstand. Vooral als je de PTO uren meerekent voor het aandrijven van de autolaadkraan kom je heel wat hoger uit.’’
Scania R580
8×4 Direct drive
De Sandstra’s gingen bepaald niet over één nacht ijs bij de configuratie van de nieuwe combinatie. Scania leverde tot nu toe een 8×2 triple uitvoering en een 8×4 met een naloopas. De door Sandstra gezochte versie met een luchtgeveerd triple stel met een voorloopas en twee aangedreven assen was tot voor kort echter niet leverbaar. Bauke Sandstra: ,,Mijn vorige Scania was een 8×2 met een zogenaamde Robson drive maar ik wilde nu een volwaardige 8×4. Toen we met Scania dealer Rinsma gingen onderhandelen over deze auto bleek dat dit nu wel mogelijk is, en zelfs met rondom luchtvering. Naar verwachting zal het verbruik van deze 8×4 wat hoger uitvallen maar doordat we nu gekozen hebben voor direct-drive assen zal dat effect naar verwachting minimaal zijn. Mijn vorige Scania had namelijk naafreductie.’’

Geijkte weeginstallatie
De nieuwe R580 Topline is voorzien van een geijkte weeginstallatie van Welvaarts voor het vervoer van mest. Sandstra: ,,Alle vervoersbewegingen moeten worden vastgelegd en geadministreerd en dankzij dit systeem hoef ik niet steeds langs de weegbrug. Dat werkt ideaal want het scheelt me heel veel kilometers en tijd.’’ Voor de geijkte weegcellen moest dealer Rinsma de nodige aanpassingen doen aan het chassis. Ook de liftas constructie werd zodanig aangepast dat er een nauwkeurige weging uitgevoerd kan worden. De Scania is verder voorzien van GPS systeem van wat deel uitmaakt van de officiële registratie van meststromen. Verder is de truck voorzien van een 30 tons VDL haakarmsysteem en een aansluiting voor de afneembare Epsilon kraan aangebracht.
Scania R580
Bekroning
De relatie met Scania dealer Rinsma gaat al jaren terug en is bijzonder hecht. Dat de nieuwe 8×4 een Scania ging worden stond alleen om die reden eigenlijk al lang vast. ,,Kleine dingen en regulier onderhoud doen we in eigen werkplaats maar voor het grotere werk maken we gebruik van de service van Garage Rinsma. Zij staan altijd voor ons klaar en dat is een veilig gevoel’’ aldus Bauke Sandstra. In het gehele proces rondom de nieuwe Scania coördineerde Rinsma de gehele gang van zaken langs verschillende opbouwers, de spuiter en de leverancier van de weegapparatuur. Uiteindelijk verzorgde Scania Rinsma ook de laatste afwerking en de aflevering van de truck. De aflevering van de nieuwe R580 werd dan ook de bekroning van een traject van ruim twee jaar onderhandelen, rekenen en tekenen. Samen met de nieuwe Scania werd ook een lichtgewicht Pacton container-aanhangwagen in gebruik genomen.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *