Op de Bauma van 2010 beleefde het merk Turkar haar wereldprimeur. Zoals de naam al doet vermoeden had het haar roots in Turkije, als dochterbedrijf van Hiscar. Het plan was om 2.000 truckjes per jaar te bouwen. Na de Bauma van 2013 heb ik helaas niets meer van dit merk vernomen, dus ik ben bang dat het anno nu al niet meer bestaat.
In 2010 werden er direct twee modellen gepresenteerd. Zowel de grotere Bukan SX4 als de kleinere Alakan DX4 waren uitgerust met aandrijving op alle vier de wielen.
De maximum snelheid van de Bukan was 116 kilometer per uur in de hoge gearing en 45 kilometer per uur in de lage. De FPT 2.3 SOFIM F1A viercilinder motor leverde 116 pk, oftewel 85kW.
Inderdaad, volgens mij bestaat het merk niet meer, maar bestond het wel langer dan wat je beschreef. De ex-website is gearchiveerd tot 2018. Dat lijkt te passen met de overname van moederfirma Hisarlar, een tractorfabrikant, door Mahindra (die eveneens tractors maakt en daarom deze firma wel wou overnemen) rond die tijd. Zie daarvoor: https://www.mechaman.nl/blog/2017/03/08/indiase-mahindra-neemt-turkse-machinefabrikant-over/
In Turkije werden ze zelfs ingezet bij de spoorwegen (“Zweiwege” dus met extra railaandrijving). Ook is er een camperversie. Zelfs plannen om mee te doen aan de Dakar rally (~2014)
De naam Hiscar (Hisarlar car) werd tussen 2008 en 2010 gebruikt. Vanaf februari 2010 werd de naam Turkar (vernoemd naar de eigenaars van de firma, de familie Türker)
Zo veel info over zo’n klein merk. Leuk, dank je!!