Uitgekiende Scania G370 betonmixers voor Rouwmaat

De Rouwmaat Groep in Groenlo nam onlangs twee nieuwe 12 kuubs betonmixers met een opbouw van Stetter in gebruik op basis van de Scania G370 8×4 met de middellange dagcabine met normale dakhoogte. Over de configuratie is samen met de dealer in Gaanderen lang nagedacht. Met als resultaat twee bijzondere voertuigen die helemaal op hun taak zijn toegesneden.
Scania G370
“Omdat wij gemiddeld 15 jaar met onze trucks doen, wil je ze zo toekomstbestendig als maar mogelijk op de weg zetten. Wat dat betreft hebben we met Scania in ieder geval het nieuwste voertuig op de markt. Bovendien maken wij in onze werkplaats optimaal gebruik van de modulaire bouwwijze bij Scania. Wij servicen zelf en hoeven daardoor minder onderdelen op voorraad te houden”, vertelt Bob Rouwmaat over de aanschaf.

Maar Rouwmaat koopt ook Scania’s omdat het bedrijf gewoon heel Scania-minded is. “Mijn opa kocht ooit de eerste en sinds die tijd is het leeuwendeel van ons wagenpark altijd van dat merk geweest.” vertelt Bob.

Maar Scania-minded of niet, als het om zaken als TCO en de configuratie van zijn wagenpark gaat, tellen voor Rouwmaat alleen de harde cijfers. “Zeker voor een betonmixer moet je goed rekenen. Tot nu toe reden wij alleen met 10 kuubs trommels op een 8×4 onderstel. Die laad je dan altijd helemaal vol en om knoeien te voorkomen is een speciale afsluitklep noodzakelijk. Dat is duur, onderhoudsgevoelig en nadelig voor de aslastverdeling. Samen met de dealer hebben we gerekend en kwamen tot de conclusie dat je door een 12 kuubs trommel op een vierasser met een langere wielbasis te zetten gunstiger uitkomt. Dat scheelt extra onderhoud aan de klep en kom je in combinatie met de 10 tons voorassen op een prachtige gewichtsverdeling bij een GVW van 39 ton.”
Scania G370
Om er zeker van te zijn dat de chauffeur héél precies kan manoeuvreren, bestelde Rouwmaat de auto’s met de geautomatiseerde Opticruise bak in combinatie met Clutch on Demand. “Dan heeft de chauffeur én de voordelen van een geautomatiseerde versnellingsbak op de weg én de precisie van een koppelingspedaal tijdens het manoeuvreren.

Rouwmaat denkt met deze nieuwe mixer een ideaal concept in huis te hebben. “We hebben ze natuurlijk net in gebruik genomen. Maar we denken dat dit ons standaard mixervoertuig wordt. Met zijn twee sturende assen draait hij kort genoeg om in stedelijke omgevingen te kunnen werken en met zijn naafreductie is hij sterk genoeg voor als de ondergrond van de locatie moeilijker wordt. En dankzij twee camera’s voor en achter op de auto en voldoende licht kunnen onze chauffeurs altijd veilig werken.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *