Newexco uit het archief van Marco Havers

Scania 143Vroeger zag je op de snelwegen en daarbuiten talloze transport bedrijven in uiteenlopende kleuren. Het was toentertijd een bontgekleurde stoet trucks op de wegen, heel wat anders dan tegenwoordig.Scania 113Transportbedrijven zijn failliet gegaan of zijn aan gebrek aan een opvolger gestopt, zijn overgenomen of hebben hun eigen kleurstelling veranderd i.v.m. de meerkosten bij de spuiter. Wat ook meespeelt is dat met inruil van de truck of het getrokken materieel de prijs ook lager ligt met een bont gekleurde kleurstelling dat als het een neutrale kleur heeft. Nog steeds zie je trucks van bedrijven die allang niet bestaan maar waar van je kleurstelling bekend van voorkomt.Scania 143Zo had je bv vroeger transportbedrijven als Rein de Jong, Malenstein, Wim Vos, Broersma, Jonker Veendam, United Bos, ASG, Althuisius, Van Gend en Loos, Drenth Lines, Appels, Van de Graaf Coevorden, Lommerts en Newexco. Stuk voor stuk bedrijven die er niet meer in de oude hoedanigheid bestaan. Scania 143Van Newexco heb ik vroeger vele foto’s kunnen maken. Van S. Gorter uit Slagharen heb ik de meeste foto’s. Die kwam vroeger veel bij drukkerij Krips Repro in Meppel om papier te laden en lossen. En dus heb ik van die mooie Scania combinatie vele foto’s kunnen maken. Maar ik heb ook enkele andere Newexco trucks op de gevoelige plaat vast gelegd. Het zijn overigens allemaal Scania trucks…. Dat wel. Vind het erg jammer dat het bedrijf Newexco niet meer bestaat. Het waren altijd mooie trucks. Natuurlijk geldt het ook voor al die trucks in de eerder genoemde voorbeelden. Het gaf altijd zo’n mooi beeld op de wegen…Scania 113Scania 113Scania 143Scania 142Scania 113 StreamlineScania 82Scania 143Scania 113 StreamlineScania 143Scania 143Scania 113 StreamlineScania 143Scania 143Scania 143Scania 143Scania 143Scania 143Scania 143Scania 143Scania 143Scania 142Scania 143
Tekst en foto’s Marco Havers.

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *