Mini 9X: dit had de best verkochte auto van Europa kunnen zijn


Eind jaren ’60 ging Alec Issigonis nadenken over een opvolger voor zijn beroemdste geesteskind, de Mini. Hij wide een auto bouwen voor 4 volwassenen, wat bagage, fatsoenlijke specificates en dat 5% goedkoper dan de Mini.

De uitkomst hiervan was deze Mini 9X, een tweedeurs hatchback et een iets vierkanter design dan we gewend waren. Ook de 850 cc motor en de versnellingsbak van de auto kwamen uit de pen van Sir Issigonis. Deze motorhad minderservice nodig dan die van de Mini en woog bovendien 40% minder. De auto was verder uitgerust met hydraulische vering.

Deze nieuwe body-variant, die we nu kennen als hatchback, zorgde voor meer ruimte voor passagiers en bagage. Het management van British Leyland uit deze periode staat bekend om hun oerdomme beslissingen. Eén van de grootste uit die categorie is misschien wel om precies niks met dit ontwerp te doen. Volkswagen en FIAT kwamen niet veel later met hun eigen hatchback modellen en haalden daarmee enorm veel succes.

Had deze auto voor British Leyland kunnen doen wat de Golf voor Volkswagen deed? We zullen er nooit achter komen. Gelukkig bestaat het prototype nog wel, deze is te bewonderen in het British Motor Museum.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *