Dakar-quotes: etappe 1

Bij Le Dakar 2017 laat ik na iedere etappe de deelnemers zelf aan het woord. Of, nou ja, ik… Het overgrote deel van deze quotes zijn door Marcel Vermeij verzameld en door Natascha Kayser op papier gezet en doorgestuurd, de Mammoet-berichten komen van Berry Kamphorst. Ere wie ere toekomt.

Team De Rooy opent Dakar 2017 met drie trucks in top 10
Met drie trucks in de top 10 is Petronas Team De Rooy Iveco sterk begonnen aan de Dakar 2017. Met een tweede plaats in de eerste etappe liet Ton van Genugten slechts 13 seconden liggen. Gerard de Rooy deed het op de vijfde plaats beter dan hij zelf had verwacht. Federico Villagra eindigde als negende. Alleen Wuf van Ginkel had pech. Hij kwam vast te zitten in een diep spoor en dat kostte hem een kwartier. In de proef van 39 kilometer betekende dat vooral plaatsverlies.Iveco PowerstarDe proef op zo’n 40 kilometer van Asuncíon was onverwachts lastig. Niet vanwege de lengte, maar vanwege de omstandigheden. Het parkoers was smal, met veel bulten en gaten en haakse bochten waar vooral de trucks problemen mee hadden.
Gerard de Rooy was de eerste die eraan mocht beginnen en dus ook de eerste die aan de finish kwam. Daar was nogal wat consternatie, omdat de remmen van de Iveco Powerstar gloeiend heet waren geworden. De vlammen sloegen ervan af, zodat De Rooy met de brandblussers in de weer moest. Twee lekke achterbanden waren een gevolg van die hitte. “Ze zijn niet kapot, maar de sensor was gesmolten. Als je dan uit voorzorg de banden iets wilt aflaten, lopen ze meteen helemaal leeg”, legde De Rooy uit. “Het zag er allemaal erger uit dan het was en het gebeurde pas bij de finish. In de proef hebben we er geen last van ondervonden.”
Met de vijfde tijd verloor De Rooy slechts 47 seconden op etappewinnaar Martin Kolomy en dat was een beter resultaat dan de titelverdediger had verwacht. “Het was ook best een leuke proef. Niet mijn terrein, die snelle paden, maar juist daarom ben ik meer dan tevreden met het resultaat. Er zaten flinke kuilen in, maar met de truck kom je daar makkelijker doorheen dan met een auto. De vering heeft zich bewezen vandaag.”Iveco PowerstarVan Genugten tweede
Ton van Genugten deed het eveneens boven verwachting goed, met de tweede tijd. “Ik weet nog niet of ik daar morgen ook nog blij mee ben”, zei Van Genugten. “Zo ver voorin rijden is wel spannend. Dat zal wel wennen worden. Ik heb nog geen idee wat er morgen op het programma staat. Ik zie het wel.”
Van Genugten keek de eerste 5 kilometer de kat uit de boom. Hij zag dat een paar trucks voor hem – en dat waren er maar zeven – in de scherpe bochten rechtdoor waren gegaan. “Dus die hadden tijd verloren”, wist hij. Dat was het signaal om de snelheid van de Iveco Trakker wat op te bouwen. “Het was een intensief half uur. Het was best glad, met veel bochten en listige knippen waarop een fout zo gemaakt kon zijn. Maar dat is niet gebeurd. Ik ben blij dat het erop zit en dat we eindelijk onderweg zijn.”

Villagra tevreden
Met de negende tijd was Federico Villagra tevreden. Er had misschien iets meer ingezeten, maar de Argentijn wilde geen risico’s nemen. “Het was de eerste keer met de nieuwe crew (met Adrian Yacopini en Ricardo Torlaschi) en voor iedereen even wennen dus. Maar het liep uitstekend in de cabine en de Powerstar deed het fantastisch.”
Ook Villagra vond de eerste etappe best lastig. “Het was hard werken. We moesten serieus aan de bak, vooral in de haakse 90-graden-bochten waar de remmen het hard te verduren kregen. De achterkant is een paar keer even uitgebroken, maar niet veel.”
De Argentijn kijkt uit naar de dag van morgen, op voor hem vaderlandse bodem. De etappe van Resistencia naar San Miguel de Tucuman is zijn terrein. “Een snelle proef met wat WRC-achtige stukken die mij wel goed ligt, denk ik. Ik heb er veel vertrouwen in.”Iveco PowerstarVan Ginkel teleurgesteld
Aanzienlijk minder blij was Wuf van Ginkel. Hij verloor tijd en vooral veel plaatsen doordat hij vast kwam te zitten in een van de diepe sleuven in het parkoers. “Ik reed half naast het spoor, maar gleed erin en zat hartstikke vast. Jan van de Laar heeft geprobeerd me eruit te trekken, maar het koord brak. Dus toen moest ik wachten op de 6×6.”
Dat kostte een kwartiertje, waardoor Van Ginkel aan het eind van de 39 kilometer op de 42ste plaats kwam te staan. “Doodzonde”, vond hij. “Het ging namelijk heel goed. Ik had al twee, drie trucks ingehaald en liep in op Pascal de Baar, dus er zat een uitstekende tijd in. Ik ben er goed ziek van, want die plaatsen inhalen zal niet gemakkelijk zijn. Maar goed, het is niet anders en we zullen morgen stevig aan de bak moeten en het halve veld voorbij zien te gaan zonder nog meer fouten te maken.”Iveco TrakkerDe tweede etappe is voor de trucks 812 kilometer lang, waarvan 284 kilometer tegen de klok. Ton van Genugten zal als tweede truck om 14.12 uur (18.12 uur Nederlandse tijd) starten.

Van Genugten begint Dakar 2017 met tweede plaats
Ton van Genugten kan deze Dakar voor eigen kansen rijden en die mogelijkheid greep hij bij de eerste de beste gelegenheid met beide handen aan door als tweede te eindigen in de eerste etappe. Alleen de Tsjech Martin Kolomy was dertien seconden sneller over de 39 kilometer.Iveco TrakkerVan Genugten deed het boven verwachting goed in de eerste etappe, die kort maar listig was. “Ik ben blij met mijn tijd, maar ik weet niet of ik daar morgen ook nog blij mee ben”, zei Van Genugten bij de finish. “Als tweede starten hebben we nog niet meegemaakt. Zo ver voorin rijden is wel spannend. Dat zal wel wennen worden. Ik heb nog geen idee wat er morgen op het programma staat. Ik zie het wel.”
Van Genugten keek de eerste 5 kilometer de kat uit de boom. Hij zag dat een paar trucks voor hem – en dat waren er maar zeven – in de scherpe bochten rechtdoor waren gegaan. “Dus die hadden tijd verloren”, wist hij. Dat was het signaal om de snelheid van de Iveco Trakker wat op te bouwen. “Het was een intensief half uur. Het was best glad, met veel bochten en listige knippen waarop een fout zo gemaakt kon zijn. Maar dat is niet gebeurd. Ik ben blij dat het erop zit en dat we eindelijk onderweg zijn.”
Het was wel erg warm geweest op het parkoers op zo’n 40 kilometer van Asuncíon. Het zweet gutste Van Genugten van het hoofd. “We hebben niet de luxe van airco. Als je aan het rijden bent, maakt het ook niet zoveel uit. Dan ben je zo met het rijden bezig dat je het niet echt merkt. Op een langere proef merk je het misschien wel, maar dat zien we dan wel weer.”

Mammoet Rallysport uitstekend uit de startblokken
Martin van den Brink heeft de openingsdans in de Dakar Rally 2017 als derde afgesloten. ,,Daar ben ik ontzettend blij mee.´´ Naast Martin kwamen ook Pascal de Baar en Gert Huzink uitstekend voor de dag. De Baar eindigde als 17e en Huzink sloot de proloog af als (gedeeld) 12e. Het team van Mammoet-Riwald-Rallysport heeft alle reden om tevreden terug te kijken op de proloog.

De korte maar pittige ouverture van de Dakar Rally 2017 bestond uit een proloog over 39 kilometer. In de race tegen de klok was de Tsjech Martin Kolomy uiteindelijk de rapste. De Tatra-rijder had precies 30 minuten nodig voor de proef. Ton van Genugten eindigde op 13 seconden als tweede en Martin van den Brink bleek op de streep 25 seconden meer nodig gehad te hebben om de special over bijna 40 kilometer af te leggen.

De derde plaats geeft de kopman van Mammoet Rallysport echter een uitstekend gevoel. ,,Het is heerlijk om zo te beginnen. We hebben lekker gereden zonder gekke dingen te doen. Het tempo zat er direct goed in.´´

Volgens de 46-jarige trucker uit Harskamp was het een ´lastige proef´. ,,Op zich was het een mooie proef. Het grootste gevaar schuilde in de vele gaten en hobbels. We hebben geen fouten gemaakt en konden een stevig tempo blijven rijden.´´

Van den Brink weet als geen ander dat de openingsetappe geen graadmeter is voor de rest van de monsterrally. ,,Er was vandaag niets te winnen. We hebben een goed uitgangspunt voor de etappe van dinsdag en verder is het natuurlijk goed voor het vertrouwen.´´Renault SherpaHet commentaar van Martin bleef noodgedwongen kort maar krachtig. ,,We hebben te maken met strengere regels op het gebied van navigatie. Het gebruik van onze eigen telefoon is niet toegestaan om het mogelijke gebruik van google maps of andere navigatiemiddelen te voorkomen. Het is voor ons moeilijk om direct na de special een uitgebreid verhaal te houden.´´

Dinsdag staat de tweede etappe op het programma. Martin van den Brink, Marcel Blankestijn en Daniel Kozlovský beginnen als derde aan de etappe over totaal 812 kilometer. Op weg naar San Miguel de Tucumán wacht de rijders een WRC-achtige proef over 284 kilometer. Ook daar wordt de rally niet gewonnen. ,,We zullen dan ook geen gekke dingen doen. Het belangrijkste is om in een goed ritme te komen en via constante klasseringen een plaats in de top tien zien te behouden.´´

Achter de equipe van Mammoet Rallysport starten Ales Loprais en titelverdediger Gerard de Rooy respectievelijk als vierde en vijfde.

Versluis ‘maximaal tevreden’, Stacey iets minder
Hans Stacey was vooraf een van de favorieten voor de overwinning in de eerste etappe van de Dakar 2017, maar de coureur uit Best moest genoegen nemen met de elfde tijd aan de finish van de 39 kilometer lange proef. Daarmee was hij niet tevreden. Peter Versluis was dat met de zevende tijd wel. Hij hield zijn EVM-teamgenoot Artur Ardavichus op de achtste plaats 19 seconden achter zich. “Een goed begin”, vond Versluis.

Het was geen etappe om grote risico’s te nemen, had Versluis zichzelf vooraf al ingeprent. “Hier wordt de rally niet gewonnen, maar je kunt wel veel verliezen”, wist hij. “Het was listig genoeg. We hebben geen gekke dingen gedaan. Ik ben maximaal tevreden.”
De zevende plaats was volgens Versluis ook het maximaal haalbare. Misschien had hij vijftien, twintig seconden sneller kunnen zijn – dan was hij zesde geworden – als hij de MAN niet per ongeluk had laten afslaan. “Ik had de retarder erop staan van de remmen en daardoor remde ik de auto dood. Dat kostte precies die vijftien seconden, maar voor de rest ging het goed.”

Blokkerende voorwielen
Hans Stacey had zich verheugd op de eerste etappe, maar blokkerende voorwielen en problemen met de vering weerhielden hem van een beter resultaat. “Als je dan met hoge snelheid op bocht af komt, en je voorwielen blokkeren telkens, dat geeft echt geen vertrouwen. Ook de vering heb ik nog niet op orde. We gaan door die gaten af en toe zo hard heen en weer dat we de horizon niet meer zien, dus we hebben nog even wat huiswerk,” vertelde Stacey bij de finish. “Dit was maar een proefje van een kleine 40 kilometer, maar je bent gewoon helemaal kapot door de enorme klappen die je in de cabine krijgt doordat de vering niet in orde is. We hebben veel sporen gezien die van de weg af gingen. Dat is ons gelukkig niet gebeurd.”
Veel tijd verloor hij niet in de korte proef, maar als elfde beginnen aan de tweede etappe – 284 kilometer voor de trucks – was niet wat de voormalig Dakarwinnaar zich had voorgenomen. “Ik weet wel dat het een dag of twee, drie duurt voordat alles een beetje gesetteld is. Het was ook de eerste proef die ik met mijn nieuwe navigator Hugo Kupper reed, dus dat moet ook nog een beetje op elkaar inlopen. De ene 500 meter is de andere niet, maar dat komt vanzelf goed.”

Paar schroefjes los bij Maurik van den Heuvel
Het was maar 39 kilometer, de eerste proef van de Dakar 2017, maar het was niet moeilijk om de auto of truck er op af te schrijven. Maurik van den Heuvel had daar geen trek in. “Maar we zullen vast vanavond in het bivak een paar schroefjes moeten vastzetten, want het was best wat geweld vandaag”, vertelde hij aan de finish.

In net geen 32 minuten stuurde Van den Heuvel de DakarSpeed-Scania over het parkoers op zo’n 40 kilometer van Asuncíon. Het viel hem niks mee. “Het is zo dubbel. Aan de ene kant wil je geen risico’s nemen, maar aan de andere kant wil je vol gas om toch maar een paar plaatsen te winnen. Dat was bijna niet te doen.”
Met de zestiende tijd bleef Van den Heuvel min of meer op de positie van zijn startnummer 514. Niks gewonnen, maar ook niks verloren. “Terwijl je de auto hier goed total loss kon rijden. Ik heb een paar auto’s langs de kant zien staan. Alles zat erin: linke gaten, gekke jumps. Met dit proefje hebben ze iedereen weer even goed op zijn nummer gezet.”

Test goed doorstaan
De truck doorstond de ‘shakedown’ prima, tot tevredenheid van Van den Heuvel. “Het was een leuk begin, ook voor de truck, al zullen er best wat schroefjes moeten worden vastgezet vanavond. We konden alles mooi even testen. Dat is nooit weg, want morgen begint het echte werk.”
Dat werk bestaat uit een proef van 284 kilometer op Argentijnse bodem, tussen Resistencia en San Miguel de Tucuman. De DakarSpeed-équipe zal daar rond half zeven ’s avonds (Nederlandse tijd) aan beginnen.

Koeling laat Vick Versteijnen in de steek
Vick Versteijnen was een beetje boos op het einde van de eerste proef van de Dakar 2017. Of eigenlijk meer teleurgesteld en dat was misschien nog wel erger. Op het proefje van 39 kilometer, in de schroeiende hitte, liet de koeling van de TopTrucks Scania hem in de steek. De truck is voorzien van zes ventilatoren, maar geen daarvan sloeg aan, terwijl de temperatuur van de motor opliep tot ver boven de 110 graden.

Halverwege de proef twijfelde Versteijnen of hij moest stoppen om te kijken of het probleem opgelost kon worden of om tenminste de motor te laten afkoelen – voor zover dat in de brandende zon bij 40 graden Celsius zou kunnen. “Achteraf ben ik blij dat ik het niet heb gedaan”, zei Versteijnen bij de finish. “Even verderop ging het pad naar beneden, zodat ik een beetje vaart kon maken en de rijwind voor wat koeling zorgde. Als ik toen had moeten klimmen, weet ik niet of ik het gered had. De temperatuur ging al door de 110 graden.”

Foutje in computersysteem
Dat de koeling het niet deed, was een grote tegenvaller. Versteijnen vermoedde een storing in het computersysteem dat de ventilatie zou moeten aansturen. “Een fout met een instelling of zo. Het is een nieuwe truck. Heel goed gebouwd weliswaar, maar zo’n foutje kan voorkomen. Daar doe je weinig aan. We zullen in het bivak goed moeten uitzoeken waar het nou in zit. Ondertussen prijs ik mezelf gelukkig dat het gebeurt op een korte proef van 39 kilometer, en niet op een lange van bijna 300 kilometer, zoals die van morgen. Dan hadden we echt moeten stoppen.”
Dat hij toch nog met de 27ste tijd eindigde was een meevaller. Versteijnen deed negen minuten langer over de proef dan de winnaar. “We hadden ook kunnen vastrijden, zoals Wuf van Ginkel. Dat had nog veel meer tijd gekost. Dat is mijn troost.”

Jos Smink ‘helemaal kapot’ na eerste etappe
Aan de finish van de eerste proef van de Dakar 2017 had Jos Smink even tijd nodig om op adem te komen. Ook al was het maar 39 kilometer geweest, de schroeiende hitte had zijn tol geëist. Met de twintigste tijd was Smink niet ontevreden, maar hij schrok wel van het feit dat hij zo kapot was na zo’n kort stukje. “Helemaal naar de kloten van 39 kilometer! Ik geloof niet dat ik het ooit zo warm heb gehad.”

Warm was het zeker op het parkoers op zo’n 40 kilometer van Asuncíon. Om 14.07 uur lokale tijd in Paraguay gaf Smink zijn Ginaf de sporen: op het heetst van de dag. Door het wachten voor de start, in de volle zon bij 38 graden, was het in de cabine smorend heet geworden. Het was Smink zwaar gevallen. “Het had niet veel langer moeten duren”, pufte hij. “Na 10 kilometer vroeg ik al hoe ver het nog was.”
Het was inderdaad ook een heel intensieve proef, met tal van haakse bochten, verraderlijke knippen en smalle bruggetjes. “Je moest erg goed opletten”, vertelde Smink, die in het stof van de voor hem gestarte MAN van Steven Rotsaert terecht kwam. “Dat was een teken dat het met de snelheid wel goed zat, maar in het stof werd het nog moeilijker natuurlijk. Je wilt niet per ongeluk zo’n bruggetje missen.”

Leeglopende band
Daar kwam bij dat een van de banden langzaam leeg liep. Al voor de start had monteur Peter Nieuwenburg dat opgemerkt. Met bijpompen onderweg kon hij het euvel onder controle houden, maar de bestuurbaarheid van de Ginaf werd er niet eenvoudiger op. Daar stond tegenover dat de vering perfect werkte. Jos Smink: “Daar hebben we nog hard aan gewerkt met Iginio Voorhorst van VB Suspension, onze teammanager. We hebben heel wat klappen gemaakt vandaag, maar die werden echt fantastisch opgevangen.”
De tweede etappe die op het programma staat is een lange (284 km) maar naar verwachting redelijk snelle proef. “Dat is wel prettig, want die snelle paden zijn minder intensief dat zo’n korte, maar uiterst technische proef als vandaag”, vond Smink. “Maar we zijn wel meteen weer gewend door zo’n etappe. Iedereen staat weer op scherp.”

Tilburgs pakt flink wat plaatsen winst in eerste etappe
Een stipnotering. Zo kun je de 24ste plaats van het team Tilburgs Truckparts na de eerste etappe van de Dakar 2017 wel noemen. Gestart vanaf plaats 31 maakten Frank Tilburgs, Marcel Snijders en Gijs van Uden flink wat posities goed. “We hebben onderweg een man of zes kunnen inhalen, dus ik ben dik tevreden”, glunderde Tilburgs.

Het ging niet vanzelf. Het proefje van 39 kilometer was niet lang, maar wel verraderlijk. Even ging het bijna mis. “Ik was de truck even kwijt”, bekende Tilburgs bij de finish. “Gelukkig kregen we ‘m terug op het pad. Dat was wel even een lesje, want voor hetzelfde geld kiept ’ie op z’n kant.”
Het bleef gelukkig bij een waarschuwing en die kwam ook aan bij de heren. “Dan weet je dat het te hard gaat en moet je even ‘piano piano’. Maar ja, iedereen neemt zich voor om rustig aan te doen op zo’n eerste proef, maar als de klok begint te lopen, duw je toch het gaspedaal in.”

Vering niet optimaal
Het ‘oeps-momentje’ kon de pret niet drukken en het uiteindelijke resultaat mocht er zijn. “Hierdoor kunnen we morgen op een prettigere positie starten. Dan kun je het ook wat rustiger aan doen en ben je minder geneigd te gaan jagen. We zitten nu in een fijne flow.”
De monteurs hebben in het eerste bivak, in het Argentijnse Resistencia, nog wel wat werk, want onderweg in de proef bleek dat de vering van de DAF nog niet optimaal is. “De auto begon te butsen en sprong alle kanten op. Daar moeten we nog wel wat aan doen dus”, constateerde Tilburgs, die blij was dat hij de nacht weer in een bivak kan doorbrengen. “Lekker in mijn tentje vannacht.”

Van de Laar meteen op scherp in eerste etappe
Hij was nog geen kilometer in de proef of Jan van de Laar had het al gezien: dit was oppassen geblazen. De eerste proef van de Dakar 2017 was met 39 kilometer niet lang, maar wel tricky. “Meteen flinke afstappers aan de zijkanten van het pad. Er zat zo weinig marge op dat je je niks kon veroorloven. Dan sta je meteen op scherp, maar op 39 kilometer kun je je concentratie gelukkig goed vasthouden.”

De DAF van de équipe Van de Laar is als een van de weinige trucks uitgerust met airconditioning en die kwam meer dan goed van pas in de eerste etappe van de Dakar, van Asuncíon in Paraguay naar Resistencia in Argentinië. De buitentemperatuur liep op tot dik 40 graden, maar Jan van de Laar, Ben van de Laar en Dolf Huijgens hadden nergens last van, met de airco op standje diepvries. “Ik weet zeker dat het scheelt wat concentratie betreft, zeker op zo’n intensieve proef.”

Van Ginkel vast
Goed bij de les blijven was cruciaal op de Paraguyaanse paden, die al behoorlijk te lijden hadden onder het geweld van de auto’s en vooral de trucks. Tegen de tijd dat Van de Laar eraan kwam, waren vooral de modderige stukken aan gort gereden. “Op een heel vettig stuk stond Wuf van Ginkel voor ons vast. We moesten even zoeken naar een droog stuk om er voorzichtig voorbij te kunnen. We zijn gestopt om Wuf te helpen, maar toen we de Iveco eruit probeerden te trekken, brak de sleepkabel. Toen zijn we maar doorgereden, want we konden toch niks meer doen. Dat heeft iets van anderhalve minuut of zo gekost.”

Geen risico’s
Ondanks het kleine oponthoud reed Van de Laar naar een 26ste tijd, op net geen negen minuten van winnaar Martin Kolomy. “Het ging best lekker”, vond Van de Laar. “Er is echt gas gegeven, maar het was ook heel tricky. Ik zag links en rechts bij haakse afdraaiers dat er van alles rechtdoor was gegaan of dat ze greppeltjes hebben meegepakt. Dat is ons niet gebeurd. Ik heb geen risico’s genomen. De monteurs zullen niet veel werk hebben vannacht: ik heb niks geraakt en we hebben niks geks gehoord onderweg. Dat is pure winst, toch?”

Maik Willems begint rustig aan Dakar 2017
Het was bloedheet geweest, maar Maik Willems had er weinig last van gehad. De eerste proef van de Dakar 2017 was dan ook geen erg lange geweest: maar 39 kilometer. Maar wel 39 kilometer met tal van verraderlijke punten. Willems trapte niet in de val. “Je bent hartstikke gek als je hier te scherp gaat rijden. Dus wij hebben het rustig aan gedaan.”

Dat rustig aan doen leverde desalniettemin een niet onaardige 39ste klassering op, wat inhoudt dat Willems en navigator Rob van Pelt op die plaats van start gaan in de tweede etappe. Die wordt een flink stuk langer (275 kilometer proef op een totaal van 803 kilometer) en dat vindt Willems niet erg. “Die van vandaag had van mij ook wel wat langer gemogen”, zei hij bij de finish. “Het was wel een fijn proefje om mee te beginnen en om er weer in te komen.”

Bulten en gaten
Maar wel een intensief proefje dus, waarbij er toch nogal wat waren die risico’s namen. Een fout was ook zo gemaakt, oordeelde Willems. “Het stikte van de listige bultjes, die de auto konden lanceren als je er te hard overheen ging. En achter die bultjes lagen grote gaten, omdat iedereen daar al terecht was gekomen. Je kon er de boel flink op kapot rijden. Dat is een halve minuut tijdwinst me niet waard.”
Na de finish lag er nog een route van 300 kilometer te wachten richting Resistencia in Argentinië, waar de rally morgen verder gaat. Paraguay was Maik Willems goed bevallen. “Mooi land, leuke mensen. Qua sfeer en levensstandaard een beetje tussen Argentinië en Bolivia in. En goed vlees! Wat een mooie biefstukken hebben we hier gegeten zeg.”
Kornelis Offringa deed het met de Unimog eveneens kalm aan. Alsof het afgesproken werk was eindigde ook hij op de 39ste plaats, maar dan bij de trucks. Offringa hield er zodoende elf achter zich.

Van Werven stuurt Rainbow-truck langs de problemen
Het eerste begin van de Dakar Rally van 2017 was kort (39 kilometer) maar hevig. Als voorproefje op wat komen gaat, was het een mooie test, vond Gerrit van Werven. “Als het inderdaad een voorproefje was, komt het wel goed. Maar zeg nooit nooit, zeker niet in de Dakar, want je weet hier nooit wat je nog te wachten staat.”

Vooraf had Van Werven ook niet gedacht dat het 39 kilometer volle bak buffelen zou worden. Want dat was het wel en dat was vooral te wijten aan de hitte op het parkoers niet ver van Asuncíon. “Het was echt enorm warm”, vertelde de coureur van de Rainbow-truck aan de finish. “Je verliest ontzettend veel vocht bij deze temperaturen. Het loopt er net zo hard als je het erin kiept. Daar moet je mee kunnen omgaan. Mijn voordeel is dat ik altijd rustig blijf. Je kunt je de kop gek laten maken door die warmte, maar dat doe ik niet. Dat was vandaag heel belangrijk, want er lagen overal problemen op de loer.”

Intercom kapot
Door de rust te bewaren, stuurde Van Werven de Rainbow-truck behendig langs de problemen. “Er was één stuk waar er een paar vast stonden. Daar konden wij netjes omheen.” Het was wel lastig, omdat de intercom aan boord het niet deed en Van Werven niet kon verstaan wat navigator Gerrit Zuurmond aan de andere kant van de cabine zei. Monteur Henk Schuiling – in het midden – moest dus meeschreeuwen om de aanwijzingen van de ene Gerrit door te geven aan de andere Gerrit.
Vanwege dat euvel was Van Werven gedwongen het iets rustiger aan te doen dan wellicht mogelijk was geweest, maar over de 29ste tijd aan de meet had hij niet te klagen. “Die intercom is morgen wel weer gerepareerd”, geloofde Van Werven. “En de klassering is nog niet van belang. We doen ons best om te finishen, of dat nou als 20ste of als 25ste is.”DAF SjompFoto’s: Rallymaniacs, De Rooy

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *