Austin Zanda: helaas niets meer dan een homp klei op wielen


Een belangrijke ontwikkeling na het vormen van British Leyland in 1968 was het opzetten van een eigen styling-studio. Aanvankelijk was deze gevestigd in de Pressed Steel fabriek in Cowley (Oxford), later fuseerde deze met de ontwerpstudio in Longbridge. De Austin-Morris divisie kreeg zo een centrale ontwerpstudio naar Amerikaans voorbeeld.

Hoofdontwerper Roy Haynes en zijn rechterhand Harris Mann vormden een team dat diverse Austin-Morris modellen ontwierp, van de Metro tot de Marina, maar bijvoorbeeld ook de TR7.

Eén van de eerste vingeroefenigen van deze studio in 1968/1969 was deze Zanda, vooral om te pronken met de nieuwerwetse computertechnieken die de ontwerpstudio nu had.

De Zanda was Mann zijn idee van een sportwagen. Deze zou dan op de achterwielen aangedreven moeten worden met de motor en versnellingsbak van een Austin Maxi. Dat idee is later door MG opgepikt, maar de Zanda is helaas nooit realiteit geworden. Dit is niet meer dan een met plastic bekleed kleimodel, tegenwoordig te bezichtigen in het British Motor Museum.



No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *