Defenture ATTV ‘VECTOR’, een militaire 4×4 met Dakar ervaring

Defenture ATTV
Criticasters vragen zich wel eens af wat het nut van de Dakar rally nu eigenlijk is. Maar de technieken en ervaringen uit de rally vinden ook haar weg naar het ‘echte’ leven. Een mooi voorbeeld daarvan is de Defenture ATTV ‘VECTOR’, ontwikkeld door enkele Nederlandse Dakar-veteranen.
Defenture ATTV
Omdat ze in het Nederlandse leger gek zijn op afkortingen wordt het voertuig ook wel de VECTOR genoemd: Versatile Expeditionary Commando Tactial Off Road. Er zijn 75 stuks in gebruik bij het Korps Commandotroepen, een speciaal onderdeel van de Koninklijke Landmacht, waar ze Mercedes-Benz G-klasses vervangen.
Defenture ATTV
Hieronder de auto in feiten op een rij, zoals genoemd op defenture.com.
Defenture ATTV
Lengte: 5100 mm
Breedte: 1800 mm
Hoogte: 2205 mm
Hoogte (voor luchttransport, ringaffuit ingeklapt): 1870 mm
Oploophoek: 46,5°
Afloophoek: 43,5°
Bodemvrijheid: 340 mm
Laadvermogen: 1440 kg
Maximaal totaal voertuiggewicht: 4700 kg
Defenture ATTV
Type motor: 3.2 Liter 6 cilinder, geschikt voor meerdere brandstoffen
Maximaal vermogen: 160 kW
Maximale koppel: 500 Nm
Brandstof types: F34, F35, F44, F54, F63
Brandstof tank: 115 liter
Operationeel brandstofbereik: 800 km
Aandrijving: 4×4
Versnellingsbak: 6-traps automaat
Tussenbak: Hi/low gear + sper
Voor- en achterdifferentieel: open met sper
Banden: 275/70 R18
Velgen: 18 inch
Defenture ATTV
Transporteerbaar in een Boeing CH-47 Chinook
Transporteerbaar onder een Boeing CH-47 Chinook
Doorwading tot 750 mm diepte (optioneel tot 860 mm)
Draaicirkel 13,50 meter (optioneel 9 meter met 4 wiel besturing)
Inzetbaar van -32 graden Celsius tot en met + 49 graden Celsius volgens STANAG 4370, AECTP 500
Gescheiden IP 67 24V elektrische circuits (STANAG 2601) voor het voertuig en voor de communicatievoeding, schakelbaar voor noodstart
Modulaire ballistische bescherming (optioneel: STANAG niveau 1)
Defenture ATTVDefenture ATTVDefenture ATTVDefenture ATTVDefenture ATTV

Nog meer lezen? De collega’s van terrein.nu mochten er zelf in rijden!

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *