Digitaal Museum: GAZ-69 en UAZ-69

GAZ 69
Op 25 augustus 1953 rolde de eerste GAZ 69 van de band in Gorki (de stad heet tegenwoordig weer Nizjni Novgorod). Hij volgde de GAZ-67 op. Vanaf 1954 liep de auto ook bij UAZ in Uljanowsk van de band, vanaf 1956 zelfs alleen maar. De GAZ-69M op bijgaande foto’s is van 1957 en strikt gezien dus een UAZ, maar omdat de GAZ-69 destijds al zo’n goede naam had, bleef die gewoon gebruikt worden.
GAZ 69
Het terreinvoertuig was in eerste instantie vooral voor militair gebruik gedacht, maar was ook geschikt voor bijvoorbeeld de energie-industrie, landbouw, bosbouw en bouwsector.
GAZ 69
Er waren twee basisversies van de GAZ-69. De 69A was een vierdeurs cabrio met 5 stoelen en 50 kilogram laadvermogen. De tweedeurs variant heeft een afneembaar canvas dak en een achterdeur. Deze heeft ruimte voor 8 personen, of twee personen en 500 kilogram laadvermogen.
GAZ 69
De uit de GAZ M20 ‘Pobeda’ afkomstige 2,1 liter grote motor leverde aanvankelijk 55 pk, na de modernisering in 1967 werd dit een 2,4 liter motor met 65 pk. In 1972 werd het model afgelost door de UAZ-469
GAZ 69
De aandrijvingop alle wielen is inschakelbaar. De maximum snelheid bedraagt 96 kilometer per uur.
GAZ 69
Nog wat basisgegevens:
wielbasis: 2300 millimeter
LxBxH: 3850x1850x2030 millimeter
leeggewicht: 1.525 kilogram
tankinhoud: 60 liter
verbruik: 19 liter per 100 kilometer
GAZ 69

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *