De levens van Ome Wout: Afscheid van een icoon

Vandaag, 16 september 2018, zal de racetruck “Ome Wout” voor het laatst op startgrid verschijnen. Tijdens het Dutch Truck Racing Championship wat dit weekend op het circuit van Zolder (B) zal worden verreden, laat coureur Jan van Holland nog één keer zien (en horen) waar de Ford toe in staat is. Na het raceweekend zal de truck, wegens geen opvolging binnen het team, definitief z’n rustplaats krijgen in het familiemuseum. Een icoon binnen de truckracewereld neemt na 37 jaar(!) afscheid van het truckracen. Tijd voor een overzicht van deze legende op wielen door de jaren heen, of zo je wilt een eerbetoon:

Ford Ome Wout
Omstreeks 1980 werd binnen de “Belangenvereniging Edense Chauffeurs” het idee geopperd om een racetruck te bouwen om deel te kunnen nemen aan het opkomende truckracen in Nederland. De eerste competities bestond uit 1/8 mijl races. Via de dumphandel werd een geschikt Amerikaans Ford F-700 trekker chassis uit 1966 gevonden. De Ford heeft tot 1979 dienst gedaan bij het Amerikaanse leger in Europa. Oorspronkelijk was de Ford met een benzinemotor uitgerust, maar al in 1983 werd de eerste Detroit 2 takt diesel motor, een 8V71 ingebouwd. Vandaag de dag heeft “Ome Wout” een Detroit Diesel 8V92 motor. 
Ford Ome Wout
Dit alles werd gerealiseerd in de garage van de broer van Piet van Holland, die een eigen transportbedrijf had, Wout van Holland, en zodoende kreeg de truck de naam van de eerste huisbaas van de Ford, “Ome Wout”.
René Henkes fotografeerde de truck snel na het gereedkomen tijdens een truckrace op het Circuit van Zandvoort in 1981.


De eerste jaren werd de Ford gereden door Tony van de Pol. Sinds 1985 is Jan van Holland de vaste coureur van Ome Wout.
De indrukwekkende achterspoiler werd overgeplaatst vanaf een Volvo F10, die ook in 1981 aan het truckracen op het circuit van Zandvoort deelnam.


Jaco Terlouw fotografeerde de truck voor het eerst tijdens de truckshow in de Merwedehal te Dordrecht in 1984.
Ford Ome Wout
Bij de Merwedehal kon ook de race-transporter gefotografeerd worden. De Ford racetruck werd vervoerd met een DAF oprijwagen.
DAF schuine DAF
Het is een enorm verschil met de huidige transporttruck van Ome Wout.
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout

Tijdens het jaarlijkse Truckstar Power Festival op het Circuit van Zandvoort was de Ford regelmatig in actie te zien. Jaco Terlouw fotografeerde de truck meerdere malen tijdens verschillende edities van het festival.
Ford Ome Wout
In 1985 kwam op de festival zaterdag het water met bakken uit de hemel. Het leverde een fraaie plaat op bij het inrijden van de paddock.
Ford Ome Wout
Een jaar later was het gelukkig wel mooi weer. Ome Wout tussen de andere racetruck in de paddock.
Ford Ome Wout
Ook Alex Miedema en Hans Kramer fotografeerden Ome Wout.
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
Om te blijven voldoen aan de geldende regelementen van de overkoepelende autosportfederatie FIA werd later de vleugel verwijderd en een koppelschotel teruggeplaatst.
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
Ford Ome Wout
“Ome Wout” mag er qua cabine als een oldtimer uitzien, onderhuids is echter alles aangepast volgens de laatste stand van de techniek.
Ford Ome Wout
Tekst: Jaco Terlouw en René Henkes.
Foto’s: Jaco Terlouw, René Henkes, Hans Kramer en Alex Miedema,

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *