Jan Clevering bij het jubileumfeest van Donkervoort


Op 12 mei was in Lelystad een vrij unieke gebeurtenis, namelijk het veertig jarig bestaan van Donkervoort. Wie kon bevroeden dat toen Joop Donkervoort zijn eerste auto bouwde, dit zou uitgroeien tot een van de langst bestaande automerken in Nederland? Vele Donkervoorts zakten af naar Lelystad, alwaar een concours d’elegance, een toerrit, een fabrieksbezoek, de presentatie van een nieuw model en nog meer te zien was.

Vele modellen uit de geschiedenis van Donkervoort waren daardoor te zien, zoals bijvoorbeeld de S8AT, de D8 en de D8 GTO RS.

Het bedrijf begon in 1978 nadat er moeilijkheden waren om een kitcar replica van de legendarische Lotus Seven op kenteken te krijgen. Joop Donkervoort besloot, nadat hij enige wijzigingen in het chassis had doorgevoerd, om een eigen sportwagenmerk op te richten in Tienhoven. Hier werden aanvankelijk de Donkervoort S7 en S8 gebouwd, waarbij de S7 als kit te verkrijgen was. Vanaf de S8 werden enkel nog complete voertuigen gebouwd. In 1983 verhuisde het naar Loosdrecht. In Loosdrecht werd de S8A ontwikkeld, die een nieuw chassis kreeg en elektronische injectie. Later volgde de S8AT, die breder was en voorzien was van een turbo. In 1988 werd het tienjarig bestaan gevierd met de D10, waarmee de laatste verwijzing naar de Lotus Seven verdween. De D10 werd in een oplage van slechts 10 stuks gebouwd. In 1992 verschijnt dan de D8, die een nieuw chassis kreeg, zodat de Ford Zetec-motor geplaatst kon worden. Met de in 1994 geïntroduceerde D8 Zetec Sport begint Donkervoort met het gebruik maken van composietmaterialen. In 1999 werd een samenwerking aangegaan met Audi, die tot vandaag voortduurt. In 2000 verhuisd Donkervoort naar Lelystad. Vanaf 2003 bouwt Donkervoort de chassis in eigen huis. In 2004 en 2006 verbrak Donkervoort het ronderecord voor productieauto’s op de Nürburgring. In 2007 werd de gesloten Donkervoort D8 GT gepresenteerd. In 2011 werd de D8 GTO gepresenteerd, die een Europese goedkeuring kreeg en in 2016 werd de D8 GTO RS gepresenteerd.

Om het veertig jarig bestaan van de fabriek te vieren werd de D8 GTO 40 gepresenteerd, die in een gelimiteerde oplage gebouwd zal worden.


Bijvangst:


Ter ere van het jubileum werd er ook een fabriekstour gegeven, hier volgt binnenkort een eigen blogpost over.

Tekst en foto’s Jan Clevering.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *