“Je groeit op met een bepaald merk en dat blijf je dan rijden”, omschrijft directeur Remy van Dijk de gang van zaken binnen zijn bedrijf Rions in Maastricht. “Tot nu toe dan, want nadat we noodgedwongen een gebruikte rioolreinigingstruck op een Scaniachassis gekocht hadden, beviel ons de service van de Scaniavestiging in Nuth zo goed, dat we inmiddels drie nieuwe voertuigen van het merk hebben aangeschaft.”
Daarvan is er intussen één afgeleverd en dat is direct het vlaggenschip van de vloot binnen Rions. De keuze viel op een G450 met SCR-only motor en een gewone verlengde dagcabine op een 8×4 onderstel met gestuurde naloopas. Maar daarmee houdt het ‘gewone’ dan ook op. Want niet alleen is de Scania behoorlijk aangepast om berekend te zijn op zijn zware werk, de reinigingsopbouw van Wiedemann is al helemaal hightech.”
Wij zijn gespecialiseerd in alles wat met het reinigen en onderhouden van rioleringssystemen te maken heeft”, vertelt Van Dijk. “Deels is dat periodiek onderhoud, maar wij staan ook 24/7 paraat voor die gevallen dat er een acuut probleem is.”
De installatie op de nieuwe Scania is bedoeld voor het periodiek reinigen van rioolsystemen. “Het bijzondere aan het voertuig is dat wij het water waarmee we reinigen, binnen de machine filteren en dus opnieuw kunnen gebruiken. Zo kunnen wij twee keer zo lang aan het werk blijven voor de tank vol zit met rioolslib dan bij andere machines. Dat is niet alleen een enorme efficiëntieslag in de bedrijfsvoering. Het scheelt ook heel veel uitstoot én je inbreuk op het leven op straat neemt met de helft af als er maar één auto nodig is in plaats van twee.”
Bij het reinigen van een riool, laat de chauffeur/operator twee slangen via een put in het riool zakken. De kleine spuit onder hogedruk water naar achteren waardoor de slang naar voren gaat en het opgewoelde slib juist naar achteren. Dat wordt door de tweede dikkere slang opgezogen en verzameld in de slibtank van de installatie. “Bij een gewone reinigingsmachine ontstaat er dan een dikke drab in de tank en moet je die al vrij gauw weer legen”, vertelt chauffeur Remco. “Mijn nieuwe machine laat het water uit het slib lopen en reinigt dat zodat we er weer opnieuw mee kunnen spuiten. Het residu in de slibtank, voornamelijk zand en gruis, wordt daardoor veel droger en compacter zodat het makkelijk in een containerbak af te voeren is. Aan het einde dag laat ik de watertank leeglopen in het riool en neem nieuw water op dat ik direct uit de Maas pomp. Er wordt dus geen drinkwater gebruikt.”
Dat pompen, zuigen en spuiten vraagt veel energie dat over een versnellingsbak PTO en een extra vliegwiel PTO geleverd wordt. “Onze kilometrage is minimaal”, weet directeur Van Dijk. “Maar de motor krijgt het behoorlijk voor de kiezen op de PTO-uren. En omdat de motor veel en langdurig vol vermogen moet leveren terwijl er geen rijwindkoeling is, heeft Scania die stationaire koeling stevig aangepast met onder meer een extra oliekoeler.”
Chauffeur Remco is meer dan tevreden over het nieuwe voertuig. “Ik heb hier meer ruimte in de cabine voor mijn eigen spullen en bijna geen motortunnel. En hoewel het zicht rondom met extra camera’s geregeld wordt, vind ik het grote glasoppervlak heel prettig. Dat manoeuvreert een stuk veiliger en dankzij de uitstekende spiegelbezetting heb ik nu amper een dodehoek.”
Van Dijk heeft geen spijt van zijn overstap. “We kwamen op Scania omdat we snel een extra voertuig nodig hadden. Dat werd een gebruikte omdat de opbouwtijd van een nieuwe bijna een jaar is. Ik kocht dus eigenlijk een gebruikte rioolreinigingsmachine waar toevallig een Scania onder stond. Uit het feit dat we nu ook nog een drieassige vacuümwagen en een tweeassige kolkenzuiger op een Scaniachassis met P-cabines gekocht hebben, mag blijken dat wij inmiddels bewust voor het merk kiezen.”
Met dank aan chauffeur Remco voor het extra beeldmateriaal!