Categories: Lieve Poekie

Beste Babette (deel 98) wat wordt de volgende grote protestactie?


Beste Babette, na de kwalificatie in de regen, dachten we de startopstelling van de tweede Formule 1 race in Oostenrijk dit jaar te weten. Er waren echter een paar straffen uitgedeeld, omdat er was ingehaald tijdens de gele vlag, omdat er onderdelen waren gewisseld wat niet zomaar mag, daardoor zag de volgorde er bij de start iets anders uit dan we zaterdag op tv zagen. Hamilton had nog steeds de pole position voor Verstappen, daarna Sainz, Bottas, Ocon, Albon, Gasly, Ricciardo, Norris (met straf voor het inhalen onder geel), Vettel, Russell *smileys die confetti strooien*, Stroll, Kvyat, Leclerc (straf wegens hinderen van een andere coureur), Magnussen, Räikkönen, Perez, Latifi, Giovinazzi (straf wegens het wisselen van een versnellingsbak) en Grosjean, die startte vanuit de pits als straf omdat er werd gesleuteld nadat de kwalificatie was afgelopen.

Hamilton was goed weg, Verstappen volgde en wist Sainz achter zich te houden. De eerste bochten gingen goed, verderop naar achteren tikte Leclerc zijn teamgenoot Vettel aan toen hij in de binnenbocht probeerde een plekje te pakken. Nog voor het afronden van die eerste ronde kwam de safety car de baan op om de auto’s af te remmen zodat de marshalls veilig de resten van Vettels achtervleugel van de baan konden halen. Het zorgde voor de eerste uitvaller: het Steigerende Paard van Vettel werd meteen naar binnen gerold. Leclerc maakte van de gelegenheid gebruik om meteen een pitstop te doen en kwam achteraan te rijden. Russell lag nog steeds op de elfde plek, maar maakte een uitstapje door de grindbak en viel ver terug. Een ronde nadat de safety car weer naar binnen was, kwam ook Leclerc weer naar binnen, zijn auto was retired door schade aan de vloer. De roze auto’s van Racing Point kwamen lekker naar voren, Stroll kwam de top 10 binnen en Perez zat daar net buiten. Sainz viel wat terug en moest zowel Bottas als Albon voor laten gaan, terwijl Ricciardo probeerde om voor zijn teamgenoot Ocon te komen.

In ronde 25 kwam Verstappen als eerste binnen voor de reguliere pitstop en viel daarmee terug naar plek 3, achter de twee Zwarte Pijlen. Achter hem volgde Gasly, die een goede startpositie had maar als was teruggezakt uit de top 10 vandaan, door de pitstop kwam hij nu achteraan te rijden. De een na de ander kwam nu naar binnen voor andere bandjes, maar bij Ocon duurde het wat langer, want zijn Renault werd de pitbox ingerold en werd daarmee de derde uitvaller. In de vijfenveertigste ronde was Räikkönen als laatste dan ook binnen gekomen voor een bandenwissel. Omdat hij op hardere banden was gestart, kon ie lang doorrijden. Nu iedereen binnen was geweest, reed Hamilton weer aan de leiding, op 5 seconden voorsprong van Verstappen, die Bottas op bijna 10 seconden afstand hield. Daarachter volgden Albon, Perez, Ricciardo, Stroll, Sainz, Norris, Kvyat, Giovinazzi en Räikkönen die streden om de elfde plek, Grosjean, Magnussen, Latifi, Russell en als laatste Gasly.

Er was een stuk minder drama en contact dan vorige week. Opeens zaten we al in ronde 67, toen Bottas een aanval deed op Verstappen, die hij inmiddels dicht was genaderd. Het duurde ruim een rondje, maar Bottas kwam voorbij aan Verstappen. Dankzij de vroege pitstop waren de banden onder de Rode Stier niet meer zo fris, en het gat naar Hamilton werd zoetjes aan al wat groter. Dik 20 seconden achter Verstappen reed teammaat Albon, die werd opgejaagd door Perez. Een nette prestatie voor de Roze Point, want hij was als zeventiende gestart. Door die ruimte naar Albon kon Verstappen zonder een plek te verliezen nog een keer naar binnen voor een nieuw setje zachte en griprijke banden. Net voor de laatste ronde werd het nog even spannend toen Perez voorbij probeerde te komen aan Albon en daarbij zijn voorvleugel beschadigde, maar in tegenstelling tot vorige week konden ze beiden op de baan blijven. Hamilton kwam als eerste onder het zwartwit geblokt door, gevolgd door zijn teammaat Bottas, daarna de Rode Stieren van Verstappen en Albon. Perez verloor net voor de finishlijn een plek aan Norris en werd zesde. Daarna Stroll, Ricciardo, Sainz en Kvyat, die het laatste puntje pakte. Räikkönen, Magnussen, Grosjean, Giovinazzi, Gasly, Russell en Latifi maakten de lijst compleet.

Er waren na de vorige race wel een paar dingen veranderd. Dat de 3 snelste coureurs naast hevig blazende auto’s en koelapparatuur een paar vragen moesten beantwoorden, was helaas voor het gehoor hetzelfde gebleven. Ondertussen was er snel een groen tapijt uitgerold over de finishlijn, en moesten Verstappen, Bottas en Hamilton over de groene loper naar het vierkantje waar ze tussen de bloembakken via een afstand bestuurbaar karretje hun beker kregen. De blazers van het rookgordijn mogen wel wat aangepast worden, want de mondkapjes werden bijna van hun gezicht geblazen, maar de raceleiding had in ieder geval hun best gedaan om er nog iets van een show van te maken, en dat is prijzenswaardig voor de kijkers thuis.

Maandag hadden we onze eigen race, de zandrace *smiley die in z’n handen wrijft* laden bij de loswal die Oude Zeug word genoemd, achter de dijk langs het IJsselmeer, in het niemandsland voorbij Wieringerwerf. Via de dijkweg reden we langs schapen, lama’s, windmolens, alpaca’s, akkers vol gewassen waar trekkers rondreden en mensen gebukt stonden om de groente uit het gebladerte te snijden. Langs een parenclub, schapen met gekrulde horens, het gemaal van Lely, het leugenbankje bij de minirotonde, via de provinciale weg langs nog meer weilanden, koeien, paarden, ponies, een golfbaan, een vakantiepark met huisjes en een restaurant, geitjes en kippen, keurig aangeharkte volkstuinen en verwilderde bermkanten waar we de nodige vlinders en insecten op het voorraam kregen. Via de slingerweg reden we naar de andere dijkweg, waar we uitkeken over het IJsselmeer, zeilboten, een strandje, maar ook de Vier Noorden Koggen, een stoomgemaal waar nu een museum in is gevestigd, met schuin daarachter een klussie waar we nog eens in een hachelijke positie hebben gehangen. Langs de verkeersregelaar dan de dijk af, via een weggetje dat speciaal voor dit werk is aangelegd, zodat we niet tussen de huizen door hoeven te rijden met die grote karren. En zo kwamen we dan op het werk uit, een zandvlakte waar collega’s al aardig wat kuubs neer hadden gegooid, ingesloten tussen achtertuinen van de huizen die in de loop der jaren om wat er dan ook stond waren heen gebouwd. Het was een mooi toertje.

Op de radio ging het over de boeren, zij gaven aan geen actie meer te zullen voeren, als minister Schouten uiterlijk 21 juli de aangekondigde voerregels van tafel veegt. In de loop van de dag kwam de minister met een reactie: dat gaat niet gebeuren. Voor het einde van de dag kwamen de boeren ook alweer met een antwoord: dan volgen er meer acties *smiley die in z’n handen wrijft* van alle sectoren die je stuk kan maken in een land, is de productie van voeding toch wel de laatste die je tegen je in het harnas moet jagen. Misschien vind minister Schouten de Roemeense plofkip, volgespoten met water en antibiotica, gewoon beter smaken, dat kan natuurlijk ook. Ze zou eens met een minister van Volksgezondheid kunnen gaan praten, of die bij de experts kan navragen of dat eigenlijk wel zo gezond is. Alhoewel *smiley die achter z’n oor krabt* als ze geen probleem maken van kankerverwekkende stoffen in paracetamol, dan zal een stukje vlees van slechte kwaliteit uit het buitenland ook geen probleem zijn, zolang iemand maar 1 of 2 sterren op het etiket stempelt.

Dinsdag hadden we een ander ritje, grond laden achter de gemeentewerf van Heemskerk, en lossen in de nieuwbouwwijk in Alkmaar. Lange stukken over de snelweg en de Ring Alkmaar, tijd genoeg dus om naar de radio te luisteren. Na het bericht van de boeren gisteren, dat ze doorgaan met actievoeren, werd het bulletin deze ochtend geopend met de mededeling dat de Veiligheidsraad geen landelijk verbod kan invoeren op protesteren danwel demonstreren met landbouwvoertuigen. Zoiets moet per veiligheidsregio worden geregeld.

Het komt wel goed uit dat de politie heeft kunnen oefenen met de boerenprotesten, want binnenkort komen ook de gemeenteraden in actie. Al jarenlang word er beknibbeld op het bedrag dat van de overheid naar de gemeentes gaat. Terwijl ondertussen steeds meer werk ook van de landelijke instanties naar de gemeente-instanties word doorgeschoven. Renovatie en nieuwbouw van scholen word door gemeentes betaald, zo leerden we onlangs. Maar het opvangen van verwarde types en pubers die tussen wal, schip, gebroken gezin en school in vallen, moeten gemeentes sinds een jaar ook zelf aanpakken. Er is ondertussen al bezuinigd op het schoffelen van het openbaar groen, buurthuizen en bibliotheken zijn gesloten, alles om de begroting kloppend te krijgen. En als er dan word aangeklopt bij de dienstdoende wethouder *smiley die begint te tandenknarsen* dan vraagt ie wat het probleem is, want de begroting van jullie gemeente klopt toch? Er staan toch maar heel weinig gemeentes onder curatele? Waar maak je je druk om? Nou inderdaad, waar maken we ons druk om, de begroting klopt inderdaad. Dat alle openbaar groen word vervangen door makkelijk te maaien gras, dat het opleidingsniveau langzaam achteruit zakt omdat bibliotheken moeten sluiten, dat jongeren op straat rondhangen en kattekwaad uithalen omdat er geen buurthuis is, of geen sociaal werker die ze kan helpen bij de situatie waar ze in zitten, dat is blijkbaar geen enkel probleem. Laat steden en dorpen maar langzaam verruïneren, zolang Amsterdam en Rotterdam mooi op de foto kunnen staan dankzij de enorme inkomsten uit toeristenbelasting en parkeerkaartjes, en de begroting van elke gemeente een beetje kloppend is, gaat het helemaal geweldig in Nederland.

Of mensen uit de gemeenteraad ook met honderden electrische karretjes en bermmaaiers achter mekaar aan naar Den Haag zullen rijden om te protesteren, dat werd niet helemaal duidelijk. Er is wel een kans dat als zoiets gebeurt, de uitkomst anders word dan bij eerdere grote protesten. Undercover agenten gaan namelijk ook in staking, ze krijgen net zoveel betaald als andere agenten, ook al hebben die niet de extra opleiding gedaan om undercover te kunnen werken *smiley die zit te mokken* en dat is natuurlijk niet eerlijk! Daarom gaan ze voorlopig alleen maar kantoorwerk doen, en lopen ze niet buiten onder koffers. Er zijn zo hier en daar wel eens filmpjes opgedoken met daarbij de uitleg dat je ‘boeren’ of ‘bouwers’ ziet rellen, waarbij de politie word uitgelokt tot er met honden en ME’ers word opgetreden, waarna die ‘boer’ of ‘bouwer’ die zo liep te rellen, stilletjes achter de ME tussen de coulissen verdwijnt. Eigenlijk wil ik het niet geloven, maar volgens ooggetuigen zijn het undercover agenten die doen alsof ze bij de protesterende menigte horen, en zo nu en dan express wat gaan rellen, zodat de politie een excuus heeft om de menigte uit elkaar te drijven of om de media wat spectaculaire beelden te laten zien van wat voor boefjes er allemaal bij zo’n protestactie rondlopen. Ik vraag me af of er ook echt iets van te merken is, als er binnenkort weer een grote actie op poten word gezet. Of dat de narco-staat weer wat gaat groeien, nu er geen undercover infiltranten in het netwerk zitten.

Uiteindelijk zijn we zo fanatiek bezig geweest, vooral in het communiceren met de andere auto’s die er reden, over waar en wanneer we zouden gaan schaften, dat aan het einde van de dag de mijk van het bakkie het begaf *smiley die met z’n spierballen rolt* ik had zo fanatiek mijn stem zitten verheffen, dat ik het knoppie kapot had gedrukt. Nog even langs de garage voor een nieuwe dus, want dat maakt het communiceren op het werk wel een stuk makkelijker.

Woensdag mocht ik uitslapen, even een dagje rust, tijd voor mezelf. Tijd om mezelf eens flink te verwennen ook *smiley die in z’n handen wrijft* want ik ging een proefritje maken met een nieuwe motor. Na dat akkefietje zaterdag, waarbij ik weer eens op de verkeerde manier afstapte, was het nu toch wel tijd om te gaan kijken voor iets wat lichter en lager is, met een automaat. Na wat struinen over internet kwam ik uit in de tweestrijd tussen een NC750X DCT en een Africa Twin DCT, beiden Honda, want een ander merk dat een automaat levert, kon ik niet vinden. Jaren geleden al eens een NC700 DCT gereden, toen kwam het nog een beetje op me over als een opgevoerde brommer. Vooral omdat tijdens diezelfde demodag ook een VFR1200 DCT klaar stond, en dat is gewoon een magistrale machine. Nu is er dus 50 cc bijgekomen, de DCT (automaat) is weer verder doorontwikkelt, al vond ik dat systeem tijdens die demodag ook al goed werken. Met de NC toerde ik via rotondes (om de automaat te tergen) en slingerweggetjes naar Vader en Moeder toe. Of eigenlijk naar Oma, waar Vader en Moeder na een grondige opruimsessie samen met de Ooms en Tantes gezamenlijk zaten te lunchen. Oma’s huis was een stuk ruimer geworden opeens, en stiekem moest iedereen even naar die glimmende brommer kijken die pontificaal op de stoep was geparkeerd. Goedkeurende blikken en Vader die ook even het gas opentrok op een afgesloten terrein, lieten mij weten dat dit wel een goede keuze zou zijn. De NC rijd lekker, de automaat is fantastisch, de zithoogte is lager dan bij de Varadero, het gewicht ligt minder hoog, eigenlijk was de beslissing al gemaakt voordat ik de straat uit was gereden, maar voor het idee moest ik natuurlijk tegen de verkoper zeggen dat ik er nog een nachtje over zou slapen.

Donderdag mocht ik de DCT weer inruilen voor jouw PDK-bak. Wederom reden we van de Oude Zeug bij Wieringerwerf naar Medemblik, maar nadat we rustig hadden staan wachten tot we aan de beurt waren, schoot jouw automaat alweer in storing *smiley die met z’n ogen rolt* nog voor we de eerste vracht hadden geladen, moest de boel alweer gereset worden. En na het kiepen van de tweede vracht, bleef de automaat in de versnelling hangen, ook al stond ie niet in manueel, en moest ik zelf gaan opschakelen met het flippertje achter het stuur *smiley die op het stuur zit te trommelen* tuurlijk, tuurlijk, op een doordeweekse werkdag rijd ik met jou meer kilometers dan wat ik op een vrije dag tijdens een proefritje doe, dus is de kans dat ik opmerk dat jouw PDK iets verkeerd doet, groter dan de kans dat ik iets merk bij de DCT-bak. Maar nu vond ik het toch wel heel opvallend, bijna toevallig, dat jij weer begon te knoeien terwijl ik gister heb gemerkt dat het ook goed kan werken. Misschien had je wel een humeurtje hoor, dat kan ook. Gisteren scheen het zonnetje en was het heerlijk toerweer, vandaag was het regenachtig. In de verte zagen we de zonnestralen door het wolkendek priemen, maar boven Medemblik en omgeving hing een dikke, donkere lucht waar zo nu en dan ook wat regen uit viel.

Bij het CDA waren verkiezingen, om een nieuwe partijleider (of –lijder?) aan te wijzen. Mona Keizer was het niet geworden, die viel in de eerste ronde al af, de strijd ging nu tussen Hugo de Jonge en Pieter Omtzigt. Na wat strubbelingen met de zogenaamde veiligheid van het digitaal stemmen, had het er alle schijn van dat de boel zo was opgezet, dat De Jonge zou winnen. De knappe man die we vaak naast minister-president Rutte hadden zien staan tijdens de persconferenties omtrent corona. Minister bloemenschoen, altijd goed gekleed met fleurig schoeisel onder zijn strakke pakken. Een beetje sexappeal heeft hij wel, met zijn charmante lachjes, die soms nogal afleiden van wat hij nu eigenlijk te vertellen heeft. Of waren het zenuwlachjes, van de nervositeit, omdat hij stug probeerde vol te houden dat er echt geen tekort aan mondkapjes zou zijn, terwijl iedereen ondertussen al wist dat mensen in de ziekenhuizen slechts 2 mondkapjes tot hun beschikking hadden op een werkdag, die gewassen werden en de volgende dienst weer opnieuw werden gedragen. In verzorgingstehuizen waren helemaal geen mondkapjes, en ook tandartsen konden er moeilijk aan komen, maar Hugo hield vol dat er geen probleem was *lachje* en dat we ook niet zouden praten over ‘wat als er een tekort is’ *lachje* want we zouden gewoon gaan voorkomen dat er een tekort zou optreden *lachje*. Omtzigt daarentegen, ook strak in het pak maar met iets saaiere schoenen, was al tijdenlang bezig om de papieren van de Belastingdienst boven water te krijgen, waarmee we iets wijzer konden worden waarom sommige ouders jaren na dato vele duizenden euro’s aan kinderbijslag en kinderopvangtoeslag terug moesten betalen. Tijdens debatten haalde hij fel uit, ondanks alle tegenwerking bleef hij ermee bezig, en nu blijkt ook dat het daadwerkelijk iets heeft uitgehaald. Natuurlijk, je kan een politicus niet aan 1 gelegenheid vastpinnen, maar op wie denk je dat het volk eerder zou gaan stemmen? Een charmante leugenaar of iemand die zich daadwerkelijk inzet voor het volk? Volk dat dan ook nog eens onterecht ergens van is beschuldigd, wat Omtzigt een soort van Robin Hood-status geeft. Zal er volgend jaar sowieso nog iemand op het CDA stemmen, of gaan alle rode vinkjes naar PVV, FVD en de Boerenpartij?

Vrijdag mochten we weer naar Wieringerwerf – Medemblik, met een paar auto’s minder en ook 1 boot minder, zodat we evengoed bijna een hele dag werk zouden hebben. Ik kon mijn lachen bijna niet inhouden toen ik op de radio hoorde dat diëtisten een menu hadden samengesteld voor mensen die moeten herstellen na een stevige corona-aanval. Zeker wanneer je aan de beademing hebt gelegen, is de spieropbouw in je lichaam zo verminderd dat je genoeg eiwitten moet eten om, in combinatie met fysiotherapie en trainen, aan te sterken tot je weer normaal kunt functioneren. Wat er dan vooral word aangeraden zijn melk en andere zuivelproducten, vleeswaren en peulvruchten *smiley die grinnikt in z’n knuistje* er werd in dezelfde zin meteen achteraan verteld dat het voor vegetariërs wel een uitdaging is, en voor die vegan-hippies bijna helemaal niet te doen. Dus kom je iemand tegen met een grauwe teint op het ingevallen gezicht, die moeite heeft om op normaal tempo te kunnen lopen, en scheten laat alsof het op een mitrailleur is gaan zitten, dan is dat waarschijnlijk iemand die jaren geleden zijn of haar leefstijl helemaal heeft omgegooid om gezond te gaan eten, lekker vegan, de wereld redden, geen dieren mishandelen om op te eten, alleen maar konijnenvoer zitten knabbelen de hele dag en je helemaal heppie voelen in je ubergezonde lichaam *smiley die diervriendelijk door het plantaardige gras huppelt* en vervolgens worden ze ziek, ondanks dat ze zo ‘gezond’ zijn, en moeten ze juist de dingen eten die ze al die jaren hebben afgezworen. Dus zit er niks anders op dan dat ze zich helemaal scheel eten aan de bonen, linzen en kikkererwten. Ik weet niet of je wel eens een goede Chili con Carne hebt gegeten, maar dan wil je de volgende dag echt wel een tijdje met de ramen open rijden *smiley met een vuige grijns* als je de hele dag niks anders eet dan konijnenvoer, word je vanzelf een beetje konijn. Van een flinke schrik kun je al bijna dood neervallen, en je bent ongecontroleerd overal aan het keutelen. Misschien is een Oudhollandsch menu, met zo nu een dan een stukje dood dier, (verwerkte) melk, eieren, en daar omheen een flink bord vol groente en een paar stuks fruit, niet eens zo slecht idee.

Na 9 vrachten was de boot leeg, we mochten nog even naar Schagen toeren om daar een vracht zand te laden voor een sportveld, dat achter een gesloten hek op een beachhandbalveld naast het voetvalveld kiepen, om daarna door te rijden naar de zaak. Nog even snel de kleppen smeren voor het weekend, daarna snel naar huis, even andere kleren aan en spontaan een keertje de kroeg in. Waar, heel toevallig, ook een paar collega’s waren. Werd het toch nog een latertje…

Zaterdag rustig aan opgestaan, met een kater op schoot een tijdje voor de tv gezeten. Toch maar eens douchen, motorkleren aan en met de grote, hand- en voetgeschakelde brommer naar Zusje toe, die haar verjaardag vierde. Even opscheppen over de nieuwe motor die is besteld, terwijl de Nichtjes af en aan liepen met drinken en hapjes en wel 3 verschillende soorten taart, die ze zelf hadden gebakken samen met mama, het was heerlijk vertoeven op het terras en in het zonnetje.

Toch moesten we ook weer een keertje naar huis, want die middag werd er weer gekwalificeerd voor de Formule 1 race in Hongarije *smiley die in z’n handen wrijft* er word wat regen voorspeld voor de zondag, en het is een circuit met wat langzamere en korte bochten, zodat de Rode Stieren in het voordeel zouden moeten zijn, ten opzichte van de Zwarte Pijlen die het vooral op de lange rechte stukken wat beter doen. In de vorige races zagen we al: Mercedes is snel, net als vorig jaar; zodra de lichten uit gaan, gaan ze er vandoor en haal je ze alleen nog in met pitstop-strategieën en wanneer ze worden opgehouden door achterblijvers die op een rondje worden gezet. De uitslag van de kwalificatie liet zien dat Red Bull de boel toch niet helemaal onder controle heeft. Hamilton en Bottas staan met de Zwarte Pijlen op de eerste rij, daarachter Stroll en Perez met de Roze Point, dan Vettel en Leclerc met de Steigerende Paarden, daarachter pas Verstappen met de Rode Stier, Norris en Sainz met de McLaren, en Gasly op plek 10 met het Pinkenbulletje. Daarachter Ricciardo, Russell *smiley die confetti strooit* Albon, Ocon en Latifi. De Williams gaan lekker, vorige week stond Russell ook als twaalfde gekwalificeerd, en nu waren beide coureurs door naar Q2. Magnussen, Kvyat, Grosjean, Giovinazzi en Räikkönen staan daar nog weer achter *smiley die in z’n handen wrijft* dat kan nog een spannende middag worden straks!

Of je nu een rondje met je brommer gaat toeren, of lekker op de bank blijft zitten voor de race, evengoed iedereen allemaal een fijne zonnigdag.

Alex Miedema

Recent Posts

De levens van de 58-BJS-2

De Scania R500 NGS met kenteken 58-BJS-2 is halverwege 2017 nieuw afgeleverd aan Bergsma Transport uit Follega. Op 10 september…

22 uur ago

Beste Babette (deel 108) terug aan het werk

Beste Babette, maandag was de vakantie echt helemaal voorbij, en mocht ik weer met jou op pad. Aan de teller…

22 uur ago

Beste Babette: reisblog Porsche museum en stuwdam

Beste Babette, zoals je weet zijn er de afgelopen paar weken geen kilometers gemaakt met de vrachtwagen, maar met de…

1 dag ago

De oogst van week 39 2020

De week begon op de Nürburgring en ging via Vuren en een tankstop op 'e Lemmer, bij de nieuwe Volvo's…

2 dagen ago

Fryske primeur: de nieuwe Volvo reeks bij LVS in Leeuwarden te zien

Nog geen twee weken na de opening heeft LVS in Leeuwarden al een hele leuke primeur te pakken: het is…

2 dagen ago

Het digitaal museum: Rewaco

Is het een auto of een motor? Dit is een vraag die ik (Vincent Smit, red.) regelmatig hoor als ik…

3 dagen ago