Het Digitaal Museum: Santana PS10

Santana PS10
Metalúrgica de Santa Ana werd in 1955 opgericht, in 1956 werd onder de naam Santana de eerste auto gebouwd, een licentie van Land Rover. In Spanje was destijds geen import toegestaan en Santana was de enige terreinwagenproducent, ze waren dus vrij algemeen.
Santana PS10
In 1999 begon de ontwikkeling van de Santana PS-10, ook wel bekend als Santana Anibal. Hij was gebaseerd op de Land Rover 109, en verschilde niet heel erg veel van zijn voorganger, de Santana 2500. In 2002 begon de productie van het model, toen Santana in 2011 stopte, stopte de productie van dit model uiteraard ook.
Santana PS10
Iveco zag dit model wel zitten. Ze leverde al motoren voor de PS-10, zinspelend op het eind van de Land Rover Defender ging men dit model als Iveco Massif verkopen. Toen bleek dat Land Rover nog wel even door zou gaan met de Defender, liet Iveco Santana vallen (nadat Suzuki dit al eerder deed toen Iveco er bij kwam), wat het eind van het merk inluidde. Een voordeel van de PS-10 ten opzichte van de Defender was dat er minder elektronica aan boord was, en daarmee minder kans op storingen.
Santana PS10
De PS10 was uitgerust met een Iveco 8140.43P Common-Rail-Turbodiesel Euro 3 motor van 2798 cm³ die 92 kW levert. Deze is gekoppeld aan een heavy duty 5-versnellingsbak.
Santana PS10
Santana PS10Santana PS10Santana PS10Santana PS10

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *