Het bijzondere verhaal van een Van Hool oldtimer-oplegger

Mercedes-Benz LP
Van Hool oplegger
Van Hool opleggerVan Hool oplegger.
Toen Willem-Jan van Vorstenbos de Mercedes-Benz LP met Van Hool oplegger van Holwerda zag in de blog over deze oldtimerrit, klom hij in de pen.


“Mijn speciale aandacht werd getrokken door de rode zwanehals trailer achter de MB trekker van Holwerda / Minnertsga. Ik ben mijn loopbaan begonnen bij fa. Cargo Care in Blerick / Venlo, later gefuseerd met het bedrijf van meerderheidsaandeelhouder Ewals. Bij Cargo Care hebben we eind jaren ’80 een project gedraaid voor het vervoer dan bodemplaten voor de Opel Vectra. Die werden centraal geproduceerd bij GM Continental in Antwerpen, ook voor de productie van de Vauxhall Cavalier in Luton/UK. Deze vloerplaten moesten vervoerd worden in demontabele houten kisten. De maten van de kisten waren een gegeven. Daar hebben we destijds een trailer ‘omheen’ gebouwd. Je raadt het al: dat waren deze zwanehals trailers…..

De rode zwanehals ‘ verraadt’ zichzelf door de kokers aan de onderkant van de trailer ter hoogte van de zwanehals en tussen de assen. In deze koker werden destijds hulpstukken geschoven waaraan de trailers middels hefkolommen opgetild werden om gestapeld te worden zodat ze ‘twee op elkaar’ met de ferry van Purfleet naar Zeebrugge weer teruggestuurd konden worden. Bijgaand een paar plaatjes van hoe dat vervoer in zijn werk ging. De trailers zijn destijds gebouwd door Van Hool in Koningshooikt / Lier – Belgie.”

“Het is toch een mooi stukje transportgeschiedenis, engineering ‘De Rooy – style’. De General Motors plants in Antwerpen en Luton zijn inmiddels gesloten, en de Opel Vectra wordt volgens mij niet meer gemaakt. Bijgaand nog twee foto’s, één met tugmaster op de ferry, en één foto van het laden van zón trailer. De oorspronkelijke ferry was overigens Zeebrugge – Dartford, later is er overgeschakeld naar Purfleet, die vaart nog steeds. De speedindex van de banden was max 80 km/h, en dat was wel een dingetje op de voormalige ‘Expressweg’ tussen Zeebrugge/Knokken en Antwerpen. Mooie details en ‘clues’ aan de rode trailer uit Friesland zijn de ratels van de spanbanden, en de twistlocks in de zwanehals waarmee de trailers leeg op elkaar vast gemaakt werden. In verband met de route zijn deze trailers oorspronkelijk op Belgisch kenteken in het verkeer gebracht. Je komt ze af en toe nog tegen. Zo heeft KLG Europe (Eersel) er nog een voor het repatriëren van gestrande trekkers, ook loonwerkers vinden ze blijkbaar we makkelijk.”

One Response

  1. Lucas Ensing 7 november 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *