Lamborghini komt met een spectaculaire primeur naar de Masters of LXRY 2018. De Genius Edition van het luxury lifestyle event (6-10 december, RAI Amsterdam) vormt het decor voor het Nederlandse debuut van de Aventador SVJ, het krachtigste V12-model dat Lamborghini ooit bouwde. De Aventador SVJ wordt in een oplage van 900 exemplaren geproduceerd. De eerste gaan begin 2019 de weg op.
De aanduiding SV bij Lamborghini is mythisch: hij staat al decennialang voor Super Veloce (supersnel). De J of Jota verwijst naar een appendix in de FIA-reglementen, die aangeven aan welke eisen een auto moet voldoen om te worden toegelaten tot een bepaalde raceklasse. ‘Jota’ geeft dus aan dat een Lamborghini geschikt is voor circuitgebruik.
Recordronde
De Aventador SVJ is tot in detail klaar voor snelle rondes: hij heeft een 6,5-liter V12 met een vermogen van 566 kW/750 pk en een koppel van 720 Nm. Samen met een gewicht van 1.525 kg leidt dat tot een vermogen-gewichtverhouding van 1,98 kg/pk. Het resultaat: een sprint van 0-100 km/u in 2,8 seconden (van 0-200 km/u in 8,6 sec.) en een topsnelheid van ruim 350 km/u. De Aventador SVJ heeft op de Nürburgring bewezen dat hij de ‘Jota’ in de typeaanduiding met ere draagt: op de legendarische, 20,6 km lange Nordschleife zette hij een recordtijd van 6.44,97 min neer.
Verfijnd tot in finesse
De SVJ is in alles de ultieme Aventador. Mede dankzij het actieve aerodynamicasysteem van Lamborghini (Aerodinamica Lamborghini Attiva ofwel ALA) genereert hij 40% meer downforce op zowel de voor- als achteras. Het systeem is zelfs zo ver ontwikkeld dat het mogelijk is om in bochten de luchtstromen zo te richten dat op het binnenste wiel meer druk komt te staan. Dit alles vertaalt zich, zeker op het circuit, in nog hogere bochtsnelheden en extra stabiliteit. Ook gewichtsbesparing is tot in detail is een belangrijk thema. Onder meer het uitlaatsysteem en de wielen zijn gemaakt van lichtgewicht materialen.
Een pure rijdersauto
Het onderstel van de Aventador SVJ is gericht op pure rijsensaties. De algehele afstemming is stugger dan bij de ‘reguliere’ Aventador en de standaard achterwielsturing zorgt voor extra stabiliteit bij (zeer) hoge snelheden en voor extra dynamiek in bochten. Het vierwielaandrijvingsysteem is zodanig afgestemd dat er meer aandrijfkracht naar de achterwielen kan worden geleid dan in de toch al extreem dynamische Aventador SV.
Zelfs de Pirelli P Zero Corsa-banden zijn speciaal voor de Aventador SVJ ontworpen. Ze zijn geschikt voor straatgebruik, maar komen op het circuit pas echt goed tot hun recht. De rijder kan kiezen uit drie rijmodi: Strada, Sport en Corsa. Bovendien is er een individuele modus te configureren.De Lamborghini Aventador SVJ zal altijd exclusief blijven door de beperkte productie van 900 exemplaren. En dat betekent ook dat de Masters of LXRY een unieke kans is om de supersportwagen in Nederland live te bewonderen.
No Responses