[1990] Twee bijzondere GINAFs voor Zwitserland


De Ginaf G4228.380 stond op de RAI van 1990. De stadsreiniging van Zürich had er 2 besteld als opvolgers voor een DAF FAD 3300 turbo intercooling (8×4). Zürich wilde een wendbaar voertuig, met een grote capaciteit tank. Ginaf bouwde hiervoor 2 8×4 chassis met 2 aangedreven voorassen en een knik in het chassis achter de 2e vooras. De 2 achterassen waren 2 DAF voorassen. Omdat ik (Arnold Tamminga, red.) deze voertuigen interessant vond als modelbouwer, heb ik na de RAI contact opgenomen met Ginaf per brief. De correspondentie werd per fax voortgezet en toen kwma het bericht dat er 1 bijna werd afgeleverd en in Veenendaal bij de fabriek stond. Ik een afspraak gemaakt en op de bewuste dag met de trein naar Veenendaal-Centrum (ik was als student in het bezit van een OV-jaarkaart en nog niet van een rijbewijs) en daarvandaan gewandeld naar de Wageningselaan.

Daar bleek dat de wagen met Luc Scholtus en een ingehuurde fotograaf in Rhenen waren, bij de oude veerstoep. Gelukkig kreeg ik koffie van mevrouw van Ginkel en mocht ik in de fabriek rondkijken. Ik had geluk, de fotograaf kwam terug om fotorolletjes af te geven en nieuwe mee te nemen. Ik mocht meerijden naar Rhenen. Daar zijn de foto’s gemaakt. De auto werd afgeleverd als DAF. Tijdens de foto-sessie werd over het bordje DAF het GINAF-bordje gehangen (beetje snel, op de foto’s is te zien dat het een beetje scheef hangt).


Tekst en foto’s Arnold Tamminga.

One Response

  1. Henk 4 april 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *