Zaterdag 13 januari 2018. Een grijs ochtendgloren. De temperatuur iets boven het vriespunt. Ik was al het vorige jaar aan een bord voorbijgereden waar het “Sächsische Nutzfahrzeugmuseum” aangeprezen stond. Aangezien ik in de buurt was besloot ik dit museum een bezoekje te brengen. Vanaf de nog niet compleet voltooide A72 is het een paar minuten rijden. Van buiten ziet het museum er een beetje anoniem als een werkplaats uit, behalve dan dat er een MDK 12,5 te zien valt buiten het museum en er een bordje is aangebracht. Nadat ik de auto had geparkeerd en ik de ingang had gevonden stond ik in een kleine ruimte waar een chassis en meerdere motoren en een vitrine met modellen stonden. Entrée kost slechts 3 euro. En dan kom je in een loods waar de voertuig naar mijn mening iets te dicht op elkaar staan. Als je binnenkomt kun je of met de klok mee of tegen de klok in een rondje lopen. Ik ging met de klok mee en bekeek eerst de verzameling ADK-voertuigen. De ADK “Puma” en ADK 63 hadden mijn grotere interesse dan de ADK III, deze heb ik dan ook niet gefotografeerd. De ADK’s komen uit Sebnitz. Dan ging het verder met Horch-voertuigen, de H3 en zijn opvolger de IFA H3 en de IFA S4000 “Sachsenring”. Deze voertuigen stonden alle tegen de muur. In het middengedeelte waren enkele “West-Duitse” voertuigen, zoals een Magirus Rundhauber, een Borgward B4500 en een Hansa Lloyd opgesteld. Dit soort van “mini thema’s” werd consequent verder gevoerd. Na de West-Duitse voertuigen werd de Phänomen/Robur-geschiedenis aan de hand van drie modellen gepresenteerd. Aan de muur kwamen enkele Mercedes-Benz-modellen voorbij van voor de oorlog, gevolgd door twee brandweervoertuigen en een politiemotorfiets. Aan de achterwand waren voornamelijk legervoertuigen opgesteld, zoals een CMP, een Steyr-Daimler-Puch 1500 (die uit Chemnitz kwam) en enkele Oost-Duitse legervoertuigen. Twee IFA G5-modellen maakten de achterwand vol. Helaas kwam bijvoorbeeld de brandweerwagen niet goed tot recht, vrijwel volledig verdonkerd door de leger-versie ernaast. Het volgende thema aan de buitenwand was Vomag en diens opvolger, de IFA H6. Uiterlijk zag de H6 wellicht hetzelfde uit als een H3, maar de techniek was duidelijk zwaarder. In het binnenplein kwam het thema Framo/Barkas aan bod, met o.a. een elektrische Barkas, een driewielige Framo en twee Barkas V901 en natuurlijk de B1000 in verschillende uitvoeringen. Twee Amerikaanse voertuigen die in Duitsland werden gebouwd, een Ford BB en een Chevrolet Capitol vormden het volgende thema. Vervolgens kwamen aan de buitenmuur nog een aantal Opel Blitz-modellen voorbij, alvorens men zich tot bussen wendde. De IFA H6B, Robur Granit en Phänomen lieten de ontwikkeling van de busbouw mooi zien, hoewel een Fleischerbus dit thema wellicht nog zou kunnen verbeteren. Ten slotte stonden er nog twee voertuigen die ik niet tot een thema kon rekenen, een Presto en een Klöckner-Deutz. Het museum is een echte aanrader, vanwege een aantal unieke voertuigen en lage entrée. Ook is het eenvoudig te vinden.IFA H6B.IFA.Phänomen Granit.Robur.MDK 12,5.Barkas.Opel Blitz.Vomag logo.Phänomen.Mercedes-Benz L4500.Mercedes-Benz L3000.Robur Garant.Klöckner-Deutz logo.Chevrolet Capitol LQ.IFA H6.Barkas B1000.Barkas B1000.Framo LTS300.Ford BB.Barkas V901.Barkas B1000.Opel Blitz.Barkas V901.IFA P2M.Chevrolet CMP.Multicar M25.IFA Phänomen Granit 30.IFA Phänomen Granit 27.Phänomen Granit.Auto Union 1500A.IFA G5.IFA Phänomen Sonder Kfz-1 (SK1).Phänomen Granit 30.IFA Phänomen Granit 27.Horch H3A.Horch.IFA Horch H3A.IFA Ernst Grube.IFA Sachsenring S4000.Hansa-Lloyd Bremen.Borgward B4500.ADK Puma.ADK 63.Presto 10/27 PS.Vomag 5CZ50.IFA G5.Vomag 4,5 LHG.Klöckner-Deutz FS330.Barkas B1000.Pomssen.
Tekst en foto’s: Jan Clevering.