Scania 10×4 Quadro van Veldhuizen: als elke centimeter telt!

Veldhuizen Wagenbouw heeft op basis van een Scania 10×4*6 een bijzonder compact voertuig ontwikkeld voor de wegenbouw sector. Met deze oplossing past de kipper binnen de wettelijke afmetingen voor de dieplader-aanhangwagen én is er een hoog laadvermogen voor asfalttransport.
Scania G450
De Scania G450 kwam als volledig luchtgeveerde vijf asser af fabriek waarna Veldhuizen in Groenekan het chassis inkortte en de assen opnieuw een plek gaf. Alle assen zijn dus origineel Scania. De tweede vooras blijft op originele positie . Links voor een 325 liter grote brandstoftank. As 3 /4 /5 Worden op 1.310 mm geplaatste voor een ideale Aslast verdeling Door alle componenten zoals luchtketels en de accu’s een andere plaats te geven binnen- en aan het chassis slaagde Veldhuizen er in om een bijzonder compacte en wendbare vijf-asser te bouwen binnen de acht meter totale lengte. Dat is de lengte vanaf de voorbumper tot aan de vangmuil koppeling. Die maat is belangrijk met het oog op het trekken van dieplader-aanhangwagens binnen de wettelijke afmetingen.
Scania G450
Efficiënt en duurzaam
Om binnen de legale lengte te blijven worden meestal vaak vier-assige kippers ingezet voor de dieplader. Na het lossen van de aanhangwagen worden deze voertuigen ingezet voor de aanvoer van asfalt, maar door het lagere laadvermogen is dat weinig efficiënt. Doordat de Scania een fors hoger laadvermogen heeft dan de gebruikelijke vier-assers neemt de kipper per rit 10 tot 12 ton meer asfalt mee. Het maximale GVW van de vijf asser bedraagt 46 ton en bij een eigen gewicht van 16,4 ton resulteert dat in een laadvermogen van bijna 30 ton. Dat scheelt op iedere twee ritten een rit, en dat betekent meer efficiency en beduidend minder uitstoot. De compacte Scania 10×4 is dan ook dé oplossing voor wie met een dieplader met bijvoorbeeld een asfalteermachine naar het werk moet.

Optimaal benut
De Scania is een G450 10×4 en dus geen XT model. Dat type heeft namelijk een dikkere voorbumper waardoor de lengte groter wordt. De Scania is voorzien van de ruime CG17N cabine waarin zelfs een rustbank gemonteerd kan worden. De opbouw is een 20 kuub grote, geïsoleerde Hyva asfaltkipper met aluminium milieukleppen. Er is optimaal gebruik gemaakt van de minimale ruimte aan het chassis waardoor zaken als de spuitbus voor de laadbak, de schep en een gereedschapskist een plek kregen aan het chassis. Ook aan een RVS opbergkist voor benodigdheden is gedacht. Die vond een plekje aan het kopschot.
Scania G450
De Jong Zuurmond
De eerste Scania Quadro werd geleverd aan De Jong Zuurmond in Beesd, het bedrijf van Dakar-rijder Gerrit Zuurmond heeft inmiddels ook al een tweede exemplaar besteld. Ook andere bedrijven in de asfalt sector hebben inmiddels bestellingen geplaatst waardoor er al tien Scania Quadro trucks van Veldhuizen uit Groenekan aan zitten te komen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *