In 1973 presenteerde Volkswagen de VW Basis-Transporter. Dit was een prototype bedoeld voor ‘ontwikkelingslanden’ (deze verschrikkelijke term gebruikte men in de jaren ’70 nog…) en was behoorlijk simpel uitgevoerd. Er waren diverse wielbases en opbouwen gepland.
Het zou zomaar eens de eerste Transporter met de motor voorin kunnen zijn! Dit is dan wel de vertrouwde luchtgekoelde 1.584 cc viercilinder boxermotor. In de hier gebruikte uitvoering levert die 45 pk en weet hij de bestelwagen tot een maximum snelheid van 60 kilometer per uur te stuwen.
Een andere noviteit voor VW bedrijfswagens was de aandrijving op de voorwielen. Ondanks de gedachte inzet in gebieden met weinig wegen, was er geen 4×4 uitvoering gepland: veel te duur.
De Basis-Transporter is te bewonderen in Wolfsburg (Duitsland), bij AutoMuseum Volkswagen.
Update: dat musea geen idee hebben wat ze tentoonstellen ergert me nog steeds enorm, maar ik ben er aan gewend. Dat er in het eigen VW museum niet kloppende bordjes (en daardoor hier boven een niet kloppend verhaal) te vinden zouden zijn had ik niet verwacht. Wie wil weten hoe de vork wél in de steel zit verwijs ik graag door naar dit artikel op beakerbus.nl
Wat ik mij kan voorstellen is dat men bedoelde dat de versie zoals in het museum staat een prototype was. Daadwerkelijk werden verschillende versies in verschillende landen gebouwd, deels op basis van CKD uit Duitsland. In Mexico (VW Hormiga) kreeg deze een iets andere cabine als die in Wolfsburg, die lokaal werd gebouwd. In Turkije (VW EA489) en Indonesië (VW Mitra) besloot men het nog verder te versimpelen door Transporter T2 cabine-delen te gebruiken. In de Filipijnen werd een versie gebouwd die nog het meest lijkt op die op de foto (Trabkayan, gebouwd door de lokale importeur DMG). Een licht gewijzigd model wat ook ietwat lijkt op die in Wolfsburg werd door de Finse VW importeur Wihuri gedaan en kreeg de naam Teijo.
Een andere opmerking is de volgende: VW was niet de eerste fabrikant die zich met zulke “eenvoudige” voertuigen bezighield. In een ander artikel dat op deze site staat is de versie van General Motors te zien, die men BTV noemde. Ook op deze site is een artikel over de BATU van International Harvester/DAF. Datsun maakte de Sado/1200AX, Toyota de TUF/Kijang/Tamara/Traka en Citroën de FAF. Wellicht kunnen alle artikelen ook een eigen trefwoord krijgen?
Goed idee, wat is de correcte term voor dit soort voertuigen?
Ik weet niet of er een “correcte” term is. Alle voertuigen lijken iets als “eenvoudig” in de afkorting te hebben (“basic” kun je vertalen met “eenvoudig”, “facile” kun je vertalen met “eenvoudig”). Wikipedia gebruikt “Basic Utility Vehicle” of BUV. Als we dit zouden “vernederlandsen” dan zou je wellicht iets als “eenvoudig nutsvoertuig” krijgen.