Dijco met Carrier koelmachines op drie nieuwe LZV’s

Dijco is al zestig jaar een begrip in het vervoer van groenten en fruit. Het bedrijf heeft onlangs een aantal Carrier koelmachines in gebruik genomen voor drie nieuwe LZV’s combinaties die binnenlandse ritten uitvoeren. “Met de oplossing van Carrier besparen we op onze operationele kosten én werken we duurzaamheid in de hand.”

De vervanging van enkele lange en zware voertuigcombinaties (LZV’s) was voor Dijco hét moment om met de inzet van nieuwe technieken zowel kostenbesparingen als CO2 reductie te realiseren. Voor de drie nieuwe LZV’s die Dijco in bedrijf heeft genomen, bleek Carrier diverse koelmachines aan te kunnen bieden die worden aangedreven door de voertuigmotor. “Extra voordeel is dat deze techniek meerdere koelmotoren tegelijk aan kan drijven. Dan realiseer je natuurlijk al snel een zeker kostenvoordeel. In feite koel je met restenergie, en dat leidt tot een mooie uitstootreductie”, zegt algemeen directeur Egbert van Alphen van Dijco.

Intensieve inzet
De nieuwe combinaties worden door Dijco vrijwel de klok rond ingezet. “We rijden voornamelijk van producenten naar de grote distributiecentra van supermarktketens”, legt Van Alphen uit. Daarbij zet Dijco teams van chauffeurs in, die elkaar afwisselen in de ritten waardoor iedereen netjes binnen de rijtijd blijft en waarbij de klanten toch telkens bijtijds beleverd worden. “De koelmachine is net als de truck zelf een gegeven waar we blindelings op moeten kunnen vertrouwen. Voor onze klant The Greenery geldt hetzelfde. Daarom werken wij uitsluitend met topklasse materieel dat voldoet aan de jongste en strengste duurzaamheidseisen, waarbij dus ook duidelijk gelet wordt op de kosten.”

Onderhoudscontract
Dijco heeft bij Carrier een onderhoudscontract afgesloten voor de koelmachines. “Een voordeel hierbij is dat de dichtstbijzijnde vestiging van Carrier ook echt dichtbij zit, waardoor de controle van de machines gewaarborgd is.” Andere voordelen die Van Alphen opsomt zijn het lagere gewicht van de koelmachines en de toepassing van de elektrisch aangedreven Vector E op het voorste deel van de B-Double. “Daardoor gebeurt het koelen behalve schoon, ook nog geruisloos.” Van Alphen verwacht dat de combinaties zeker negen jaar mee gaan. “We rijden tot 150.000 kilometer per jaar. Met Carrier èn met een betrouwbaar servicepunt, zitten we dus goed.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *