Leusink Logistics in Gaanderen start de vernieuwingsslag van haar wagenpark met de aanschaf van tien Renault-trucks. Inmiddels zijn een Renault Trucks T trekker, drie D bakwagens en drie D trekkers in gebruik genomen. Volgens de directie was het merk van alle onderzochte vrachtwagenmerken de meest concurrerende keuze. De Renault-trucks zijn geleverd door Paashuis Bedrijfswagens in Doetinchem.
Leusink Logistics, voorheen bekend als Leusink Transport, heeft in oktober 2017 een doorstart gemaakt met tien nieuwe aandeelhouders. De hoofdactiviteiten van het bedrijf zijn onveranderd: 24-uurs levering van stukgoed binnen Nederland en delen van België en Duitsland en dagelijkse transporten naar Italië via Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Leusink specialiseert zich daarbij in volume- en lengtegoederen, waaronder bouwmaterialen. Het transport van palletgoederen verzorgt het bedrijf eveneens. Leusink Logistics is fors aan het verbeteren en moderniseren. Een jaar na de overname is gestart met de vernieuwing van het gemengde wagenpark, dat momenteel 27 trekkende en 40 getrokken eenheden telt.
Mooie stap
“Tevreden klanten en een betrouwbaar wagenpark zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We hebben met Renault Trucks een mooie stap kunnen zetten”, vertelt bestuurder en mede-eigenaar Michel van der Molen. “We hebben bijna alle grote merken vergeleken. Onze conclusie is dat Renault Trucks op alle fronten de beste keuze is. Technisch doen de trucks absoluut niet onder voor de andere merken. De voertuigen zijn zuinig, onderhoudsvriendelijk en voorzien van allerlei slimme voorzieningen die de veiligheid bevorderen. Diverse slaapcabines hebben een standairco en zijn zeer comfortabel. Onze chauffeurs zijn er blij mee.”
Leusink Logistics heeft de trucks aangeschaft via Paashuis Bedrijfswagens in Doetinchem. Van der Molen heeft al lang een goede relatie met dit dealerbedrijf. “We hebben er meer voertuigen in onderhoud, waaronder ook een Renault Premium die afkomstig is uit de overgenomen vloot. We zijn zeer tevreden over de kwaliteit en de service die Paashuis levert.”
Multifunctionele opbouw
In samenspraak met Renault Trucks en Paashuis Bedrijfswagens is ingezet op multifunctioneel materieel. Voor distributiewerkzaamheden koos Leusink Logistics voor de Renault Trucks D Wide. De reeds geleverde bakwagens zijn gespecificeerd met een DTI 8-liter motor met 320 pk vermogen. ESVE bouwde er een Renova wisselsysteem en vangmuilkoppelingen op voor een schamel- en middenasaanhangwagen. “Onze chauffeurs hoeven niet meer te wachten bij onze klanten tot deze klaar zijn om te laden, maar laten gewoon een laadbak achter. De klant kan zijn geproduceerde goederen rechtstreeks laden, wat hem magazijnruimte en handling scheelt. Het systeem biedt flexibiliteit voor onze klanten én voor ons.”
Naast de Renault Trucks D bakwagens heeft Leusink Logistics van dit type distributietruck tevens een aantal 4×2-trekkers in gebruik genomen. Deze worden nationaal en internationaal ingezet en zijn uitgerust met een zwaardere DTI 11-liter/380 pk motor.
Optifuel
Alle Renault-trucks zijn uitgerust met ECO Fuel Pack. Dit pakket bevat onder meer ECO Cruise Control met Soft Cruise en Optiroll, een ontkoppelbare luchtcompressor en een automatische motorstop. De motor slaat hiermee vanzelf af wanneer deze drie minuten stationair draait. Leusink Logistics monitort het verbruik van de trucks met Optifuel Infomax, Renault Trucks’ programma voor de analyse van rijstijl en brandstofverbruik.
“Dat de Renaults zuinig zijn, hebben we inmiddels gemerkt”, aldus Van der Molen. “Maar het brandstofverbruik is maar één aspect van de totale exploitatiekosten. Ook wat betreft aanschaf, financiering en verwachte onderhoudskosten is Renault Trucks voor ons het beste alternatief.”