Binz Huiskamp Glass rouwauto van Hoogland

Binz Huiskamp Glass
Vroeger kon je bij Mercedes-Benz een verlengd E-klasse chassis af-fabriek bestellen. Deze waren populair als ambulance, limousine, maar ook als rouwauto. In de tijd dat ik bij Visser Ambulances in Leeuwarden werkte, lang lang lang geleden, was dat ook nog het geval. Tegenwoordig wordt deze ombouw door Binz gedaan. Er mag dan nog een ster op de neus staan, de verlenging gebeurt in partnerschap en met goedkeuring van Daimler zelf, maar op kenteken is het nu niet meer een Benz maar een Binz.
Binz Huiskamp Glass
Eén van de carrosseriebouwers die van dit chassis gebruik maakt is het Nederlandse Huiskamp, gevestigd in Winterswijk. In 1913 begon men daar met de bouw van koetsjes. Toen men van een bedrijf uit Zelhem opdracht kreeg een rouwkoets te bouwen, werd deze zo goed ontvangen dat er al snel meerdere opdrachten volgden, en het een specialisme van het bedrijf werd.
Binz Huiskamp Glass
De echte rouwauto’s van Huiskamp zijn op basis van BMW, Volvo, Cadillac en natuurlijk Mercedes-Benz. In deze blog hebben we het over de Huiskamp Glass, zoals eerder gezegd op basis van een door Binz verlengde Mercedes-Benz E-klasse. Dit model heeft links en rechts twee deuren, zodat je van alle kanten overal goed bij kan. De grote achterklep helpt daar natuurlijk ook bij.
Binz Huiskamp Glass
De rouwauto uit deze blog is in bezit van uitvaartbedrijf Hoogland uit Burgum. Op 6 november 2018 werd mijn vader met deze auto van thuis naar zijn laatste rustplaats in zijn geboortedorp Minnertsga gebracht. Ale Miedema was niet alleen mijn vader, maar ook mijn grootste fan en de trouwste lezer van deze blog. Ik krijg vaak commentaar op mijn liefhebberij voor dit soort auto’s, dat zal nu meer dan anders ook weer gebeuren. Maar dit is voor mij deel van de rouwverwerking.
Binz Huiskamp Glass
Binz Huiskamp Glass
Binz Huiskamp Glass

5 Comments

  1. Lucas Ensing 10 november 2018 Reply
    • Alex Miedema 11 november 2018 Reply
  2. robbie 12 november 2018 Reply
    • Alex Miedema 12 november 2018 Reply
  3. Wouter Hoogland 5 januari 2019 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *