De ZiL-131 werd in 1967 geïntroduceerd. De 3,5 tons 6×6 truck werd voornamelijk gebruikt in het leger vanwege de goede off-road-capaciteiten. Ook in civiele dienst bewees de compacte drie-asser goede diensten. Naast de ZiL-131 bestaat de ZiL-133, een 100% civiele versie zonder voorwielaandrijving en uitgevoerd met lagedrukbanden.
De ZiL-131 en ZiL-133 trucks werden uitgerust met dezelfde 4-takt V8 benzine motor uit de ZiL-130. De truck kende verschillende configuraties en uitvoering, gebaseerd op hetzelfde 6×6 chassis.
Binnen een voertuiglengte van 7040 mm is de wielbasis 3350 mm, waarbij de assen in het tandemstel 1250 mm van elkaar staan. Het GVW van 11.925 kg geeft bij een eigen gewicht van 6700 kg een netto laadvermogen van 5225 kg on-road voor de bakwagen variant. In het terrein daalt het laadvermogen naar 3500 kg.
Vanwege de geweldige terreineigenschappen is de ZiL-131 een gewilde en competitieve truck tijdens truck-trial evenementen.
Tekst en foto’s Jaco Terlouw.
No Responses