Universal Power Drives, kortweg Unipower, werd in 1934 in het Britse Perivale opgericht, waar men in 1937 haar eerste truck bouwde. Het specialisme was terreinvoertuigen, uiteraard met aandrijving op alle wielen. De motoren kwamen onder andere van Cummins, Perkins en Rolls-Royce. In 1989 nam men de productie van een aantal Scammell modellen over van de Leyland groep, die op dat moment eigendom van DAF was. In 1994 werd Unipower op haar beurt overgenomen door Alvis, die het bedrijfsonderdeel weer in de etalage zette nadat men een Brits legercontract voor zwaar transport trekkers mis liep.
Eén van de populairste typen van Unipower was een 4×4, de Hannibal. Deze kwam na de Tweede Wereldoorlog op de markt, en was een verbeterde versie van de ‘Forester’ bosbouwtrekker. Het exemplaar op bijgaande foto’s is uitgerust met een vijfcilinder Gardner dieselmotor.
Net als de sigaarrokende grijsaard van The A-team is ook de Unipower Hannibal genoemd naar Hannibal Barkas een veel geprezen generaal van het Carthaagse leger. Hij vocht succesvol tegen de Romeinen, niet alleen ‘thuis’ op het Iberische schiereiland, hij trok met een leger en olifanten (!) de Pyreneeën, de Rhône en de Alpen over om de Romeinen het leven zuur te maken in het gebied wat we nu als Italië kennen.
No Responses