Scania helpt McDonalds met CO2-reductie

Door samen duurzame transport- en logistieke oplossingen aan te bieden, dragen HAVI en Scania actief bij aan de wereldwijde klimaatdoelstellingen. In het begin van het derde kwartaal zullen HAVI en Scania beginnen met de implementatie van een vijfjarenplan met als doel een belangrijke reductie van de ecologische voetafdruk bij het vervoer naar en van McDonald’s restaurants in verschillende Europese landen. Hierbij zullen ze gebruik maken van de vrachtwagens en operationele oplossingen van Scania Next Generation. In Nederland maakt HAVI al gebruik van Scania LNG voor de bevoorrading van McDonalds.Scania P340Het doel is om tussen nu en 2021 in meerdere Europese landen het aantal door diesel aangedreven voertuigen significant terug te dringen en ongeveer 70 procent van het vrachtwagenpark van HAVI om te schakelen naar alternatieve brandstoffen, zoals modellen die rijden op gas of hybride modellen. De CO2-uitstoot van leveringen door HAVI aan McDonald’s-restaurants met de New Generation vrachtwagens en operationele oplossingen van Scania zal continu in real time worden opgevolgd. Zo wordt de bestaande connectiviteit van het wagenpark naar een hoger niveau gebracht. Deze belangrijke transformatie van het wagenpark zal naar verwachting de CO2-uitstoot per gereden kilometer met 15 tot 40 procent terugdringen, afhankelijk van het traject, de brandstof en het verkeer.

“Innovatie is absoluut essentieel voor onze weg naar meer duurzaamheid en het benutten van ons schaalvoordeel. Onze samenwerking met bedrijven zoals HAVI en Scania gaat proactief op zoek naar duurzamere supply chain-oplossingen en draagt bij aan onze wereldwijde strategie voor supply chain en duurzaamheid,” aldus Chris Yong, Global Logistics Director bij McDonald’s.

“Marktleiders dragen de verantwoordelijkheid om een drijvende kracht te zijn achter verandering. Dankzij deze samenwerking bepalen we nieuwe normen voor leveringen in de stad. We maken niet alleen plannen, maar voeren ook echte maatregelen in ten gunste van de gemeenschappen waarin we actief zijn,” aldus Haluk Ilkdemirci, President, Logistics, HAVI.

“We zien de vraag naar duurzame transportoplossingen onmiskenbaar groeien. Dit is een voorbeeld van het soort slimme samenwerkingen waardoor we innovatiever kunnen zijn en samen de overgang kunnen versnellen naar een duurzaam transportsysteem,” aldus Henrik Henriksson, President en CEO van Scania.
De vrachtwagens op gas en de hybride modellen zijn zo ontwikkeld dat ze weinig of nauwelijks luchtvervuiling veroorzaken, waardoor de koolstofdioxide-uitstoot in de steden significant wordt verminderd. De vrachtwagens zijn bovendien opvallend stiller en helpen samen met de stillere koelapparatuur om de impact van leveringen in steden en elders te beperken.

Daarnaast ontwikkelen HAVI en Scania een vrachtwagen met een speciale uitrusting om afval, zoals bijvoorbeeld frituurolie, plastic en karton uit de restaurants, op te halen om te recyclen. Hierdoor zal er nog meer gerecycled worden, terwijl het normale afvaltransport wordt gereduceerd, waardoor onnodige extra kilometers worden vermeden en de CO2-impact nog verder zal dalen.Scania P340Door deze samenwerking zetten HAVI en Scania niet alleen stappen in de richting van een duurzame toekomst, ze ondernemen ook actie op basis van oplossingen en technologieën die nu beschikbaar zijn en kunnen worden geïmplementeerd voor hun klanten, zoals McDonald’s.

Aanvankelijk zal de samenwerking gericht zijn op Europa, terwijl vergelijkbare werkwijzen voor Azië worden onderzocht.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *