Suzuki Cappuccino: Kei-gave cabrio-targa-coupé


Kei-cars zijn in Japan heel logisch: auto’s die onder bepaalde buiten- en motormaten hebben vallen in een lager belasting- en verzekeringstarief. In Europa zijn ze op dat vlak vaak ook wel iets goedkoper, maar zijn de verschillen niet zo extreem als in Japan. Bovendien is de gemiddelde Europeaan een stukje langer en breder als de gemiddelde Japanner. Veel type’s komen deze kant dus niet op. Een leuke uitzondering is de Suzuki Cappucino.

Van 1991 tot en met 1998 werd de Suzuki Cappucino in de fabriek te Kosai gebouwd. Door diverse weg te halen panelen kun je de auto in vier uitvoeringen rijden: coupé, T-top, targa en volledig open cabriolet. Als je alle panelen in de auto o hebt geborgen is de laadruimte wel compleet gevuld. Je tas met schone onderbroeken dan maar op de achterbank leggen is ook geen optie: die is er niet.

De Cappuccino was uitgerustmet een 657 cc grote motor. Hij meet 330 bij 140 centimeter, bij een wielbasis van 206 centimeter. Als er twee mensen in zitten is de gewichtsverdeling 50% op de vooras en 50% op de achteras, wat bijzonder prettige rij-eigenschappen als gevolg heeft.

Er waren eigenlijk maar twee concurrenten van de Suzuki Cappuccino: de Autozam AZ-1 en de Honda Beat. Samen werddit trio ook wel het sportieve Kei-car ABC-genoemd.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *