DAF in Parijs-Dakar

DAF 3600
Het thema van de aankomende DAF Museum Dagen, op 30 september en 1 oktober aanstaande, is DAF Sport & Specials. Dit is een mooie aanleiding om eens in het archief te duiken voor de Parijs-Dakar historie van de truckbouwers uit Eindhoven. In de jaren ’80 van de vorige eeuw waren zowel DAF Trucks als Jan de Rooy bijzonder actief in de Rally Parijs-Dakar.
DAF 1800
In 1981 deed DAF Trucks voor het eerst mee aan de monster rally op het Afrikaanse continent. Er werden twee voertuigen ingeschreven; een DAF FAV1800 (startnummer 304) en een International Scout. Van de International Scout heb ik helaas nooit een afbeelding gezien. De FAV1800 viel uit vanwege een gebroken elleboog van één van de teamleden.
DAF N2800
In 1982 werden wederom twee voertuigen door DAF Trucks ingeschreven voor de rally. Beide DAF’s N2800, met startnummers 381 en 382, bleven tot aan Dakar in de wedstrijd. Jan de Rooy won het >10 ton klassement met de 381.
DAF 3300
Jan de Rooy mocht in 1983 helemaal zelf doen. DAF Trucks deed officieel niet mee. Jan werd derde in het vrachtautoklassement. Een gebroken vooras zorgde bijna voor diskwalificatie. De geschiedenis van deze truck beschreef ik in deze blog.
DAF 3300
De truck waarmee Jan de Rooy in 1983 de derde positie behaalde werd verbouwd voor deelname aan de rally in 1984. Het Tweekoppige Monster haalde eindstreep niet. Een vastgelopen lager leidde tot uitvallen.
DAF 3300
DAF 3300
DAF Trucks had er weer zin in om in 1985 aan Parijs-Dakar deel te nemen. The Bull (startnummer 621) werd gebouwd als truck voor de overwinning en het Tweekoppige Monster (startnummer 622) ging mee als service truck. Jan de Rooy won het >10 ton klassement.
DAF 3600
DAF 3300
Land Rover Defender
The Bull leek te hoog te zijn om een competitieve deelnemer te zijn in de rally. De truck moest lager worden en zou meer vermogen moeten krijgen. Twee serviceauto’s zorgden voor ondersteuning. Naast de TurboTwin (601) werd een DAF FAV3300 (602) en een Land-Rover Defender 110 (504) ingeschreven. De TurboTwin van 1986 zou het vrachtautoklassement van de rally moeten gaan winnen. Zover kwam het niet. De DAF kwam ongelukkig in een kuil terecht, waardoor de vooras brak. Ook de meerijdende service auto’s konden hier niets aan veranderen.
DAF 3600
DAF 3600
DAF 3600
In 1987 moest het dan echt gaan gebeuren. De TurboTwin II (600) was door het aluminium spaceframe vooral lichter gemaakt. Twee DAF’s FAV3600 (631 en 632) reden mee in de assistentie. Jan de Rooy won het algemene vrachtwagenklassement van Parijs-Dakar 1987.
DAF 95
DAF 95
DAF 3600
DAF 3600
De doelstelling voor deelname aan de rally van 1988 was bijzonder ambitieus. De DAF TurboTwin X1 (600) was een doorontwikkeling van de TurboTwin serie, nu echter voorzien van de splinternieuwe cabine van de DAF 95. Jan de Rooy zou rijden voor de overwinning in het algemeen klassement, sneller dan de Peugeot’s en Mitsubishi’s. Twee DAF FAV3600 service trucks (608 en 609) zorgden voor de assistentie. Om zeker te zijn van de overwinning bij de trucks werd een tweede TurboTwin ingeschreven (601), technisch identiek aan de TurboTwin II van 1987. De TurboTwin X2 verongelukte na een massastart in de Afrikaanse woestijn. Navigator Kees van Loevezijn overleed als gevolg van het ongeval en DAF Trucks besloot het complete team terug te trekken uit de rally.
Enkele van de Dakar trucks uit de jaren ’80 zijn bewaard gebleven. De N2800 (381) is nog regelmatig te zien. Dit geldt ook voor de compleet gerenoveerde The Bull. De TurboTwin II en TurboTwin X1 staan in het DAF Museum. Het Tweekoppige Monster lijkt nog te bestaan, maar in welke staat de truck verkeerd is momenteel niet bekend.
Een bijzonder voertuig is Brummetje, de GINAF F2222 van Ginaf Rally Service. Deze truck reed mee als DAF FAV3600 service truck in 1988 met startnummer 609.
GINAF F2222

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. Edwin berrevoets 24 september 2017 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *