De Antos is dood: leve de Actros!


Woendagavond hebben jullie door de liveblog al veel kunnen zien en lezen over de nieuwe Actros, die ik voor het gemak maar MP5 zal noemen. Donderdag mochten we nog veel uitgebreider kennis maken. Zo leerden we dat je met de camera’s die de spiegels vervangen ook naar buiten kunt kijken, vanaf je bed, met de gordijnen dicht. Handig als je hoort dat er iemand aan je zeilen staat te snijden, kun je de politie bellen zonder dat de crimineel in kwestie ook maar door heeft dat hij gezien is. Maar het (voor mij) meest opvallende wat ik op de donderdag nog heb geleerd: de Antos heeft voortaan gewoon Actros. Het was ook wat onlogisch natuurlijk, dat één cabine-vaiant van een model een andere naam heeft. De Arocs blijft wel en was ook al, ietwat verstopt, in de nieuwe uitvoering te zien.

Vlak na de onthulling. Persoonlijk vind ik het jammer dat de uiterlijke verschillen met de vorige Actros zo klein zijn. Als iemand zijn truck gewoon met spiegels besteld (dat kan ook nog steeds) moet je wel heel erg een Mercedes-expert zijn om het verschil te kunnen zien. Maar goed, als dat het enige nadeel is… En als ondernemer verdien je daar geen cent minder door.

De pers stroomde massaal op de nieuwe truck af.



Doordat de spiegels weg zijn en de monitoren op de A-stijl zitten is de dode hoek naar voren een gigantisch stuk kleiner geworden.

De monitoren die het dashboard vormen zijn met zulke technieken uitgerust dat ze ’s nachts niet in de ramen reflecteren en dat ze vanaf de bijrijdersstoel ook niet af te lezen zijn.

Met een streepje op de monitor kun je aangeven waar het eind van de trailer is.

Klopt precies! Ideaal voor aandokken.

De nieuwe Arocs, verstopt achter de struiken.



In principe kan de truck helemaal zelf rijden, maar van de wet mag dat (nog) niet. Als je het stuur langer dan 60 seconden los laat schakelt het systeem (na meerdere luidruchtige waarschuwingen) zichzelf uit, zodat je weer zelf moet rijden. Gewoon rustig je handen op het stuur laten liggen en de truck het werk laten doen is geen probleem. Maar om Arjan Velthoven van TTM zo achter het stuur te zien zitten terwijl je zelf op de bijrijdersstoel van een rijdende truck zit is een hele vreemde gewaarwording.




Vroeger had deze Antos geheten.





In de zonneklep staat nu (indien aanwezig uiteraard) met welke cabine-variant je te maken hebt. Leren we die termen eindelijk ook eens een keer goed…



We sluiten af met de cursus ‘hoe herken ik een nieuwe Actros’. Uiterlijk misschien geen revolutie, maar ik ben zwaar onder de indruk van de diverse veiligheidssystemen die in de truck zitten. Zonder enige twijfel de veiligste truck op de markt op dit moment, zowel voor chauffeur als voor de fietser in de dode hoek en het kind wat tussen auto’s door de weg op rent. Over een half jaar komt hij in productie.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *