Dakar quotes 2019 etappe 2

Ervaring komt Gerrit Zuurmond goed van pas
Een jaar geleden kwam Gerrit Zuurmond pas de volgende ochtend in het bivak aan na een vreselijke tweede etappe waarin alles mis ging. Hoe anders staat het Rainbow Truckteam erbij in het bivak van San Juan de Marcona in de Dakar Rally van 2019: voor het donker uit de duinen, geen centje pijn aan de auto en gewoon keurig de 21ste tijd gereden.

“Vorig jaar was het een heel slechte dag voor ons”, herinnert Zuurmond zich. “Maar daar hebben we veel van geleerd en de situatie is nu volledig anders. De ervaring van jaren in combinatie met een nieuwe, snellere truck komt nu goed van pas. Dan merkte ik onderweg echt wel.”
Eenvoudig was de 342 km lange proef zeker niet. De ondergrond was bijzonder gevarieerd en daardoor was het goed opletten. “Lange zandvlaktes, grote duinen, maar ook van die kleintjes waardoor we zaten te schudden in de truck”, vertelt Zuurmond. “Het was een mooie etappe, maar wel erg intensief. Ik ben de hele tijd heel druk geweest met goed opletten.”

Iets voor tienen lokale tijd (16.00 uur Nederlandse tijd) begint Rainbow aan de derde etappe. Die zal vanwege de lengte niet minder intensief zijn, maar Zuurmond verwacht dat ie niet erg moeilijk zal zijn. “Een proef van 331 km waar nog 455 km verbinding achteraan zit, moet haast wel een snelle etappe zijn. Maar de ervaring leert ook dat je daar nooit zomaar vanuit moet gaan. Elke dag is een nieuwe verrassing.”

Foto facebook Rainbowtruckteam


Van Genugten zonder raam achter De Rooy aan
Ton van Genugten moest al snel in de tweede etappe van de Dakar Rally zijn tweede plaats opgeven. Op ongeveer 50 km in de 342 km lange proef tussen Pisco en San Juan de Marcona schoot de motorkap van de Iveco tegen de voorruit. Petronas Team De Rooy Iveco-teamgenoten Gerard de Rooy en Federico Villagra konden Van Genugten daardoor passeren. Dat leverde De Rooy een prima tweede plaats op, en Villagra de vierde. Van Genugten verloor tien minuutjes en werd vijfde. Maurik van den Heuvel maakte een indrukwekkende opmars van de achttiende naar de achtste plaats.

De motorkappen op de neuzen van de Iveco’s zijn van een nieuw model en lopen net iets verder door tegen de de voorruit. In de eerste etappe kreeg ook Federico Villagra daar al mee te maken. “Nadat ik de eerste scheur had, kwam de motorkap nog een keer tegen de ruit aan. Met een keer hard remmen hebben we het raam eruit getikt”, vertelt Van Genugten direct na de finish. “Het was eigenlijk best lekker rijden zonder raam. Lekker koel. Gelukkig zaten we tussen de motorrijders en een paar ssv’s, dus was er niet veel stof.”
Door de vertraging van Van Genugten konden eerst Villagra en daarna De Rooy hem voorbij. “Ik ben bij Gerard aangepikt”, zegt Van Genugten. “En had dus alleen van hem wat stof, maar van Gerard kan ik het wel hebben.”

Niet lang nadat De Rooy Van Genugten was gepasseerd, haalde hij ook zijn Argentijnse teamgenoot in, zodat er een complete Iveco-trein ontstond die jacht maakte op de Kamaz van Eduard Nikolaev. Die was echter al zover uitgelopen, dat hij niet meer bij te halen was en onbedreigd naar zijn tweede dagzege kon opstomen. De Rooy kon met vrij baan voor zich de snelheid er goed in houden. “Ik heb lekker gereden”, vond hij. “De vering was niet ideaal; iets te zacht. Daardoor sloeg de auto een paar keer door de vering bij afdalingen.”
Daar waren er nogal wat van in de zeer gevarieerde proef, met duinen en slingerende zandpaden. “Ook een stuk met smerige knippen: terrein waar Kamaz traditioneel goed is”, analyseerde De Rooy. “Daar hebben ze het gewonnen vandaag. In het laatste stuk voor de finish zaten nog een paar gemene afstappen waar het goed fout kon gaan, maar als je goed oplette, was er niks aan de hand.”
Van Genugten maakte daar nog wel een foutje, waarmee hij goed wegkwam. In het stof zag hij een afstap van een meter of twee te laat, waardoor de Iveco Powerstar een flinke klap maakte. Daar hield hij een pijnlijke grote teen aan over. “Daar moet de dokter even naar kijken vanavond, want het voelt alsof die teen eraf valt zodra ik mijn schoen uitdoe.”

In het klassement bezet Van Genugten nu de vijfde plaats op 10.35 van Nikolaev. De Rooy staat tweede op 4.23 van de Rus. Villagra komt op de derde plaats op 7.23. Maurik van den Heuvel sloot de tweede dag af op de tiende plaats algemeen.

Update: Van den Heuvel sluit weer aan, tijdstraf voor Van Genugten
In de eerste etappe van de Dakar Rally zat het tegen voor Maurik van den Heuvel, maar in de tweede etappe heeft hij de aansluiting bij de andere drie trucks van Petronas Team De Rooy Iveco weer gevonden. Met de achtste tijd in de etappe en de tiende plaats algemeen, was Van den Heuvel best tevreden. “Het had ook zesde kunnen zijn, want dat scheelt maar 48 seconden. Dat zou helemaal mooi geweest zijn.”

Met de achtste plaats zou Van den Heuvel kort achter Ton van Genugten starten, die de vijfde tijd reed in de etappe, maar een penalty van 20 minuten kreeg. Volgens de wedstrijdleiding zou Van Genugten een waypoint hebben gemist. Team De Rooy-teammanager Henk van Leuven heeft de wedstrijdleiding om bewijs gevraagd en de tijdstraf aangevochten, omdat navigator Peter Willemsen het zeker op de gps had gezien als hij een waypoint had gemist. Blijft de straf echter gehandhaafd, dan betekent dat dat Van Genugten op de tiende plaats uitkomt en in het klassement niet vijfde staat maar negende.

In de 342 km lange proef van de tweede etappe, van Pisco naar San Juan de Marcona, liet Van den Heuvel een paar minuten liggen, doordat de luchtkussens achter de Iveco bungelden. “Als we die zouden verliezen en we zouden dan een lekke band krijgen, was het klaar geweest. Dus die hebben we maar weer even goed opgeborgen.”
Dat was dan ook het enige waarmee Van den Heuvel en zijn crew een beetje tijd inleverden. Gestart vanaf de achttiende plaats haalde hij in de proef een stuk of zes trucks in, waardoor hij uiteindelijk de achtste tijd noteerde. “Deze auto is een kanon”, prees hij de Iveco. “Je kunt hier zo hard mee rijden. Er zit zoveel power en gemak in dat je makkelijk met een wat hogere bandenspanning door de duinen kunt. En ja, dan gaat alles sneller.”
Dat kon ook omdat Van den Heuvel het vertrouwen in de techniek terug had. In de openingsetappe schoot de motor steeds in de noodloop, waardoor hij minder vermogen had. De monteurs van Team De Rooy wisten dat probleem op te lossen. “We zijn ’s nachts nog even gaan testen in de duinen, waarbij ik de auto op vol vermogen heb opgestookt. Dat ging allemaal goed en dan heb ik ook het vertrouwen om ermee de duinen in te gaan.”

In de derde etappe staan de deelnemers nog meer duinen te wachten, in een stuk woestijn waar de Dakar nog niet eerder is geweest. De trucks starten tussen de auto’s. Gerard de Rooy start als 21ste om 9.04 uur lokale tijd (15.04 NL). Federico Villagra mag om 9.12 uur vertrekken. Maurik van den Heuvel is om 9.18 uur aan de beurt en Ton van Genugten – als zijn tijdstraf blijft staan – om 9.30 uur.

Tim en Tom Coronel op safe door tweede etappe
Tim en Tom Coronel hebben de eerste serieuze etappe van de Dakar Rally 2019 zonder problemen afgewerkt. Het tweetal was even verdwaald in de verraderlijke Peruaanse zandduinen maar kwam desondanks net buiten de top-30 binnen.

Na het ‘opwarmertje’ over 84 kilometer op de openingsdag stond op dinsdag een serieus zware etappe op het programma. De deelnemers kregen liefst 442 kilometer aan special stage voorgeschoteld. Daarmee was het direct een van de langste etappes van de Dakar 2019. Tim en Tom begonnen vol vertrouwen aan de uitdaging na de goed verlopen eerste dag. Ook op dag 2 hield The Beast 2.0 zich uitstekend staande, ondanks een klein navigatiefoutje en de enorm steile duinen.

“Het was een zware etappe met gigantisch hoge duinen. Ik heb al heel wat Dakar-duinen gezien, maar hier waren er een paar bij die ook ik wel even spannend vond”, gaf Tim goudeerlijk toe. “We gingen lekker, we hoefden nergens te stoppen en we hebben geen problemen gekend. We waren wel even verdwaald. De grote baas kwam ons met de helikopter opzoeken en stuurde ons weer de juiste kant op. Maar verder een topdag!”

Tom voegde toe: “Het was een heel gaaf parcours. In het begin hadden we veel heel heftige duinen. We klommen behoorlijk en vervolgens doken we steil naar beneden richting strand. Eenmaal klapte ik vol met mijn tanden op elkaar toen we een duinpan in doken, daarbij is een stukje van mijn tand afgebroken. Maar verder nul problemen met de auto. Tim reed gewoon lekker, maar nog steeds alles redelijk op safe. Of we geracet hebben? Nou, ik denk dat we op 90 procent rijden. We zijn het autootje mooi aan het aanvoelen, we komen in een lekker ritme terecht. We zijn meer dan blij, niks aan het handje!”

‘Toeristische route’ kan Willems zeer bekoren
Er had heus wel wat meer ingezeten dan de vijftigste tijd, maar Maik Willems wilde niet zeuren over wat hij en zijn navigator Rob van Pelt niet goed hadden gedaan. In plaats daarvan vertelde hij liever over hoe mooi de tweede etappe van de Dakar Rally was. De proef van 342 km tussen Pisco en San Juan de Marcona had namelijk veel te bieden.

“Zowel voor de toerist als de rallyrijder was het genieten”, zei Maik Willems. “Het was een prachtige proef, met alles erin: duinen, zandpaden, gravelpaden, een schitterend strand, met een adembenemend mooie afdaling naar the Pacific. Heel indrukwekkend.”
De tweede dag van de Dakar van 2019 verliep compleet anders dan die van een jaar geleden. Toen rolde de Toyota van een duin en moest Willems via de voorruit uit de auto klimmen. Nu kon hij gewoon via de deur. “We staan er nu ietsje anders bij. Vorig jaar was dag 2 al een bijltjesdag, maar dit jaar hebben ze dat gelukkig anders gedaan. Het was een pittige dag, maar niet dat je zegt ‘poehpoeh’. Dus dat zal morgen wel komen…”

Desastreuze gebeurtenissen als vorig jaar maakte Willems vandaag niet mee. Ja, hij had wat tijd laten liggen en met de vijftigste plaats was hij niet tevreden. “Maar dat was gewoon onze eigen schuld. Niet hard genoeg gereden, maar ook een keer verkeerd gereden. Kan gebeuren, hoort erbij, daar ga ik niet over zeuren. We zijn nog maar twee dagen onderweg en er gaat nog van alles gebeuren, daar ben ik van overtuigd.”

foto website Bastion Dakar team


Koprol equipe Martin van den Brink blijft zonder ernstige fysieke gevolgen
,,De trucks van Mammoet Rallysport zijn ijzersterk en super goed beveiligd.’’ Dat was de beste mededeling die Janus van Kasteren na afloop van de tweede etappe kon bedenken. ,,We hebben een moeilijke dag gehad. We zijn blij dat niemand in de cabine bij Martin geblesseerd is geraakt. Nu moeten we hopen dat Martin de truck in het bivak krijgt en morgen verder kan.’’

Janus van Kasteren doelt met zijn verhaal op de duikeling die Martin van den Brink en zijn co-piloten Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink in de tweede etappe maakten. ,,De truck van Martin liep nog op 4 of 5 cilinders. Het gebrek aan vermogen zorgde voor problemen op een duin. De truck kantelde en ging vier keer over de kop.’’

Janus, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof waren er snel bij. ,,We hebben de Sherpa overeind gezet en vervolgens rechtgezet. De schade was behoorlijk. Wij zijn vervolgens verder gegaan. Nu moeten we hopen dat Martin de finish kan bereiken.’’

Janus en zijn manschappen eindigden in de rit over 342 kilometer van Pisco naar San Juan de Marcona uiteindelijk als 17e. De achterstand op Eduard Nikolaev, die opnieuw de dagwinst pakte, bedroeg 1.09.30. ,,Ik ben blij dat we er zijn. Het was heel lastig voor ons. Naast het vervelende ongeluk van Martin hebben wij veel tijd verloren bij het vinden van twee waypoints. We hebben zeker 17 kilometer te veel gereden om de controlepunten te vinden. Dat is uiteindelijk gelukt, maar heeft behoorlijk veel tijd gekost.’’

In de slotfase van de etappe, die de rijders door de duinen en het zachte zand voerde maar ook een WRC-achtig rally pad in het pakket had zitten, kwam Janus alsnog goed op stoom. ,,We hebben vanaf het laatste meetpunt tot aan de finish zo hard mogelijk gereden. Dat ging best lekker. daar moeten we ons maar aan vasthouden en hopen dat het morgen allemaal iets beter gaat.’’ Janus is na de tweede dag 17e in het klassement. ,,Er komen nog genoeg dagen om dat te verbeteren. Er gaat nog genoeg gebeuren om de positie te kunnen verbeteren,’’ aldus de rallyrijder uit Veldhoven.

De mannen in de Renault hadden rond de klok van 23.00 uur (Nederlandse tijd) nog een rit van 200 kilometer voor de boeg. ,,We gaan nu op weg naar het bivak. De truck is volgens ons prima in orde. Dus dat scheelt de nodige zorgen bij de monteurs.’’

De mannen van de serviceploeg van Mammoet Rallysport kunnen zich de komende avond en nacht in Peru waarschijnlijk wel ‘vermaken’. In het bivak is het wachten op de terugkomst van Martin, Wouter en Mitchel.

© Fotop


Becx beloont monteurs met goede prestatie na slapeloze nacht
Dat Michiel Becx en Edwin Kuijpers aan de finish van de tweede etappe staan, hebben zij volledig te danken aan het harde werken van de monteurs. Na de versnellingsbakproblemen van gisteren heeft het team de hele nacht doorgewerkt om de auto op tijd klaar te krijgen. Met de MitJet beginnen zij helemaal achteraan en rijden zij, zonder risico’s, naar voren om als 58e te finishen.

“Ik ben wel trots op onze jongens!” vertelt Becx. “We zijn een heel klein team, maar we hebben het wel gedaan. Vandaag wilden we zonder problemen naar de finish rijden zodat de monteurs een rustige avond hebben. Dat is gelukt, mede omdat we uit de problemen bleven, was deze proef met de MitJet Off-Road goed te doen. Serieuze duinen met steile afdalingen en verschillende omgevingen en ondergronden. We hebben niet een keer vast gezeten. Niet alleen de jongens in het bivak hebben hun best gedaan, ook Edwin heeft goed gewerkt. Ik ben erg blij met dit team.”

Becx stond vanochtend maar net op tijd aan de start. “We moesten om 7 uur uit het bivak, om kwart voor zeven zat de bak eronder. Het was spannend, maar het is gelukt. En nu staan we in San Juan de Marcona. Morgen gaan we richting Arequipa en rijden we 331 kilometer op snelheid. Wederom een serieuze test dus.”

150 kilometer stof happen voor Van Loon
De tweede etappe van Pisco naar San Juan de Marcona wordt door Erik van Loon omschreven als een mooie etappe. Van Loon en zijn navigator Harmen Scholtalbers hebben ruim 150 kilometer in het stof gereden. Op de laatste honderd kilometer valt de achterrem weg van de Toyota Hilux, maar het lukt Van Loon en Scholtalbers toch om de 15e positie veilig te stellen.

Van Loon is dan ook tevreden na de tweede etappe: “Gezien de omstandigheden hebben we het goed gedaan. De auto’s moesten de proef openen, dat is uniek. Daardoor zijn er weinig sporen en is een foutje snel gemaakt. Wij hebben geen fouten gemaakt, Harmen heeft goed genavigeerd. Zelfs in het stof van Serradori rijden we goed, hij ging niet aan de kant. Dat is lastig. 100 kilometer voor het eind hebben we plots geen achterrem meer. Dus, ik ben erg tevreden met het resultaat.”

De vijftiende tijd voor Van Loon zorgt er ook voor dat hij opklimt naar de veertiende positie in het algemeen klassement op 16:03 van De Villiers. “Maar de Dakar is nog lang en er gaat nog genoeg gebeuren. Laten we deze vorm maar eens vasthouden.”

Foto Robin Verheggen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *