Het digitaal museum: Austin Gipsy

Austin Gipsy Tussen 1958 en 1968 werd de Austin Gipsy gebouwd. Niet alleen in Groot-Brittannië, maar ook in Nieuw-Zeeland, Australië en Colombia. Zoals duidelijk te zien is was deze bedoeld als concurrent voor de Land Rover, zowel in de civiele als de militaire markt. Austin had met de Champ al eerder een poging gedaan voor een dergelijk voertuig, maar faalde destijds jammerlijk. De Gipsy had meer succes, met 21.208 verkochtte voertuigen. De reden voor het stoppen van de productie was erg simpel: Austin-moederbedrijf BMC fuseerde met Leyland, wat op haar beurt weer het moederbedrijf was van Rover en dus ook Land Rover (toen nog wel…). Van een concurrent in eigen huis is nog nooit iemand beter geworden, dus het duurde na de fusie niet lang meer voor het doek voor de Gipsy viel.
Austin Gipsy

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *