Dakarquotes 2019: De Rooy wint zesde etappe

Winst voor Gerard de Rooy in ‘ontzettend zware special’
Met de wetenschap dat de aanvankelijk als eerste geklasseerde Siarhei Viazovich een waypoint heeft gemist waar een uur straftijd op staat, waagde Gerard de Rooy het wel om zichzelf uit te roepen tot winnaar van de zesde etappe van de Dakar Rally. Teamgenoot Federico Villagra kwam op een halve minuut achter De Rooy aan de streep van de 310 kilometer lange special.

© Willy Weyens


De Petronas Team De Rooy Iveco-rijders Ton van Genugten en Maurik van den Heuvel vergaat het minder goed. Zij rijden op een achterstand van ongeveer anderhalf uur en zijn ten tijde van schrijven nog niet gefinisht.
De zesde etappe was bijzonder zwaar, vertelde De Rooy aan de finish. “Ontzettend zwaar zand. We hebben dingen gedaan die eigenlijk niet konden en waarvan ik nog niet snap hoe het wél is gelukt. De neus van de Iveco Powerstar is hier en daar flink beschadigd. In de duinen van de eerste 50 km had ik een probleem met het bandenaflaatsysteem. Het waren heel hoge duinen en we kwamen lang niet overal meteen boven. Ik heb nog geprobeerd de Toyota van Erik van Loon uit een duinpan te trekken, maar met mijn bandenspanning kon ik niet ver genoeg gaan zonder het risico te lopen zelf muurvast te zitten.”
Op de 19 km neutralisatie in de etappe kon monteur Darek Rodewald het bandensysteem resetten, zodat het voor het tweede deel van 232 km wel werkte. Kort na de neutralisatie passeerde De Rooy teamgenoot Ton van Genugten, die als eerste was gestart. “Problemen met de turbo”, aldus De Rooy. Dat verklaart waarom Van Genugten in het tweede deel veel tijd verloor. “Zo veel zand en zo zwaar”, zei De Rooy. “We konden niet harder dan met 60 km/u een klim van 3 km tegen een berg op maken. Met minder vermogen of turbo-problemen is het niet te doen.”
Het venijn van de etappe zat in de staart. Daar pakte De Rooy de winst op de Kamazzen van Dmitry Sotnikov en Eduard Nikolaev, die samen ongeveer tien minuten vóór De Rooy reden. “Er lag daar een moeilijk waypoint op een berg. Iedereen reed te laat die berg op, waardoor je een kilometer terug moest om aan de andere kant van de vallei alsnog omhoog te gaan. Viazovich is daar doorgereden en heeft dus dat waypoint gemist, waar een uur op stond. Het was een onmogelijke plek om naar boven te rijden, zelfs voor de trucks.”

© Rallymaniacs


De etappezege van Gerard de Rooy en de tweede plaats voor Federico Villagra stonden in schril contrast tot de problemen die Maurik van den Heuvel en Ton van Genugten ondervonden in de loodzware zesde etappe van de Dakar Rally. Het waren opnieuw motorstoringen die de beide Petronas Team De Rooy Iveco-rijders van een goed resultaat afhielden.

“Het had een prachtige dag kunnen worden”, wist Ton van Genugten, die als winnaar van etappe 5 de special opende. “In de duinen verloor ik een minuut of zeven doordat de twee Kamazzen die achter me waren gestart mijn spoor maar hoefden te volgen. Ze bleven ook strak achter me hangen, zo van ‘laat hem het maar uitzoeken, wij volgen wel’. Ze hebben jammer genoeg niet lang plezier van me gehad.”
De eerste 57 km ging het prima met Van Genugten, maar al 10 km na een neutralisatie van 19 km ging het mis. “Ik reed in een gat en de motor hield ermee op”, moppert Van Genugten. “Doodzonde, want het was echt een proef voor mij.”
Die mening was ook Maurik van den Heuvel toegedaan. “Duinen en bokkenpaden: dat is Ton zijn terrein.” Het had voor hemzelf ook goed kunnen gaan, ware het niet dat de motor opnieuw in de noodloop schoot. “Na 4 km begon het al”, vertelde hij na aankomst in het bivak in San Juan de Marcona. “En dan zijn het nog 300 lange kilometers. Op 70 procent van het vermogen rijden kon niet in deze etappe, met zoveel duinen en zulk zwaar zand. Het waren de zwaarste duinen tot nu toe deze Dakar. Ik heb nog nooit zoveel auto’s vast zien staan. En niet een beetje vast, maar echt hopeloos vast.”
Door de emergency loop kwam Van den Heuvel voortdurend vermogen tekort. Vooral in de duinen was dat een groot probleem. “Dan wordt het ook gevaarlijk. Ik kwam niet boven, ben bijna omgevallen en heb een paar keer vastgezeten. Gewoonlijk geef je op het topje even een spuit gas bij en schiet je er overheen, maar dat kon niet. Janus van Kasteren heeft me losgetrokken.”
Het laatste waypoint, bovenop een berg waar zelfs Gerard de Rooy en Federico Villagra slechts met de grootste moeite bovenkwamen, moest zowel Van den Heuvel als Van Genugten laten lopen. “Dat ging niet”, zegt Van den Heuvel. “Heel frustrerend, maar voor de monteurs is het minstens zo balen als voor ons. Ze proberen er alles aan te doen om het probleem op te lossen, op de rustdag zijn alle stekkertjes en sensoren vervangen en vernieuwd, maar ze kunnen het niet vinden. We zullen het ermee moeten doen en hopen dat het meevalt.”

Omdat veel trucks het waypoint op de berg hebben gemist, maar nog niet alle straftijden zijn verrekend – op het missen van dat waypoint staat een penalty van een uur – is nog niet helemaal duidelijk waar Van den Heuvel en Van Genugten staan in de daguitslag. Wat het klassement betreft: Eduard Nikolaev behoudt de leiding, op 10 minuten voor zijn teamgenoot Dmitry Sotnikov. Achter de beide Kamaz-rijders komt Gerard de Rooy met een achterstand van 1 uur en 50 minuten. Federico Villagra nam de vierde plaats over van Ton van Genugten op 4.06.48. Van Genugten staat vijfde op 23 minuten van zijn Argentijnse teamgenoot.

©Willy Weyens


Van Loon maakt alles mee op zwaarste stage ooit
Na slechts vijftien kilometer in een van de moeilijkste stages die Erik van Loon ooit heeft meegemaakt in Dakar, belanden hij en zijn navigator Harmen Scholtalbers in een duinpan. Terwijl zij proberen om de Toyota Hilux los te krijgen, ontstaan er problemen met de jack. Deze buigt en moet worden gedemonteerd. Hierdoor verliezen zij veel tijd. Door goed te managen, halen ze de finish, maar de hoop om te klimmen in het klassement is verdwenen.

Van Loon baalt enorm na het tijdsverlies van vandaag: “We hoopten om deze week nog tijd goed te maken, niet om meer te verliezen. We probeerden om los te komen, maar het pannetje was net te scherp. Dus we hadden de rijplaten en jacks nodig om ons te bevrijden. Maar dat ging helemaal mis. Voor de tweede keer deze rally buigt de jack en moeten we deze onder de auto uithalen. In dat losse en mulle zand is dat geen pretje. Dat heeft ontzettend veel tijd gekost, maar uiteindelijk lukte dat en konden we verder rijden.”

Dat was echter niet gemakkelijk. “Het was echt een van de moeilijkste proeven die ik ooit heb gezien. Echt alles zat er in, zand, valleien, rio’s. Noem het maar op. We hebben nog 100 kilometer in het donker gereden door de duinen, gelukkig zijn we daar heelhuids uit gekomen. We hadden nog een zandstorm onderweg, de intercom deed het niet en als kers op de taart: bijna geen licht op de auto. Gelukkig zijn we binnen, morgen wordt het ook megazwaar. We moeten als 76e starten namelijk.”

Game over voor Becx Competition
Na twee dagen van hard werken door de monteurs van Becx Competition, vertrekken Michiel Becx en Edwin Kuijpers vol goede moed uit het bivak. De verbinding naar de start van de proef is lang, dus de deelnemers zijn al vroeg onderweg. Helaas ontstaan er na veertig kilometer grote problemen met de uitlaat van de MitJet Off-Road en is het onmogelijk om door te rijden. Dakar 2019 is voorbij voor Becx en het team.

Vooraf had Becx wel verwacht dat zij technische problemen zouden krijgen. De MitJet is van oorsprong een Baja-auto die gebouwd worden voor rally’s van zo’n 500 kilometer. Het team is al enkele jaren bezig om die auto om te bouwen naar een Dakar-waardige buggy. “Dat gingen we dit jaar testen. Dus je weet dat er dingen kapot kunnen gaan. Gelukkig had de organisatie dit jaar de mogelijkheid om te herstarten in de tweede week wanneer je uitviel in de eerste. Op etappe vier ging het mis bij ons en moesten we opgeven, maar dat was ook het begin van twee dagen werk om de MitJet weer op te bouwen.”

Dat lukt, maar onderweg naar de start gaat het toch mis. “We moesten het een en ander doen aan de uitlaat en hadden specifieke onderdelen nodig. Die had niemand in het bivak, dus zijn we op zoek gegaan naar een lokale smid. Die heeft zijn best gedaan om alles weer op orde te krijgen, maar helaas was zijn werk niet genoeg om een nieuw gat in de uitlaat tegen te gaan. De schade die nu kan ontstaan is zo groot dat het absoluut geen zin heeft om door te rijden. We hebben de MitJet op de aanhanger gezet bij het team van De Groot en gaan richting San Juan de Marcona.”

Becx is echter niet helemaal ontevreden. “Als ik zie hoeveel werk er verzet is door mijn team, geweldig! Wat een teamspirit, daar heb ik echt heel erg van genoten. We zijn nog meer een soort familie geworden hier in Peru. Dus ik hoop dat we nog veel avonturen mogen meemaken. We komen hoe dan ook nog een keer terug in Dakar, want nu voelt het als unfinished business.”

Team Mammoet Rallysport slaat zich door loodzware etappe
De rallyrijders die nog van de partij zijn in de Dakar Rally zullen de zesde etappe niet snel vergeten. ,,Het was ongelooflijk zwaar vandaag,’’ aldus Janus van Kasteren. De equipe van Mammoet Rallysport reed het laatste deel in het donker. Het tijdverlies bleef ondanks dat nog enigszins beperkt.

Na een lange dag zwoegen, zoeken, ploeteren en hulp bieden kwamen de mannen van Mammoet Rallysport moe maar voldaan in het bivak van San Juan de Marcona. Janus en zijn co-piloten Erwin van den Bosch en Frank van Hoof hadden er rond de klok van 21.00 uur (Peruaanse tijd) een ‘werkdag’ van 17 uur opzitten.

,,We zijn om 4.00 uur opgestaan en om 4.30 uur vertrokken voor de etappe. We begonnen met een verbindingsroute van 410 kilometer. Ja, het was een lange zit. Maar we zijn tevreden dat we er zijn. We hebben genoeg meegemaakt en als het goed is hadden we vandaag de moeilijkste duinen in deze Dakar Rally.’’

‘We hebben Maurik van den Heuvel nog kunnen helpen’

En dat ze ‘moeilijk’ waren bleek vandaag wel uit de uitslagen. In alle categorieën was het ‘bijltjesdag’. De verschillen waren groot. Veel rijders moeten de weg naar het bivak nog vinden. ,,Het was echt een slagveld. We begonnen best wel lekker. De tegenslag begon een beetje met het zoeken van een waypoint. Dat kostte al gauw drie kwartier, Daarna hebben we nog een kapotte band gehad en de nodige tijd gebruikt om andere deelnemers te helpen. We hebben onder andere Maurik van den Heuvel los kunnen trekken.’’

Janus en zijn co-piloten konden af en toe het ritme in deze zware etappe uitstekend vinden. ,,We reden in bepaalde fases heel lekker. Maar vaak werd dat onderbroken. Zo hadden we bijvoorbeeld een moment dat de controle meter aangaf dat de motor te warm werd. We wilden op geen enkele manier risico lopen om de motor te vernielen. We hebben het toen rustiger aan gedaan en alles extra gecontroleerd.’’

‘De brutaalste mocht als eerste’

Maar daar was de koek voor vandaag nog niet mee op voor de Mammoet Rallysport truck #531. ,,Het meest vervelende moment was eigenlijk bij een rivierbedding. De organisatie greep daar in en liet daar maar één deelnemer tegelijk doorheen gaan. Bij die rio stonden natuurlijk veel equipes te wachten. Het was echter niet zo dat je op volgorde van aankomst door de bedding mocht. Het was meer dat de brutaalste het eerste mocht. Dat leverde natuurlijk de nodige duw- en scheldpartijen op. Wij hebben daar een beetje onze beurt afgewacht, maar dat kost tijd.’’

‘Waypoint was niet te halen in het donker’

In de slotfase van de gedenkwaardige duinen etappe kregen ‘de dappere woestijn helden’ nog een kers op de Dakar-taart. ,,Het laatste waypoint was echt niet te halen. Het was inmiddels donker en we moesten boven op een berg zijn. In het daglicht was het waarschijnlijk al heel erg lastig geweest. Nu hebben we dat laatste controlepunt gemist. De tijdstraf nemen we maar voor lief. Er zijn nog tientallen deelnemers die dat is overkomen.’’ Janus werd uiteindelijk als 14e geklasseerd. De achterstand op ritwinnaar Gerard de Rooy bedroeg 2 uur 42 minuten en 49 seconden. In het algemeen klassement nemet het Mammoet-trio de 13e plaats in. ,,Het klassement speelt geen rol. Wij willen de finish halen,’’ zo maakte Janus het strijdplan van Mammoet Rallysport duidelijk.

Voor teameigenaar Martin van den Brink is het klassement ook geen issue. ,,We willen met Mammoet Rallysport in Lima op het finishpodium staan. Daar moeten we samen alles aan doen. Na deze loodzware dag komt het doel steeds dichterbij. We kunnen tevreden zijn.’’

Voor Janus, Erwin en Frank wacht er een verdiende nachtrust. Om 7.53 uur (plaatselijke tijd) gaat de uitputtingsslag in Peru weer vrolijk verder. ,,De serviceploeg heeft gelukkig wel wat tijd voor het onderhoud. Wij moeten zorgen dat we maandagochtend weer fris zijn. Het is zo als het is.’’

De equipe van Mammoet Rallysport begint vanmiddag (rond 14.30 uur Nederlandse tijd) als 14e aan de zevende etappe. In het ‘rondje’ rond San Juan de Marcona heeft de organisatie een traject gevonden waar de duinen opnieuw een hoofdrol zullen spelen. De special gaat over 323 kilometer.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *