Amphicar: een matige auto en een verschrikkelijke boot in één


De Amphicar was een creatie van de West-Duitse Hans Trippel. Tussen 1961 en 1965 zijn er 3.878 exemplaren gebouwd. De meeste daarvan werden naar de USA geëxporteerd, 99 stuks werden omgebouwd naar rechts gestuurd, voor de Britse markt. De auto was uitgerust met de 1,2 liter viercilinder motor uit de Triumph Herald. Deze motor, met slechts 38 pk, dreef op de weg de achterwielen aan en in het water twee polyamide propellers. De cabrio had op de weg een topsnelheid van 115 kilometer per uur, in het water 12 kilometer per uur. Deze gegevens verraden al een een beetje dat hij dezelfde problemen heeft als de meeste amfibievoertuigen. Doordat je bepaalde concessies moet doen blijf je vrijwel altijd met een voertuig zitten wat niet bepaald geweldig op de weg is, en in het water ook niet bepaald een uitblinker.

De Amphicar werd bij Quandt (grootaandeelhouder van BMW) gebouwd in de fabrieken in Lübeck en Berlin-Borsigwalde. Waar alle voorgaande amfibievoertuigen voor militair gebruik ontworpen waren, was de Amphicar het eerste amfibievoertuig voor ‘Jan met de pet’.

Als je een Amphicar in het echt wilt zien kan dat onder andere in Technik Museum Sinsheim, PS Speicher in Einbeck, Technoseum in Mannheim en Autoworld in Brussel.


Meer amfibievoertuigen kun je hier vinden. Dit is een artikel in de ‘digitaal museum’ reeks, een encyclopedisch overzicht van bijzondere voertuigen. Klik hier voor de index.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *