Net als vroeger: Gazelle introduceert truck met ketting-aandrijving

Tijdens de IAA in Hannover presenteert Gazelle met de D10 e-cargo de ideale pakketbezorger. Met de D10 springt Gazelle in samenwerking met Aluca en mobility as a service startup DOCKR op eigen wijze in op de vraag naar slimme, snelle, groene en (kosten)efficiënte ‘last-mile’ transportoplossingen voor binnenstedelijke gebieden
Gazelle D10
De D10 maakt deel uit van een bredere visie van de ontwikkelingspartners – Gazelle, DOCKR en Aluca – op het gebied van ‘mobility as a service’ en zero emission stadslogistiek. Met als achterliggend doel het schoner, veiliger, bereikbaarder en duurzamer maken van steden. De D10 e-cargo is bij uitstek geschikt voor de ‘last mile’ aflevering van onder meer pakketten en (gekoelde) etenswaren in verstedelijkte gebieden. Elke zending is snel ter plekke omdat de wendbare D10 geen last heeft van opstoppingen. Hij is toegelaten op fietspaden en kan zelfs op stoepen komen – parkeerproblemen in drukke binnensteden kent de D10 daarom niet. Bovendien is de innovatieve e-cargo fiets welkom in elke milieuzone.

Elektrisch vlot door de binnenstad
De Gazelle D10 is een e-cargo fiets met elektrische trapondersteuning. Hij biedt plaats aan maximaal twee standaard bagageboxen met Euro Pallet-afmetingen (1.200 x 800 x 1.100 mm), een inhoud van 1 m3 en een laadvermogen van 100 kg. De trapondersteuning van de D10 is elektrisch en lokaal emissievrij door middel van een 250W Bosch Performance CX-motor in combinatie met een batterij met een capaciteit van 1.000Wh. Met de ondersteuning is een maximumsnelheid van 25 km/u te halen. De ondersteuning zorgt ervoor dat de D10 zelfs met zware belading eenvoudig en vlot door het verkeer beweegt. Ook dit draagt bij aan de snelheid van de transportdienst. Voor de D10 is geen kenteken vereist.
Gazelle D10
Slim Boxz-concept geschikt voor easy cross docking
In binnensteden is met name de overslag van grote naar compacte transportmiddelen uitdagend. Het Boxz concept van de D10 is bij uitstek geschikt om op een gestandaardiseerde manier goederen uit te wisselen van truck, naar bestelauto en vervolgens probleemloos naar de D10 e-cargo bike. Slim, snel en flexibel wisselen zijn hierdoor gegarandeerd.
Gazelle D10
Aluca – specialist in inrichting van bedrijfswagentoepassingen – heeft het Boxz-concept ontwikkeld. Het uitgangspunt daarbij is een bagagebox met Euro Pallet-afmetingen (1.200x800x1.100 mm), een inhoud van 1 m3 en een laadvermogen van 100 kg. De transportfiets heeft standaard plaats voor één box (D10) en zelfs twee (D20) in combinatie met een aanhanger. Het slimme Boxz-concept heeft diverse voordelen. Zo zijn de bagageboxen vanaf zowel de linker- als rechterzijde van de fiets eenvoudig te monteren middels een standaard railsysteem en daarmee zeer geschikt voor ‘easy cross docking’. Dat betekent dat de boxen in elke fase van het logistieke proces uitermate eenvoudig zijn te gebruiken: vanaf het logistieke centrum via vrachtwagen en/of bestelbus naar de D10.

Leverbaar vanaf medio 2019
De wereldprimeur van de Gazelle D10 is voorbehouden aan de IAA in Hannover (20-27 september 2018) en wordt gepresenteerd op de stand van Aluca, nummer C57 in Hal 13. Naar verwachting komt de Gazelle D10 e-cargo, die in de Gazelle-fabriek in Dieren geproduceerd gaat worden, medio 2019 op de markt. Dit najaar start Gazelle in samenwerking met PostNL de eerste pilots in Amsterdam.

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. Mylan 18 september 2018 Reply

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *