Voor het scannen van o.a. zeecontainers, vrachtwagens en opleggers heeft Douane een speciale Volvo, ook wel Mobix genoemd. Met de mobiele containerscan (Mobix), dat is een mobiel röntgenapparaat, kan worden bekeken wat er in de container zit zonder die open hoeven te maken.
Je moest afstand bewaren als de het röntgenapparaat aan het werk was. Overal stonden borden om dit kenbaar te maken.
Bij de controle voor het wegvervoer was er een ruimte vrijgemaakt op industrieterrein Oevers in Meppel. De locatie vlakbij de containerterminal was gekozen omdat langs de toevoer weg naar de terminal vele containertrucks rijden.
Een douanier pikte langs de toevoerweg vrachtwagens uit om vervolgens de bewuste truck te laten scannen.
Op het terrein stond een 5 assige Volvo FM met de X-ray opbouw. De arm met daarin de röntgenscanner reed langzaam langs de truck met daarop de geladen container.
Bij een van de containers werd ook een gasmeting gedaan. Nadat de waardes gemeten waren werd nog even de inhoud van de container bekeken.
Tijdens deze controle was ook een speurhond van douane mee. De hond in kwestie mocht zijn verrichtingen doen op het terrein van de containerterminal even verderop.
De douanier met zijn viervoetige vriend liepen langs talloze containers op het immense terrein waar de containers hoog opgestapeld stonden en de heftrucks met grote 40 voet containers hoog in de lucht langs je heen reden.
Bij één container rook de speurhond iets verdachts en gaf dit door zijn begeleider bij de containerdeur. Gelukkig betrof het hierbij een oefenpreparaat. Doordat de hond het preparaat gevonden had werd ze beloond met haar bijtstok.
Al met al een mooie en uitgebreide controle waarbij vele containers gecontroleerd werden met mooie beeldreportage zodat je precies kunt zien wat het werk van de douane inhoudt tijdens deze controles. De uitkomsten van deze controle is niet bekend.
Tekst en foto’s Marco Havers.
Oude foto’s de vrachtwagens op de foto’s rijden inmiddels al lang niet meer in Meppel. Verko transport is inmiddels al een paar jaar failliet.
Ik denk ook dat dit al een oud bericht is. De Volvo fm van de douane is in 2016 al naar Griekenland gegaan. En het viel mij ook op dat er geen enkele euro 6 vrachtwagen tussen rijd. Ik zie zelfs nog vrachtwagens van ter Wal op de achtergrond rijden. Volgens mij was die in 2012 failliet
Klopt, artikel uit 2012.