Onlangs werd bij Volvo Group Truck Center in Amsterdam de grootste autolaadkraan van de Benelux onthuld. Het betreft een 375 tonmeter kraan van World Power Erkin, gebouwd op een Volvo FH 12×4-bakwagenchassis. Opdrachtgever The Outstanding Partner koos voor Volvo Trucks vanwege de vele innovatieve opties zoals I-Shift met kruipversnellingen, Volvo Dynamic Steering en Work Remote. Ook het geleverde maatwerk van Volvo Trucks Nederland en de geslaagde samenwerking tussen de verschillende leveranciers hebben in grote mate bijgedragen aan deze primeur.
De Volvo FH is als vijfassig bakwagenchassis af fabriek geleverd door Volvo Trucks en bij Terberg Techniek in IJsselstein van een zesde as voorzien. De combinatie van vier gestuurde assen en de toepassing van Volvo Dynamic Steering maakt de 64 ton zware kraanwagen zeer goed wend- en stuurbaar.Volvo I-Shift met kruipversnellingen
Ook Volvo I-Shift met kruipversnellingen draagt bij aan het rijcomfort en de manoeuvreerbaarheid. Deze innovatie werd vorig jaar door Volvo Trucks geïntroduceerd en maakt het mogelijk om, met gesloten koppeling, zowel vooruit als achteruit op zeer lage snelheden te rijden. “Eigenlijk een must-have voor dit werk”, vindt Jeroen Mense, kraanmachinist en eigenaar van The Outstanding Partner. “Niet alleen om heel gecontroleerd te kunnen manoeuvreren, maar ook omdat de kruipversnelling een lange levensduur garandeert van de aandrijflijn en versnellingsbak.”Hefcapaciteit en mobiliteit
De grootste autolaadkraan van de Benelux heeft een hefhoogte van 64 meter en een reikwijdte van 58,3 meter. Jeroen Mense besteedde vier jaar aan het aanschaftraject. “Ik zag deze autolaadkraan op internet en zag direct mogelijkheden in de sterke combinatie van hefcapaciteit en mobiliteit. Toen bekend werd dat CCH BV in Halsteren importeur werd voor Nederland, heb ik ook direct contact gelegd met Volvo Group Truck Center. Volvo Trucks kan als enige truckmerk een vijfasser met een laag chassis af fabriek leveren. Er hoefde maar één as bijgeplaatst te worden. Het hele voertuig is het resultaat van een knap staaltje engineering.” Vanwege het uitzonderlijk GVW van 64 ton is de Volvo FH bij de RDW geregistreerd als rijdend werktuig (voertuigcategorie N).Nauwe samenwerking
De Volvo FH 12×4 autolaadkraan is het product van een nauwe samenwerking tussen Jeroen Mense, Volvo Group Truck Center, Volvo Trucks, Terberg Techniek en CCH. “Alle partijen zijn vanaf het begin zeer betrokken geweest bij de configuratie”, vertelt Mense. “Hierdoor konden alle componenten in een vroeg stadium op elkaar worden afgestemd. Het chassis is in Zweden voorbereid voor de kraanopbouw en de zesde as. Ook is het verstevigd met een innerliner om het gewicht op te vangen dat op het chassis komt wanneer de truck op stempels gezet is.” Met de Work Remote kunnen bovendien alle PTO-functies op afstand bediend worden.Binnen twintig minuten operationeel
De autolaadkraan is met name een uitkomst voor zwaar en/of hoog hijswerk in gebouwen en kleine ruimtes waar geen plek is voor een telekraan of torenkraan. De eerste opdracht voor The Outstanding Partner is het plaatsen van roltrappen in de Amsterdam Arena. Daarna volgt een klus in de hallenbouw. “Ik kan binnen twintig minuten operationeel zijn, ben flexibel in mastlengte en kan de meest gespecialiseerde hijswerkzaamheden in mijn eentje uitvoeren. Dat bespaart mijn opdrachtgevers veel tijd en geld”, besluit Jeroen Mense.
Mischien een rare vraag , maar waarom wordt hier gesproken van een autolaadkraan ?
dit voertuig heeft geen laadbak en laadvermogen meer over door de zware kraan en is dus gewoon
een autokraan .