Een Scania 4-serie met topline dak is vrij normaal. Een Scania P uit de 4-serie is ook vrij normaal. De combinatie van die twee is dat niet. Het exemplaar uit deze blog kwam ik bij Scania dealer Rinsma in Drachten tegen. De truck is nieuw aangeschaft door Maas uit Bergen op Zoom. Die had twee vandeze P toplines, de eerste wat in Nederland gebouwd en de tweede (deze) in Zweden, bij Laxå Special Vehicles AB. Laxå bouwt de speciale trucks voor Scania. Na Maas is hij via Scania Roosendaal naar Bor gegaan. Die was nogal gek op dit type, ze hadden maar liefst zes.
Om aan te tonen hoe zeldzaam dit type is: er zijn er in Nederland 51 nieuw op kenteken gezet, in Tsjechië (Emons) 7 en in Denemarken waarschijnlijk ook 7. En in de rest van de wereld? 0. Nieuw dan, de trucks zijn inmiddels tweedehands over de hele wereld uitgevlogen.
Wim Lagerweij: “De allereerste ging naar Sanders in Venhorst. Deze Sanders is nu de eigenaar van CMR Concurrent, mijn grote dealer van PrintCMR in Nederland. Naar het schijnt zou Iep van der Meer de jongens bij Scania Zwolle helemaal gek gemaakt hebben dat DAF wel zo’n lage cab met hoog dak kon leveren en Scania o zo makkelijk het maar liet afweten.
… waardoor Zwolle het op eigen risico is gaan doen. Deze ging naar Sanders. Volgens Bart Sanders waren dit ideale auto’s voor in de Benelux. Eenmaal op leeftijd konden ze gemakkelijk ook korter bij huis gehouden worden.”
Met dank aan Wim Lagerweij voor de uitgebreide informatie over dit type en Iep van der Meer voor het drammen.
De trekker van Sanders was eerst een demo waarmee wij ook een weekje gestuurd hebben. Wat me opviel aan deze demo was de traanplaat op de motortunnel. De originele opbergbak was niet gemaakt om als opstap voor het bovenbed te dienen. Wij hebben er ook een gehad, daar zat wel de opbergbak in. Het was een P94-230 bakwagen met opticruise en Toplinedak. Naar mijn weten waren er van zo’n P94 bakwagen maar 2 gebouwd.
Omdat het een euro3 was, moesten we er noodgedwongen te vroeg afscheid van nemen. Jammer, want het was een unieke auto voor de beneluxdistributie met overnachtingen. Er is nadien een paardenwagen van gemaakt.
Verhuisbedrijf uit vollenhove had deze zelfs als 164 480
dat was alleen het typeplaatje, lag een 9 liter motor in.
Alex, voor zover ik weet heeft of had Walinga uit Sneek er ook 1.
Klopt helemaal, één van de weinige die nog in gebruik is.
Dit model hadden we bij. Van smeden ook lopen.340 ers met 8 bak.
Eentje reed constant met badkuipen roden noordwolde dacht ik.
. ik vond het een fijne auto.
Ik dacht dat van Smeden de eerste had, gebouwd door Rinsma Drachten. Staat mij iets van bij