Porsche 597 Jagdwagen: omdat de Cayenne voor watjes is

Porsche 597 Jagdwagen
Voorheen kenden we Porsche vooral van de 911, de sportwagen waarmee het Duitse merk al 50 jaar lang probeert een goed sturende auto te maken. Is die cynische ondertoon terecht? Wel als je hoort dat ondanks de wereldwijde faam, er toch een heuse terreinwagen aan te pas moest komen om het merk uit de rode cijfers te houden. De hele wereld sprak er schande van, een sportmerk moet niet opeens door de prut willen banjeren. Bij de Mercedes ML werden de wenkbrauwen gefronst, met het onthullen van de BMW X5 trokken ook de mondhoeken naar beneden, maar een Porsche op hoge poten? Grote schande! Toch was het nieuwe segment, dat van de luxe SUV die ook echt in het terrein kan rijden, ontstaan en met een noodvaart enorm gegroeid.
Porsche 597 Jagdwagen
Terwijl off-road rijden eigenlijk al jarenlang in het DNA van het merk zit. Bij de liefhebbers van oude trekkers is Porsche geen onbekend merk, tegenwoordig schijnen de prijzen zelfs weer flink te stijgen van modellen als de Junior, Standard, Master en Super. En nog voordat de naam Porsche, wat eigenlijk gewoon de achternaam is van de Tsjech Ferdinand, een merknaam werd, bouwde de technisch zeer pientere Ferdinand al diverse typen voertuigen. Van een Mercedes racewagen tot een amfibievoertuig voor het leger, alles wat zich op wielen of rupsen voortbeweegt, kon hij maken.
Porsche 597 Jagdwagen
Tussen de tractoren en de P.C. Hooft-trekkers Cayenne en Macan zit echter nog een tussenstap. Niet lang na de Tweede Oorlog, Porsche had de houtzagerij als dekmantel in Gmünd, Oostenrijk afgeschud en was weer terug gekeerd naar Duitsland, kwam Ferdinand te overlijden. Zijn zoon Ferry zat inmiddels ook in het bedrijf en richtte zich vooral op de sportwagens, zowel voor de welgestelde medemens die graag van bochtige wegen genoot, als voor de racerij. Toch werd er ingeschreven toen het Duitse leger een opdracht uitzette om een auto te ontwikkelen voor militaire doeleinden.
Porsche 597 Jagdwagen
De Porsche 597 Jagdwagen, met de koosnaam Jagdwagen, werd ontwikkeld volgens het inmiddels bekende Porsche-recept: een lichte auto met een viercilinder boxermotor achterin. Het is niet geheel ondenkbaar dat zoon Ferry wat oude tekeningen van vader Ferdinand heeft gebruikt voor dit concept, want voordat de Tweede Wereldoorlog begon, werd er een Porsche Typ 62 gebouwd, een verbeterde versie van de Volkswagen Kübelwagen. Die trouwens weer gebouwd was op basis van de KdF-Wagen, de voorloper van de auto die we nu kennen als Volkswagen Kever. Jawel, de auto waarvan de eerste exemplaren door Ferdinand Porsche werden gemaakt en getest.
Porsche 597 Jagdwagen
Er zijn ongeveer 70 of 71 exemplaren gebouwd, waarvan 41 of 49 voor de particuliere kopers. Cijfers uit die tijd zijn, ondanks de strakke administratie, niet bij elke informatiebron hetzelfde. De reden dat er ook auto’s voor de civiele markt werden gebouwd, was omdat Duitsland na dat hele akkefietje met het Derde Rijk en het overmeesteren van andere landen, eigenlijk geen leger meer mocht hebben. De luxe uitrusting en verkooppraatjes over het rondrijden over je landgoed, moesten verhullen dat deze 990 kilo wegende auto met 50 pk door serieus terrein heen kon worstelen, inclusief bemanning en bewapening, en op de verharde wegen 100 kilometer per uur kon halen. Uiteindelijk ging de hele opdracht niet door, waardoor er na de prototypes en testvoertuigen geen Jagdwagens in serie zijn geproduceerd.
Porsche 597 Jagdwagen
Zit je weer eens te gniffelen om de gekke neus van een Cayenne, of die van de kleinere Macan? Bedenk dan dat er in elk van die auto’s een stukje werkpaard schuilt dat klaar is om een heftige strijd aan te gaan. Beter kun je dus maar snel een baantje opschuiven naar rechts.
Porsche 597 JagdwagenPorsche 597 JagdwagenPorsche 597 JagdwagenPorsche 597 JagdwagenPorsche 597 Jagdwagen
Tekst: Martha de Boer.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *