Dakarquotes 2019 etappe 8: Janus vliegt!

Dagmenu Mammoet Rallysport smaakt naar meer
‘Geduld, regelmaat, vloeiend rijden door de duinen, goed navigatiewerk en een perfecte truck.’ Dat waren de ingrediënten voor de hoofdschotel van Mammoet Rallysport in de achtste etappe. Janus van Kasteren diende het ‘vijf-sterren gerecht’ op in het bivak van Pisco. Het ‘dagmenu’ van dinsdag was pittig, maar smaakt zeker naar meer.

,,Het was een fantastisch dag voor ons,’’ zo liet Janus rond 17.30 uur (plaatselijke tijd) vanuit Peru weten. ,,We hebben heel constant gereden en geen grote problemen gehad. We hebben een kwartier verspeeld, omdat we vast hebben gestaan op een duin. Maar verder ging het bijzonder goed. Het is mijn beste klassering en beste etappe in twee Dakar Rally’s.’’

Ook teameigenaar Martin van den Brink reageerde verheugd. ,,Een vijfde plaats op 45 minuten achterstand na zo’n pittige etappe is echt top! Ik ben heel erg tevreden en zal iedereen blijven motiveren om dit nog twee dagen vast te houden.’’

‘In de mist moet je blind navigeren’

Janus van Kasteren en zijn co-piloten Erwin van den Bosch en Frank van Hoof begonnen met nogal wat ‘zorgen’ aan de etappe van San Juan de Marcona naar Pisco. ,,In het begin was het nogal mistig. Dat was lastig rijden. Erwin heeft uitstekend genavigeerd. Je ziet niets en moet blind navigeren. Ik vertrouw hem volledig en dat pakte goed uit. De mist speelde de eerste 40 à 50 kilometer een belangrijke rol. We moesten, ondanks de mist, de gang erin houden. Op de stukken met fesh-fesh moet je snelheid blijven houden anders sta je zo vast.’’

Na 150 kilometer en de verplichte pauze van 15 minuten bij de neutralisatie kwamen Janus en zijn manschappen in het spoor van Ton van Genugten te rijden. ,,We gingen samen met Ton de duinen in. We hebben daar zo verschrikkelijk fijn en goed gereden. Het ging heel soepel en vooral vloeiend. Ja, dat was nu echt genieten geblazen.’’

In het laatste deel moesten de mannen van Mammoet Rallysport, die bij het vierde meetpunt zelfs 20 seconden sneller waren dan Gerard de Rooy, toch wat terrein prijsgeven. ,,We hebben een kwartiertje verloren, omdat we vast stonden op een duin. Jammer, maar dat mag de pret niet drukken. We zijn heel blij met de vijfde plaats in de etappe.’’
De ritwinst na 361 zware kilometers was voor Dmitry Sotnikov (Kamaz). Achter Viazovich (Maz) eindigden de Iveco-mannen Gerard de Rooy en Federico Villagra nog net voor de Renault-brigade van Mammoet Rallysport.

‘Truck en motor deden het fantastisch’
Voor de serviceploeg van Mammoet Rallysport is er vanavond en vannacht voldoende tijd om de Renault te prepareren voor de negende etappe. ,,De truck en de motor deden het fantastisch. De motor was weer 100% en dat was goed te merken in de duinen. We hopen dat de truck morgen (woensdag) hetzelfde presteert als vandaag.’’

De negende etappe brengt de rallykaravaan morgenavond terug in het bivak waar ze nu ook zijn. Het rondje Pisco – Pisco telt overigens nog wel 410 kilometer. Daarvan wordt er 313 kilometer tegen de klok gereden. de equipe van Janus begint woensdag als vijfde aan de rit. ,,Daar zijn we ook heel blij. We hebben dan minder last van stof. Het is fijn om net achter de toppers te mogen starten. ‘’

De eerste truck begint vandaag om 14.57 uur (Nederlandse tijd) aan de voorlaatste etappe. ,,Het aftellen is voor ons nu ook echt begonnen,’’ aldus een razend enthousiaste Janus, die zich met zijn teamgenoten na het smakelijke dinsdag-menu mag opmaken voor het ‘toetje’.

© Victor Eleuterio


Van Loon houdt schade beperkt na vroeg tijdverlies
Na slechts dertig kilometer in de achtste etappe raken Erik van Loon en Harmen Scholtalbers op hoge snelheid een steen in het stof van een truck. Daarbij ontstaat schade aan de ophanging. Wanneer zij de auto omhoog zetten op een redelijk vlakke ondergrond, zakt de jack in het zand. Daarbij raakt voor de vierde keer deze Dakar de jack krom. Het tweede deel van de stage maken zij geen enkele fout in de duinen en houden zij de schade beperkt.

Met name over het tweede stuk is Van Loon tevreden: “Na de neutralisatie volgde er tweehonderd kilometer met serieuze duinen. Van de kopgroep zaten daar wat mensen vast, dus hebben wij daar extra opgelet en de banden afgelaten. Daardoor verliezen we over heel dat stuk maar een kwartier. Complimenten voor Harmen, die heeft geen fout gemaakt. Dat maakt die problemen in het begin extra zuur.”

De Toyota Hilux was erg lastig te besturen na de schade. “Door die klap raakt de draagarm krom en is er een wiel kapot, doordat die jack in het zand zakt, buigt deze. Dus hebben we op de T4 moeten wachten en samen de jack afgeslepen. Daarna stuurde de auto niet goed en dan moet je nog 330 kilometer. Gelukkig hebben we de schade beperkt weten te houden en zijn er nog twee etappes te gaan. We zullen hem naar de finish brengen!”

De Rooy verkleint de verschillen, maar niet genoeg
In een zenuwslopend spannende achtste etappe heeft Gerard de Rooy zijn achterstand in het klassement van de Dakar Rally verkleind. Eduard Nikolaev raakte de leiding kwijt doordat hij bijna een uur vastzat in de duinen. De Rooy kwam echter ook een kwartiertje vast te zitten en reed in de slotfase met een krom voorwiel, zodat de Rus de schade ten opzichte van De Rooy kon beperken tot 40 minuten en 54 seconden. De grote winnaar was echter Kamaz-rijder Dmitry Sotnikov. Hij profiteerde maximaal en greep de leiding in het klassement met 26.49 op Nikolaev en 1.07.43 van De Rooy.

De top 5 van de trucks startte tussen de snelste tien motoren en tien snelste auto’s van de zevende etappe. Petronas Team De Rooy Iveco zat met drie man bij die top 5, zodat De Rooy zich gesteund wist door Federico Villagra en Maurik van den Heuvel. Daar stond tegenover dat Nikolaev op zichzelf aangewezen was, omdat teamgenoot Dmitry Sotnikov, op de tweede plaats in het klassement, in de tweede groep startte. De vijfde truck in de kopgroep was de Maz van Siarhei Viazovich.
Al op ongeveer 150 km in de 360 km lange proef werd het spannend, toen Nikolaev muurvast kwam te zitten, en Maurik van den Heuvel op zijn kant ging, terwijl het zeker twee uur zou duren voor er hulp bij hen was. Nikolaev kon op eigen kracht los komen, maar verspeelde 55 minuten. De Rooy was een van zijn secondanten kwijt.
Dat kwam hem op een kwartier te staan toen hij in de tweede serieuze duinensectie zelf vast kwam te zitten. “Het duurde lang voordat de volgende truck kwam, dus ik wist dat ik goed zat”, vertelt De Rooy. “We hadden de auto zelf al bijna los toen de Maz kwam. Die heeft me het laatste rukje gegeven.” Dat hij vast was gereden, weet De Rooy aan zichzelf. “Eigen stomme fout. Voor een duinenetappe pak ik altijd een pilletje tegen wagenziekte, maar die was ik vergeten, dus ik was misselijk.”
Ondanks het kwartiertje graven had De Rooy een marge van meer dan een uur opgebouwd op Nikolaev. Op de bumper van de Maz reed De Rooy het tweede deel van de proef. “In het stof van Viazovich maakten we een klap in een greppel, waardoor het voorwiel krom stond. In de laatste snelle sector heb ik daardoor tijd laten liggen.” Nikolaev wist op dat stuk door plankgas naar de finish te rijden de schade te beperken. Hij kwam op 36 minuten van Viazovich en 34 minuten van De Rooy over de finish.
Ondertussen waren ook Sotnikov en Van Genugten onderweg. De Rus had duidelijk in de gaten dat hij als virtueel leider van het klassement aan de proef begon en nam geen risico’s.

© Willy Weyens


Van Genugten toch nog tweede in Super Ica-stage
Het weer overeind zetten van Maurik van den Heuvel leek Ton van Genugten veel tijd te kosten in de achtste etappe van de Dakar Rally, maar leverde hem uiteindelijk toch nog de tweede plaats op. Na het optellen en aftrekken van de penaltytijden bleek dat Van Genugten slechts 22 minuten had toegegeven op etappewinnaar Dmitry Sotnikov (Kamaz). Het omvallen in de duinen kostte Van den Heuvel wel veel tijd. Hij werd geklasseerd als elfde op een achterstand van bijna vijf uur.

Met de wetenschap dat zijn Petronas Team De Rooy Iveco-teamgenoot op de kant in de duinen lag, ging Van Genugten als een speer van start in de achtste etappe, als tweede truck in de tweede golf. Vijf trucks, waaronder Gerard de Rooy, Federico Villagra en Maurik van den Heuvel, waren al een uur of drie eerder gestart. Omdat Van den Heuvel de laatste van de vijf was, moest hij dus uren wachten tot Van Genugten er was.
“Het eerste stuk van pakweg 100 km was heel snel, met feshfesh-paden. Daar kwamen we wel aardig doorheen, ondanks dat er een dichte mist hing”, vertelt Van Genugten. “Bij kilometer 132 hebben we Maurik overeind gezet. Dat kostte een half uur, maar het ging toch vrij goed, dus dan rijd je er met een goed gevoel weer vandaan.”
Van Genugten reed vanaf dat moment vol gas door om zoveel mogelijk tijd weer goed te maken. Tot 40 km voor de finish – op bijna hetzelfde punt als waar eerder teamgenoot Villagra een lekke band kreeg – reed Van Genugten een band kapot. “Dat was jammer, maar blijkbaar kan het niet één dag helemaal vlekkeloos gaan deze Dakar. Uiteindelijk was het toch wel een goede dag, blijkt later. Morgen gaan we er in elk geval nog eens goed voor zitten.”
Er was nog de stille hoop dat zou blijken dat Sotnikov een waypoint had gemist, maar dat lijkt niet zo te zijn. ’s Avonds laat, toen Van Genugten zijn tijd had teruggekregen, was er nog geen sprake van een penalty voor de Rus. Hij behoudt dus in elk geval voorlopig zijn etappeoverwinning en de leiding in het klassement.

© Rallymaniacs


De uitslag van de achtste etappe:
1 514 – DMITRY SOTNIKOV (RUS) KAMAZ 4h38m06s
2 509 – TON VAN GENUGTEN (NLD) IVECO +00:22:01
3 501 – SIARHEI VIAZOVICH (BLR) MAZ +00:23:13
4 503 – GERARD DE ROOY (NLD) IVECO +00:25:09
5 505 – FEDERICO VILLAGRA (ARG) IVECO +00:27:06
11 513 – MAURIK VAN DEN HEUVEL (NLD) IVECO +04:54:42

Het klassement na de achtste etappe
1 514 – DMITRY SOTNIKOV (RUS) KAMAZ 35h01m35s
2 500 – EDUARD NIKOLAEV (RUS) KAMAZ +00:26:49
3 503 – GERARD DE ROOY (NLD) IVECO +01:07:43
4 505 – FEDERICO VILLAGRA (ARG) IVECO +04:09:27
5 509 – TON VAN GENUGTEN (NLD) IVECO +05:09:35
10 513 – MAURIK VAN DEN HEUVEL (NLD) IVECO +11:07:15

Daarnaast is er ook nog nieuws over de Africa Eco Race 2020:
The AFRICA ECO RACE ended the 13th of January 2019 on the shores of the Lac Rose in Dakar. After the undoubtable success on all levels of the eleventh edition, organizational, sport and security wise, the organization team, most of the competitors and all people involved in the event are looking towards 2020.
During the passing of the rally in Morocco, Mauritania and Senegal this year, the organizers were glad to welcome on the bivouacs, representatives of the various administrative and sports authorities of these three countries, in order to discuss about the next edition.

Jean-Louis SCHLESSER and his team would like to announce that the 12th edition of the AFRICA ECO RACE will take place from 5th to the 19th of January 2020.
As usual, the race will be the link between Europe and Africa: the departure will be given on the Sunday 5th of January, followed by a ferry trip and during 15 days, a race through Morocco, Mauritania and Senegal to end at the famous “Lac Rose”.

A few novelties will be announced on the course side, especially in Mauritania where the construction of new tarmac roads for the assistance should offer new horizons for the competitors.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *