Spaansen verandert voor de tweede keer het zicht op Schagen

Chicago Skyline

Het uitzicht over de dakranden en boomtoppen van Schagen heen, is vrijdag 8 oktober danig veranderd. Na decennialang trouw dienst te hebben gedaan bij het lossen van boten en het vol gooien van trechters, is de kenmerkende rode kraan nu met pensioen gegaan.

De brug, het onderste gedeelte dat over rails heen en weer kan rijden, is in 1940 gebouwd, en staat sinds ’79 of ’80 op het terrein aan de Langeloop. Eerst met een houten kraan erop, tot in 1990 de moderne ijzeren constructie erop werd gezet. De kraan van fabrikant Wolf heeft daarvoor ongeveer 10 jaar ergens anders dienst gedaan. Dit alles onder voorbehoud, want met alle emoties en drukte die er vrijdag was, willen de jaartallen nog wel eens vertroebeld raken.

Het was, ondanks de leeftijd, de modernste machine van het bedrijf, want alles werkte elektrisch. In de beginjaren nog met een diesel aggregaat, dat aan een poot van de brug hing en mee rolde over het terrein, later werd de bewegende wolkenkrabber aangesloten op walstroom. Vakjargon voor stroom die vanuit het net komt, een term die vaak door botenmensen wordt gebezigd, omdat zij zowel walstroom als zelf opgewekte stroom kunnen gebruiken op hun schip.

De eerste voorbereidingen op de grote verbouwing van de loswal, waren in de bouwvak al getroffen. Afgelopen donderdag was men druk bezig met het egaliseren van de zandvlakte, waar voorheen trechters en voorraadhokken stonden. Doordat zowel de draadkraan op de brug, als de brug zelf heen en weer konden rijden, kon het hele terrein behelsd worden met slechts 1 machine. De shovel deed het grondwerk, zoals het vullen van bigbags en het laden van speciaal zand of schelpen, wanneer dat niet via een trechter kon. Nu het kraanwerk zal worden overgenomen door een mobiele loskraan van Sennebogen, moet de indeling dus ook aangepast worden.

Niet alleen collega’s vanuit de constructie-, transport- en kantoorafdeling werden ingevlogen om te assisteren, ook Poland bestratingen, Jos Blom en KTF droegen hun (straat)steentje bij. Chauffeur Martha reed toevallig beide dagen zand vanaf de loswal, en kon zo een soort time lapse beeldverslag maken van deze bijzondere gebeurtenis. Eerst op de donderdag, waarbij men druk bezig is de entree van het terrein op te knappen, en daarna op de vrijdag, als het grof geschut word ingezet, en er tijdens de schaft een klein rondje om de grote machines heen gelopen kon worden

Het beeld van de kraan is zo iconisch, dat niet alleen TLN het wilde gebruiken in de campagne Hollands Goud, ook schilderes Ruth wilde dit plaatje vereeuwigen. Op ateliererzet.nl vind je meer informatie over het schilderij en Ruth zelf.
















Tekst en foto’s Martha de Boer.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *